Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä"

Michelin-kokki
31.08.2018 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html

Saman olen minäkin huomannut. On osa tätä viherhömppää.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, ihanaa. Ihankuin oikeasti allergisilla ei olisi jo vaivaa, nyt pitää arvuutella uskooko kokki allergioiden olemassaoloon...kiva.

Tästä syystä harvemmin syön muiden ihmisten tekemää ruokaa. Ei koskaan voi tietää kenellä on asennevamma.

Vierailija
2/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on. Itse kokkina ollu 3 tähden ravintolassa töissä ja ei ollut yhtään allergikkoja, kun ei ole varaa olla allergikko niillä hinnoilla ja mauilla. Omassa kaveripiirissä 6 henkilöä kävi syömässä siellä raflassa missä olin töissä.

Suomessa tein saman annoksen, mutta eri tekniikalla niin olikin allergiaa.. Suht huvittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, ihanaa. Ihankuin oikeasti allergisilla ei olisi jo vaivaa, nyt pitää arvuutella uskooko kokki allergioiden olemassaoloon...kiva.

Tästä syystä harvemmin syön muiden ihmisten tekemää ruokaa. Ei koskaan voi tietää kenellä on asennevamma.

On varmasti allegiaa ihmisillä. Omalla kohdalla käynyt näin. Seurue tulee syömään ja kolme ilmoittaa, että se ja se ei sovi kun on allerginen, mutta jälkiruoka missä käytettiin samoja aineksia erilailla, niin niitä kyllä vetelivät innoissaan. Miten allergikko voikin yhtäkkiä syödä. Maitre D kävi vielä erikseen kysymässä sitä, koska pääruokaan ei saanu laittaa. Hieman ihmeteltiin, että niin se sairaudet loppuu.

Vierailija
4/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on huomattu monet kerrat ja on hyvä, että joku asian vihdoinkin ääneen sanoi.

Vierailija
5/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti oli nyt se, että oikeasti allerginen ilmoittaa etukäteen allergioistaan, ei siinä vaiheessa, kun pöty on kannettu nokan alle pöytään.

Ja allergian voi todeta vain lääkäri. Lääkäri myös määrittää sen, ovatko oireet niin vakavia, että on vältettävä allergeenia, vai niin lieviä, että on järkevämpää vain sietää oireet ja syödä monipuolisesti.

Minäkin olen sekä maitoproteiinille että kananmunaproteiinille allerginen lääkärin testien mukaan, mutta koska niistä ei ole satunnaisia nipistyksiä lukuunottamatta oireita, syön kaikkea. Ruoka-aineiden välttely on pahempi kuin se, että pikkanen pieru tuprahtaa tai kakka on vähän löysää kerran.

Vierailija
6/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Michelin-kokki kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html

Saman olen minäkin huomannut. On osa tätä viherhömppää.

Nyt on taas asiat iloisesti sekaisin siellä... 

Vierailija
7/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa mikä tässäkin on totuus. Faktahan on se, että Suomessa antibiootit, liika hygienia ja ties mitkä ruoan lisäaineet ovat rikkoneet ihmisten elimistön. Tätä on tutkittu aika paljon mm. tässä https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cea.12527 ja voisi olettaa, että muualta tulleet eivät ole joutuneet syömään sairastuttavaa ruokaa kuten me olemme. Osa voi tietysti olla niitä luulotautisiakin.

Vierailija
8/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia en allergikkona käy ulkona syömässä. Koskaan ei voi tietää, päättääkö kokki ottaa allergian vakavasti vai ei. Ei huvita lähteä sairaalaan kesken illan.

Vierailija
9/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen pahalle ruoalle.

Vierailija
10/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on ollut jo jonkun aikaa ulkomaillakin juttua. Nykyisin on trendikästä vältellä viljaa, joten sit "ollaan" keliaakikkoja.

Vierailija
11/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Jos kysyn ravintolassa että olisiko mahdollisuus saada joku viljaton ruoka, siihen on ihan mahdollista sanoa ”ei” tai ”kyllä, mutta veloitamme lisää erikoispyynnöstä”. Kumpikin vastaus on ihan ok. Sen sijaan en ymmärrä näitä ravintola-alan julkisia ruikutuksia aiheesta. Te myytte sitä mikä teille on kannattavaa ja mitä asiakkaat haluaa, teidän työhön kuuluu selvittää mitä se milloinkin on.

Vierailija
12/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli nyt se, että oikeasti allerginen ilmoittaa etukäteen allergioistaan, ei siinä vaiheessa, kun pöty on kannettu nokan alle pöytään.

Ja allergian voi todeta vain lääkäri. Lääkäri myös määrittää sen, ovatko oireet niin vakavia, että on vältettävä allergeenia, vai niin lieviä, että on järkevämpää vain sietää oireet ja syödä monipuolisesti.

Minäkin olen sekä maitoproteiinille että kananmunaproteiinille allerginen lääkärin testien mukaan, mutta koska niistä ei ole satunnaisia nipistyksiä lukuunottamatta oireita, syön kaikkea. Ruoka-aineiden välttely on pahempi kuin se, että pikkanen pieru tuprahtaa tai kakka on vähän löysää kerran.

