Jos teille tulisi koko viikonlopuksi pe-su vieraita, niin mitä tarjoaisit heille?
Meillä ontämä tilanne edessä, illalla tulee sukulaisperhe kylään, enkä yhtään ole ehtinyt miettiä vikonlopun ruokia ja tarjoamisua.
Kohta pitäisi mennä kauppaan, mutta pää on ihan tyhjä.
Mitä sä tarjoaisit vastaavassa tilanteessa?
Mukavia ja kaikkiruokaidia ovat, yhdellä tosin kala-allergia. Ja auttavatkin ruuanlaitossa, joten yhdessä siis tehdään. Mulla pitäisi vaan olla menut mietittynä ja kauppareissu hoidettuna.
Viitsisitkö antaa mulle jotain ideoita?
Kommentit (23)
Meillä on usein vieraita yön tai useammankin yön yli sekä viikolla että viikonloppuna. Ei ihan viikoittain mutta useammin kuin kerran kuukaudessa. Ihan sitä syövät, mitä itse hankkivat ja laittavat piharakennuksessa. Sinun tilanteessasi varaisin ehkä tälle illalle salaattitarpeet eli vihreän salaatin ainekset ja siihen jotain lisukkeita maun mukaan (feta, kana, tonnikala tms). Aamiaistarpeet, huomiselle joku ruokaisa kasvissosekeitto ja illaksi grillattavaa. Sunnuntaille brunssitarpeet eli ruokaisampi aamiainen, jolla voisi olla esim. karjalanpiirakoita, munakasta, pekonia/makkaroita jne.
Perjantaina ihan samaa kotiruokaa kuin tekisit itsellekin. Iltapalaa varten sämpylätaikina jääkaappiin vaikka heti aamulla, parin minuutin homma. Illalla sitten tuosta taikinasta tuoreet sämpylät, juustoa ja muita lisukkeita.
Lauantaiaamuna samasta taikinasta (joka siis tehty ed päivänä) uudet sämpylät ja tarjolle lisukkeineen, jos haluaa jotain herkkua niin turkkilaista/kreikkalaista jugurttia, itsetehtyä hilloa ja granolaa. Tuoremehua ja kahvia.
En tiedä teettekö lounasta mutta itse olisin tehnyt jo viikolla kasvissosekeittoa pakkaseen. Sitä sitten tarjolle vaikkka (ruis)krutonkien kanssa.
Päivälliseksi lihapullia, paistettuja perunoita ja kanttarelli-kermakastiketta. Tai vaikka tomaattikastikkessa ja tagliatellea. Salaatti kylkeen. Joku helppo omena- tai marjapiiras kahvin kanssa. Keep-it-simple
Iltapalalle lapsille marjapuuroa (itse teen punaherukoista ja laitan lopuksi muutaman mansikan sekaan - maistuu ihan mansikalle) ja jos aikuiset jotain tarvitsee niin paahdettua ruisleipää, päälle avokadoa ja tomaattisiivuja. Juomaksi joku hyvä tee.
Su aamuna ruisleipää, juustoa, keitettyjä kananmunia, tuota jugurttia-hilloa-granolaa
Lounaaksi kaali-,kasvis- tai lihalevypiiras (voi myös tehdä pakkaseen) ja edelliseltä päivältä yli jäänyttä salaattia.
Jos haluat tehdä jotain parempaa niin ehdottaisin jotain pataruokaa lauantaille jonka myös voi tehdä etukätee valmiiksi, paranee vain lämmitettäessä.
Muuten ihan tavallista ruokaa kuin tavallisestikin vähän "paremmin" eli katsoo salaattien ym. olevan varmasti monipuoliset ym. Aamiaiseen panostaisin. Olisi vähän kuin hotelliaamiainen eli varmasti vähän kaikkea kaikille.
Pe tai la tarjoaisin illalla rapuja ja kantarellikeittoa. Jos kala-allerginen ei voi syödä rapuja, niin syö sitten pelkkää keittoa ja paahtoleipää. Toisena iltana voitaisiin grillailla, jos sellainen mahdollisuus teillä on. Muuten vaikka paistaa kunnon filepihvit pannulla.
Vieraat tuovat tietysti omat ruokansa. Jos eivät ole älynneet tuoda, saavat luvan tilata pizzaa.
Neuvoisin paikalliseen kebabbilaan.😀
Vierailija kirjoitti:
Huikean vieraanvaraista.
Minä kysyn kun ovat tulleet että mitä haluaa syödä ja haen kaupasta tarvikkeet jos ei ole kaapissa.
Tänään makaronilaatikko, huomenna fajitaksia ja sunnuntaina stroganoff tai karjalanpaisti.
Pitsaa voisi tehdä pari pellillistä, saa ilta-/aamupalalle perusvaihtoehtoihin kivaa lisää. Aamupalalle voisi ehkä tehdä croissantteja? Jos joku tarvii kaurapuuroa aamulla, tekisin puuroa liikaa, josta illalla sitten tekisin sämpylöitä.
Jos nyt välttämättä niitä vieraita pitää syöttää, niin aamuisin kaurapuuroa kahvin kera. Lounaalle voivat mennä minne lystäävät ja iltapalaksi puuro ja tee. No problemo.
Hehe, ei ole yhtään ehtinyt miettiä mutta tänne ehtii kirjoitella.
Emme ole hotelli emmekä ravintola, joten vieraat syövät sitä mitä tuovat mukanaan. Pizza-online toimii täällä.
K-kaupassa on atrian muusi+lihapullat/nakkikastike/jauhelihapihvi-ateriat tarjouksessa 2 pakkausta kolmella eurolla. Lisäksi vaikkapa porkanna-coleslawta iso satsi. Aamu ja iltapala puuro/ murot.
En mitään. Toivoisin, että lähtisivät pois kun huomaisivat, ettei ole syötävää tarjolla. Inhoan yövieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huikean vieraanvaraista.
Eikös olekkin. Tavoitteena on, että sukulaiset ja muut meitä ilmaiskievarina pitävät pikkuhiljaa tajuavat hankkia oman majoituksen. Hotelleja kyllä riittää.
Oletteko tosissanne, että ette tarjoa mitään vaan käskette tilamaan pitsaa tai painua kebabille?
Onneksi ette ole mun tuttavia :)
Tänään tehkää porukalla itse pitsaa tai tortilloita
Lauantaina jauhelihakeitto aamulla, illalla tandoorikanaa, riisiä ja salattia
Sunnuntaina riisipuuro ja kanelisokeria, kinkkua ja makeaa limppua
Vierailija kirjoitti:
Emme ole hotelli emmekä ravintola, joten vieraat syövät sitä mitä tuovat mukanaan. Pizza-online toimii täällä.
Mä en voi ymmärtää tällaista itsekästä ” ja minähän ne viitsi nähdä yhtään vaivaa kenenkään eteen”-asennetta.
Mutta tehkää toki niin kuin parhaaksi näette.
Meillä on nyt to-su vieraita joilla pieniä lapsia (kuten meilläkin). Ruokalistalla on
- kalapihvejä (eines, työpäivän jälkeen suoraan), riisiä, tzatzikia, parsakaalia
- kasvislasagnea ja vihersalaattia
- lohikeittoa
- jauhelihamureke ja uunijuureksia
- pasta Carbonara ja jotain toistaiseksi tuntematonta heviä
Aamiaisiin ja paloihin olen varautunut parin sortin leivällä, jogurtilla, riisimuroilla, puuro- ja tuorepuuroaineksilla, hedelmillä...
Ranskalaista viinaa, 3 pulloa jokaiselle. Nälkä unohtuu kun toikkaroi tuhdissa kännissä.
Tehkää itse lihapullia ja perunamuusia. Spagettia ja jauhelihakastiketta. Pizzaa. Lasagnea. Grillatkaa jotain.