Miten joku voi olla töissä kotihoidossa?
Mun mielestä ihan kaikki työkentät pesee kotihoidon mennen tullen. En ikinä menisi kotihoitoon töihin.. ikinä ei tiedä mikä siellä vastassa odottaa. Suorastaan ahdistavaa olisi mennä toisten koteihin... Paaaaljon mieluummin on töissä jossain terveydenhuollon tavallisessa työpaikassa esim. sairaalassa, terveyskeskuksessa tms.
Kommentit (43)
Minun äiti ja isä ovat olleet kumpikin kotihoidon asiakkaita. Ei ole mitään pahaa sanottavaa työntekijöistä. Hyvä kun yhteiskunta mahdollistaa vanhuksien kotona asumisen tällä tavalla. Ehkä sitä kiitosta ei ole tullut tarpeeksi sanottua. Olette korvaamaton ammattikunta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksanut, siirryin tehostettuun palveluasumiseen.
Kotihoito vaatii työntekijältään paljon, laajaa ammattitaitoa, itsenäistä ja nopeaa päätöksentekoa, paineensietokykyä ja tilanteenlukutaitoa.
Kotihoidon asiakkaissa on ns. perinteisiä vanhuksia, mutta myös saattohoitoa, syöpäsairaita, mielenterveys- ja päihdeasiakkaita. Haavanhoitoja on runsaasti, poikkeavia ruuanantoreittejä, katetreja, avanteita, näytteenottoja.
Siis potilasmateriaali on hyvin heterogeenistä. Kotihoitotyössä myös sosiaalipuolen osaaminen korostuu, kun hoitajan on osattava neuvoa tukien hakemisessa, apuvälinehankinnoissa, tukipalveluissa. Perhetyö korostuu myös, lähipiirin ja omaisten huomiointi ja tukeminen hoidossa.
Kuitenkin, syy miksi hakeuduin pois; surkea johtaminen, jatkuvat työvuoromuutokset, tuplavuorot ja ylityöt. Ammattitaitoisten sijaisten puute, jatkuva haitallinen työkuormitus, debriefingin puute kriisitilanteissa, työsuunnittelun ja aikataulujen toimimattomuus.
Eli työ on ihanaa ja monipuolista, sopivasti haastavaa, mutta puitteet on järkyttävät.
Tämä!
Tuon työn ongelmana on se, että jos hoidat päivän asiakaskäynnit mukiinmenevästi, työnjohto lisää seuraavalle päivälle lisää käyntikohteita.
Eli mikään ei riitä.
Kuitenkin tosiaan jonkun asiakkaan luona pitäisi olla toisinaan oikeasti 5 minuutin sijasta vähintään tunti, mutta eipä kireän aiukataulun vuoksi muuta voi kuin olla paikalla se 5 minuuttia ja häippästä...