Enköhän minä ihan itse saa päättää mitä syön tai olen syömättä. En minä kysy siihen lääkäriltä lupaa.

Vierailija
13/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, muistoja..

Kävimme työporukan kanssa muutama vuosi takaperin syömässä erään seminaarin yhteydessä hieman "hienommassa" ravintolassa. Ilmoitin ruokailun järjestäjälle, sekä erikseen vielä ravintolalle etukäteen pähkinäallergiastani, kuin myös tilausten yhteydessä. Alku- ja pääruuat sain ilman pähkinöitä, siemeniä yms. erikseen ja hyvää oli (aika moneen ravintolan ruokaan sisältyi jossain määrin pähkinät taki vähintään seesaminsiemenet). Jälkiruoka oli kaikille sama (mainitsin vielä allergiastani varmuuden vuoksi ennen tilausta), jonka kastike sitten sisälsikin saksanpähkinäöljyä. 

Sairaalareissuhan siitä tuli.

Juu, ei pitäisi allergisena ikinä käydä syömässä ulkona. Aina voi jokin mennä vikaan. Harmittaa vain, että näinkin helposti kierrettävä allergia on este ulkona syömiselle. Saati sitten nämä trendiallergikot, jotka nimittävät nirsoilua allergiaksi. Itse rakastan pähkinäistä makua (saa vibat keinotekoisenakin), mutta en voi pähkinöitä ja useimpia siemeniä syödä murentakaan. Hengitystiet turpoaa, kasvot ja raajat paisuu kuin pullataikina.

Tuon ravintolakeikan pelasti adrenaliinipiikki ambulanssissa.

Vierailija
14/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti allegiaa ihmisillä. Omalla kohdalla käynyt näin. Seurue tulee syömään ja kolme ilmoittaa, että se ja se ei sovi kun on allerginen, mutta jälkiruoka missä käytettiin samoja aineksia erilailla, niin niitä kyllä vetelivät innoissaan. Miten allergikko voikin yhtäkkiä syödä. Maitre D kävi vielä erikseen kysymässä sitä, koska pääruokaan ei saanu laittaa. Hieman ihmeteltiin, että niin se sairaudet loppuu.

Itse saattaisin syödä näin. Välttelen siis fodmap-yhdisteitä ja niissä on vaikutusta sillä määrälläkin minkä syö. Saatan syödä esim. juustokakkua jossa on ohut keksipohja, mutta en lautasellista pastaa.

Vierailija
15/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enköhän minä ihan itse saa päättää mitä syön tai olen syömättä. En minä kysy siihen lääkäriltä lupaa.

No joo, ehkä tää haki sitä että virallinen diagnoosi allergiaan tulee lääkäriltä. Mutta ei mun tarvitse enää aikuisena mennä lääkärille joka toteaa että "kyllä sä taidat olla kalalle allerginen" kun joka kerta kun olen syönyt mitä tahansa kalaa miten vain valmistettuna, vatsani menee todella sekaisin ja ripuloin noin tunti ruokailun jälkeen. 

Olen vaan syömättä kalaa koska hyvin suurella todennäköisyydellä olen sille siis allerginen.

Vierailija
16/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär saa pieniä mutta inhottavia haavoja tietystä ruoka-aineista. Sen toteamiseen ei tarvita lääkäriä eikä testejä. Kyseisten ruoka-aineista välttely on huomattavasti pienempi paha kuin kivuliaista haavoista kärsiminen. Haavat ovat myös riski hänen työssään - eikä vain hänelle.

Niin että syököön mitä listalla on, jottei kokkia ärsytä?

Vierailija
17/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan olen itse todennut, että kurkku alkaa turvota, jos syön pähkinöitä. En oikein usko, että lääkärin kanssa keskusteleminen toisi asiaan mitään lisää.

Vierailija
18/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi pyytää jättämään pois ainesosia, joista ei tykkää?

Jos se ei käy, niin sitten se ei käy. Mutta miksi kokki vetää herneet nenään pyynnöstä, jos se kuitenkin käy?

En ymmärrä logiikkaa. Sanoisi ettei käy.

Vierailija
19/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saisi pyytää jättämään pois ainesosia, joista ei tykkää?

Jos se ei käy, niin sitten se ei käy. Mutta miksi kokki vetää herneet nenään pyynnöstä, jos se kuitenkin käy?

En ymmärrä logiikkaa. Sanoisi ettei käy.

Niinpä. Ylipäätään luulisi olevan tyytyväinen että asiakkaita riittää. Jos asiakkaan pitää alkaa miettimään että ”voi pahoittaakohan se kokki mielensä tästä pyynnöstä”, niin asiakas saattaa syödä myös kotona.

Vierailija
20/31 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aina pakko mainita sitä allergisuuttaan. Tilaa vain sellaisen annoksen, joka sopii, eikä luettele niitä syitä, että miksei tilaa niitä muita annoksia. Ei sitä jaksa kuulla kaikkien sairauksista, se on ravintola, eikä mikään terveyskeskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi