Miten joku voi olla töissä kotihoidossa?
Mun mielestä ihan kaikki työkentät pesee kotihoidon mennen tullen. En ikinä menisi kotihoitoon töihin.. ikinä ei tiedä mikä siellä vastassa odottaa. Suorastaan ahdistavaa olisi mennä toisten koteihin... Paaaaljon mieluummin on töissä jossain terveydenhuollon tavallisessa työpaikassa esim. sairaalassa, terveyskeskuksessa tms.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen kotihoidosta, jossa hoitajaa oli lyöty puukolla.
Joskus ihan kuolikin joku.. :(
Viittanet tähän: https://yle.fi/uutiset/3-6397614.
Kyseessä ei siis ollut vanhusten kh
Tärkeää työtä tekevät ihmisten parissa jotka oikeasti haluavat apua.
Toivottavasti kehitystä tulee joka vie sitä turhaa kuormaa ja kiirettä mikä haittaa kumpaakin.
Hyvin negatiivisia kokemuksia. Lähes kaikki 80v ukot luulee, että maksullinen on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden joka sairastui burn outiin ja jäi kokonaan pitkälle saikulle, en tiedä palasiko sinne töihin koskaan.. tuskin.
Onneksi amk-hoitajien tarvitsee suorittaa vain 3 viikkoa kotihoidossa, muuten siellä ei tarvikaan sitten olla enää sekuntiakaan! Ihanaa. Menisin mieluummin kaupan kassalle kuin kotihoitoon.
Onneksi jotkut teistä "amk-hoitajista" (lienee uusi ammattinimike?) kuitenkin menevät myös sinne kotihoitoon töihin valmistumisensa jälkeen. Kas, kun sielläkin sairaanhoitajia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin negatiivisia kokemuksia. Lähes kaikki 80v ukot luulee, että maksullinen on tulossa.
Koettaisit sitten pukeutua edes töissä vähän hillitymmin. Eikö esimies puutu horahtavaan olemukseesi?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen uravalinta. Suosittelisin todella miettimään vielä kerran. 2 lähisukulaistani o/oli kotihoidossa. Toinen menehtyi, toinen kuolee... on se joo nihkeätä, jos kämppä ei ole juuri silloin siivottu. Toinen hävisi vielä sairaalan/kylmäosaston puolellakin. 27/3 oli Taysin minulle, tahi kotihoidon lähettämä info. Kotisairaanhoitaja kävi milloin sattui....etc... Itsenäiset, älykkäät, viisaat ihmiset eivät todellakaan halua kotiinsa/Pyhään Kotiinsa tuollaisia työntekijöitä. He ovat maksavia asiakkaita - voisiko tämä olla 1 näkökulma työssä?
?? En ymmärrä mitä tarkoitat.
Kuka hävis kylmäosaston puolella? Löytyikö elossa? Asiakas vai hoitaja. Hurja juttu.
27/3 on joku koodi, mitä se tarkoittaa?
Olin vuosia kotihoidossa. Samoja töitä tehtiin kuin terkatkin. Sitten kun asiakkaita alettiin laskuttamaan käytetyn ajan mukaan, esim 30 min/ käynti, mutta siellä oltiin 10 minuuttia, lähdin muihin hommiin samalle alalle. En halunnut että asiakkaitani, useimmat vielä kansaneläkkeellä toimeentulevia huijattiin.
Olen lähihoitajana ollut sekä kaupungin sairaalassa että kotihoidossa. Vaikka sairaalassa sai ottaa näytteitä ja tehdä kaikenlaisia hoitotoimenpiteitä (ainoastaan lääkkeiden jakaminen ja pistämiset kuului sh:lle) työ tuntui muuten tosi puuduttavalta. Kotihoidossa sen sijaan ollaan niin paljon menossa että vaikka päivän aikana ei nähdäkään asiakkaita kuin 4-5 tuntia niin siinä ei kerkee pitkästymään. Asiakkaisiin tutustuu hyvin ja heidän kanssaan on mukava rupatella. Asiaan liittyy varmaan sekin että tykkään ajaa. Joka tapauksessa tulee aina mukava menemisen tunnelma enkä kyttää koko aika kelloa että koska tämä vuoro loppuu.
Itse olen kotihoidossa töissä ja tykkään. Jokainen päivä on erilainen. Olen ollut myös vuodeosastolla ja tehostetussa palveluasumisessa töissä ja takaisin en enää haluaisi. Ammattitaito pysyy kotihoidossa paremmin yllä ja saa haasteita ja vastuuta enemmän. Myös asiakaskunta on paljon vaihtuvampaa. On muitakin asiakkaita kun ikäihmisiä.
Meillä pääosin siistejä koteja eikä vaaratilanteita ole ollut. Mitä nyt joku dementikko välillä nyrkkiä heiluttaa. Tälläisiin paikkoihin mennään kaksin.
Kaikille ei kotihoito sovi. Ja monilla kauheasti ennakkoluuloja.
Minä tykkään suurimmaksi osaksi. Työssä on kuitenkin nykyään niin paljon varjopuolia etten koe jaksavani kauaa. Suurimpana ongelmana koen tämän nykyisen aikataulutuksen, jossa viivästyksille reitin aikana ei ole minuuttiakaan sijaa vaan loput päivän asiakkaista tehdään myöhässä ellen luovu omasta ruokatauostani. Ja se kun on ihan normaalia että yhdellä tai useammalla kuitenkin venähtää käynti, ei vanhus ole aina samankuntoinen jolloin aamutoimissa kestää pidempään. Tai käynnillä onkin selviteltäviä asioita joissa menee aikaa. Tai haavahoito kestääkin pidempään, ei siinä voi oikoa...
Aikani tein sitä etten sitten pitänyt taukoa missään välissä. Tuli burnout ja useamman kilon painonpudotus kun en ehtinyt syömään tai vessaan. Kärsin niskahartiakivuista jatkuvan älykännykän räpläämisen takia. Otan sitten asiakkailta huudot vastaan kun menen myöhässä mutta toivon ja ohjeistan heitä valittamaan esimiehille jotta hommaan tulee muutos. En vaan pysty olemaan syömättä 7-13 aikaväliä tai käymättä vessassa.
Itse en jaksanut, siirryin tehostettuun palveluasumiseen.
Kotihoito vaatii työntekijältään paljon, laajaa ammattitaitoa, itsenäistä ja nopeaa päätöksentekoa, paineensietokykyä ja tilanteenlukutaitoa.
Kotihoidon asiakkaissa on ns. perinteisiä vanhuksia, mutta myös saattohoitoa, syöpäsairaita, mielenterveys- ja päihdeasiakkaita. Haavanhoitoja on runsaasti, poikkeavia ruuanantoreittejä, katetreja, avanteita, näytteenottoja.
Siis potilasmateriaali on hyvin heterogeenistä. Kotihoitotyössä myös sosiaalipuolen osaaminen korostuu, kun hoitajan on osattava neuvoa tukien hakemisessa, apuvälinehankinnoissa, tukipalveluissa. Perhetyö korostuu myös, lähipiirin ja omaisten huomiointi ja tukeminen hoidossa.
Kuitenkin, syy miksi hakeuduin pois; surkea johtaminen, jatkuvat työvuoromuutokset, tuplavuorot ja ylityöt. Ammattitaitoisten sijaisten puute, jatkuva haitallinen työkuormitus, debriefingin puute kriisitilanteissa, työsuunnittelun ja aikataulujen toimimattomuus.
Eli työ on ihanaa ja monipuolista, sopivasti haastavaa, mutta puitteet on järkyttävät.
Löysin tämän vanhan ketjun, ja en voisi olla enempää samaa mieltä otsikon kanssa.
Kuukauden päivät olen ollut kotihoidossa töissä, mutta olen palaamassa takaisin asumispalveluihin, mistä olenkin lähtöisin. Eikä ole siis ikäihmisten asumispalvelusta kyse.
Tämä ei tietenkään ole kuin johdon päässä vika, mutta järkyttävä resurssipula! Joka päivä saisit olla tekemässä ylimääräisiä vuoroja. Sitten työssäolevat joudutaan käymään ylimääräisissä paikoissa. Ylityötunnit paukkuu, kiire, etkä tiedä missä kohtaa kannattaa syödä.
Toisten asuntoihin on mielestäni epämiellyttävää mennä, olipa sitten asunto missä kunnossa tahansa. Asumispalvelussa ollessa oli vaikka minkälaisen eritteen ja hajun kanssa tekemisissä, mutta kotihoidossa se on jotain käsittämätöntä. Virtsan haju on oikein pinttynyt ja järkyttävän hien haju saa pari kertaa nielaisemaan.
Ja syy, miksi virtsa/hiki haisee. Ei vaihdeta vaatteita ja suihkupäivä kerta viikkoon, vaikka asiakkaalle se olisi tarpeellista useammin! Olin ensimmäisenä perehdytyspäivänä ihmeissäni kun sanottiin, että ei ole aikaa jäädä virtsassa olevia housuja vaihtamaan. Wtf?! Epäinhimillisimmät olot kotihoidon asiakkailla, kuin muualla missä olen töissä ollut. Ja mulla ei ole luonne antanut periksi olla vaihtamatta vaatteita, jos sille on tarve. Ei se vie kauaa.
Ja, kuinka moni teistä käy kerran viikossa suihkussa?
Asiakkailta tulleet palautteet ja sättimiset ja suoranainen haistattelu on erilaista. Osa on toki kiitollisia saamasta avustaan ja muistavat mainita siitä, mutta ei ole kiva työskennellä sellaisen kotona, joka suoranaisesti aukoo päätään.
Tämä myös on oman työpaikkani kulttuuri, mutta ei ole kiva olla tietoinen työntekijöiden keskinäisistä konflikteista. On todellakin tullut kuukauden aikana selväksi kaikki juorut, mitä työntekijät keskenään juoruaa. Mulle tultiin jopa ensimmäisinä päivinä kertomaan, millainen tyyppi X, Z ja Y ovat.
Yhdistän tämän edelleen huonoon johtamiseen ettei tuohon puututa. Ja sen, että kotihoidossa kuitenkin työskentelee monta kymmentä henkilöä. Edellisessä paikassa esihenkilö puuttui heti ennen kuin paskan jauhaminen ehti alkaakaan, ja meillä oli pieni työryhmä jossa kaikki tuli pääasiassa toimeen.
Nostan kyllä hattua kaikille niille jotka kotihoidossa työskentelee. Minulle se ei vain sopinut, vaikka kuinka ajattelin että kyllä tämä tästä alkaa tuntua mieluisalta. Ei ole alkanut tuntumaan, päinvastoin. Pakko siis myöntää ettei tuo alue ole minua varten.
Tiedän, aivan sairasta nykyään. Siksi olenkin jo pari kuukautta vakavasti harkinnut työpaikan vaihtoa.
Samaa mietin, lähinnä sen kiireen ja aikataulutuksen vuoksi, jotka ei tietenkään ole asiakkaiden syytä. Jos kaikkien luona ehtisi viettää kunnolla aikaa eikä tarvitsisi hirveällä kiireellä mennä paikasta toiseen, niin olisikin varmaan mukavaa ihmisläheistä työtä. Nykyisestä mallista on ihmisläheisyys kaukana.
En tiedä kuka hullu tuota työtä jaksaa. Kiire, siirtymiä ei ole otettu huomioon, resurssin puute ja sääolosuhteet ovat myös vittumaisia. Talvella, jos saman kadun varressa on monta paikkaa ja lunta tupruttaa tulla niin aikaa menee auton puhdistamiseen. Pitkillä välimatkoilla joutuu parhaassa tapauksessa liukastelemaan. Kesällä taas joiden asunnot ovat kuin pätsit.
Nyt energiahintojen noustessa vanhemmalta väeltä alkanut tulla narinaa ettei saisi edes vesihanaa avata. Koska sehän maksaa! Valojakaan ei saisi laittaa päälle, hoitajan pitäisi pimeässä tehdä työnsä. Minun puolesta saavat kohta olla pimeässä ilman apuja.
Muistisairaan lompsasta voi pölliä muutaman setelin, ei ne tiedä mitään. :D
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole töissä kotihoidossa, tai oikeastaan missään missä tuo on mahdollista. Eikö sulla käy mielessä, että osalla asiakkaista on omaisia jotka pitävät kyllä kirjaa sinunkaltaisesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et ole töissä kotihoidossa, tai oikeastaan missään missä tuo on mahdollista. Eikö sulla käy mielessä, että osalla asiakkaista on omaisia jotka pitävät kyllä kirjaa sinunkaltaisesi takia.
Eihän moraalittomilla kelarotilla tuo käy mielessä. Miettivät lähinnä mistä saisivat helppoa rahaa. Kun eivät muuhun pysty.
Arvostan kotihoidon työntekijöitä, koska heidän avullaan vanha isäni voi edelleen asua kotonaan eikä ole joutunut laitokseen vuodepotilaaksi. Toivon että tulevaisuudessakin löytyy motivoituneita hoitajia myös kotihoitoon ja että aikatauluja saataisiin realistisemmiksi.
"Ei ole aikaa jäädä virtsassa olevia housuja vaihtamaan."
Heitteillejättöähän tuo on, eikä mitään kotihoitoa.
No jos olet itse hoitoalalla, tiedostat varmaan, että monissa sairaaloissa käytäntönä on, että lähihoitajat tekevät vain sitä perushoitoa. Ei välttämättä ole oikeuksia lääkehoitoon, haavanhoitoon yms moneen työhön, joka tuo edes vähän haastetta. Toki riippuu paljon sairaalan osastosta, millaista työ on. Tänä kesänä moni sh opiskelija on valittanut osastotyön tylsyyttä harjoittelujaksoillaan.
Kotihoito on siis itselle monin verroin jännitävämpi ja haasteellisempi kenttä tehdä töitä.