Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työhaastattelussa kysyä perhetilanteesta?

Vierailija
30.08.2018 |

Mahdollisista lisääntymisaikeista ei ainakaan saa, mutta mites muuten - kuuluuko työnantajalle työhönottovaiheessa se onko mulla puolisoa, ok-taloa, koiraa, kopteria tai miten monta lasta?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kysyä.

Vierailija
2/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kysyä, mutta silti ne kysyvät. Tää on dealbreaker aina, en mee tollasiin työpaikkoihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok niin vähän arvelinkin. Voikohan sitä mitenkään hienovaraisesti siinä ilmaista että tätähän ei saanut kysyä? Ilman että pian voi todeta ettei tullut valituksi. Tosin mulla se on kai ihan sama, ei kukaan palkkaa monen pikkulapsen äitiä, joten voinen ihan tyynesti keskittyä kertomaan työnantajille, mitä työnhakijalta saa kysyä ja mitä ei.

Vierailija
4/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on melkein aina kysytty. Onhan se törkeä kysymys, mutta onneksi itse olen vela.

Vierailija
5/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Jos kysytään, voit sanoa ihan mitä haluat. Asiattomaan kysymykseen ei tartte antaa totuudenmukaista vastausta.

Vierailija
6/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, mutta olen joskus sanonut ääneen, että "sinulla on CV:ssä 3 vuoden aukko" ja hymähdän huolestuneesti. Silloin haastateltava alkaa kertomaan lapsistaan.  Minä en niistä kysynyt, joten jos ei halua puhua lapsistaan, niin pitää olla parempi syy sille, että työtehtävissä on aukko.

Vierailija
7/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosi sitten oli ainakin näköjään ok kysyä, mitä mahdollinen puoliso teki, vaikka oli kyse alle 2000e/kk palkasta.

Vierailija
8/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa on melkein aina kysytty. Onhan se törkeä kysymys, mutta onneksi itse olen vela.

Auttaako lapsettomuus työnhaussa?

Vierailija
9/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kysyä, muttei tarvitse vastata. Vastaus tai vastaamatta jättäminen ei saa vaikuttaa päätökseen.

Vierailija
10/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on taidettu aina kysyä. Ei haittaa, kerron kyllä, ettei ole ja sen takia olen valmis tekemään töitä ihan minä päivänä ja mihin kellon aikaan tahansa. 

Mutta eipä se työllistymistä ole auttanut... Ehkä he ovat etsineet viiden lapsen äitiä, joka toimii omien vanhempiensa omaishoitajana.

Vierailija
11/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä sitä SAA kysyä. Saamansa vastauksen perusteella ei tosin saa tehdä mitään johtopäätöksiä eikä palkkauspäätöksiä, joten kysymys on turha ja kun sen on kerran suustaan päästänyt, on jokseenkin vaikea todistaa, ettei tehnyt sen perusteella päätöstä, joten usein hr-osasto kieltää edittämästä sitä. Mutta laki ei sinänsä kiellä kysymystä. Vain vastauksen kåytämisen.

Vierailija
12/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa, mutta olen joskus sanonut ääneen, että "sinulla on CV:ssä 3 vuoden aukko" ja hymähdän huolestuneesti. Silloin haastateltava alkaa kertomaan lapsistaan.  Minä en niistä kysynyt, joten jos ei halua puhua lapsistaan, niin pitää olla parempi syy sille, että työtehtävissä on aukko.

Mikä olisi parempi syy? Olen lapseton mutta on sairasta vihata äitejä.

Vierailija
13/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan totta?

Voiko joku olla tosiaan näin nöyrä?

Vierailija
14/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako lapsettomuus työnhaussa?

Ei ole ainakaan minun kohdallani ollut vaikutusta. Muutamaan hakemaani tehtävään on valittu mun sijastani pikkulasten äitejä.

Vierailija
15/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan totta?

Voiko joku olla tosiaan näin nöyrä?

Mitä tarkoitat? Kuka on nöyrä? En sentään lapsia ole työllistymismahdollisuuksien takia jättänyt tekemättä.

Vierailija
16/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä kysyä saa, mutta vastata ei ole pakko eikä se saa vaikuttaa päätökseen. Käsittääkseni kysymykseen voi vastata mitä haluaa eikä vastauksen valheellisuudella saa olla mitään seurauksia myöhemmin.

Vierailija
17/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan työhaastatteluun vain aukottoman työhistorian omaavat jos hakemuksessa ei ilmene syytä. Äityisloma on ihan ok syy. Jos työnantajalle ei voi kertoa lapsista (jotta osaa varautua poissaoloihin), niin eipä se hyvälle kuulosta näin työnantajan näkökulmasta.

Vierailija
18/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä otetaan työhaastatteluun vain aukottoman työhistorian omaavat jos hakemuksessa ei ilmene syytä. Äityisloma on ihan ok syy. Jos työnantajalle ei voi kertoa lapsista (jotta osaa varautua poissaoloihin), niin eipä se hyvälle kuulosta näin työnantajan näkökulmasta.

Nykyään aukoton työhistoria alkaa olla harvinaista. Jos laitan kaikki työpaikat teini-ikäisestä saakka niin näin nelikymppisenä olisi 10 sivuinen CV.

Vierailija
19/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa haastattelussa todellakaan lapsista, alkoholinkäytöstä, tupakoinnista, lääkkeistä tai muista päihteistä. 

Vierailija
20/35 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomia ei tartte merkitä CV:hen erikseen. Jos on ollut äitiyslomalla työstään, ei se näy mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi