Pitäisikö vanhaan koulujärjestelmään palata?
Alakoulun (luokat 1-6) jälkeen pääsykokeilla ja kiinnostuksen mukaan jaettaisiin porukka "oppikouluun" (luokat 7-9) ja "kansalaiskouluun" (luokat 7-10). Oppikoulu olisi siis enemmän lukioon valmentava ja kansalaiskoulu amikseen, mutta myös ristiin voisi pyrkiä. Lisäksi oppikoulusta voisi joutua kansalaiskouluun huonon koulumenestyksen vuoksi. Toimisiko? Ainakin ryhmät olisivat yhtenäisempiä ja opettajan helpompi opettaa
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siinä jo pienen lapsen pitää päättää, mikä hänestä tulee isona. Kansalaiskoulusta ei niin vain päästy jatko-opiskelemaan. Noin pienet ovat vielä riippuvaisia siitä, mitä vanhemmat sanovat. Kas kun perää vanhoja kasvatusmenetelmiä kuten piiskaamista takaisin.
Tapahtuuko tätä oikeasti paljon? Lapsi haluaisi lääkäriksi, mutta vanhemmat kieltävät ja painostavat lähihoitajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siinä jo pienen lapsen pitää päättää, mikä hänestä tulee isona. Kansalaiskoulusta ei niin vain päästy jatko-opiskelemaan. Noin pienet ovat vielä riippuvaisia siitä, mitä vanhemmat sanovat. Kas kun perää vanhoja kasvatusmenetelmiä kuten piiskaamista takaisin.
Tapahtuuko tätä oikeasti paljon? Lapsi haluaisi lääkäriksi, mutta vanhemmat kieltävät ja painostavat lähihoitajaksi?
Siihen aikaan ei ollut lähihoitajia... Mutta joo, jos vanhempien mielestä lapsi halusi liian hyvään ammattiin, painostivat he toiselle alalle kokonaan. Vastaavasti osaa lapsista piiskattiin kovastikin, että heistä tulisi niitä lääkäreitä.
Entisiä tasokursseja on kaivattu ja ne olivat pitkään täysin pannassa edes moista haaveilla. Nyt tähän on hiljaa palattu takaisin ja esim.oma kuopus aloittaa koulussa nyt tasoryhmässä, jonka opettajat jakaa elokuun kokemusten ja erkkaope testien perusteella. Mielestäni tosi hyvä juttu, ettei esim.sujuvasti lukevan ja laskevan tarvitse aloittaa A-kirjaimen ääntämisestä vaan saa tasoisiaan tehtäviä ja mielenkiinto toivon mukaan näin säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siinä jo pienen lapsen pitää päättää, mikä hänestä tulee isona. Kansalaiskoulusta ei niin vain päästy jatko-opiskelemaan. Noin pienet ovat vielä riippuvaisia siitä, mitä vanhemmat sanovat. Kas kun perää vanhoja kasvatusmenetelmiä kuten piiskaamista takaisin.
Tapahtuuko tätä oikeasti paljon? Lapsi haluaisi lääkäriksi, mutta vanhemmat kieltävät ja painostavat lähihoitajaksi?
Siihen aikaan ei ollut lähihoitajia... Mutta joo, jos vanhempien mielestä lapsi halusi liian hyvään ammattiin, painostivat he toiselle alalle kokonaan. Vastaavasti osaa lapsista piiskattiin kovastikin, että heistä tulisi niitä lääkäreitä.
Entä nykyaikana? Lapsi haluaisi lukioon, mutta vanhemmat pakottavat amikseen. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta. Toisinpäin kyllä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siinä jo pienen lapsen pitää päättää, mikä hänestä tulee isona. Kansalaiskoulusta ei niin vain päästy jatko-opiskelemaan. Noin pienet ovat vielä riippuvaisia siitä, mitä vanhemmat sanovat. Kas kun perää vanhoja kasvatusmenetelmiä kuten piiskaamista takaisin.
Tapahtuuko tätä oikeasti paljon? Lapsi haluaisi lääkäriksi, mutta vanhemmat kieltävät ja painostavat lähihoitajaksi?
Siihen aikaan ei ollut lähihoitajia... Mutta joo, jos vanhempien mielestä lapsi halusi liian hyvään ammattiin, painostivat he toiselle alalle kokonaan. Vastaavasti osaa lapsista piiskattiin kovastikin, että heistä tulisi niitä lääkäreitä.
Entä nykyaikana? Lapsi haluaisi lukioon, mutta vanhemmat pakottavat amikseen. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta. Toisinpäin kyllä löytyy
Teini saa valita koulunsa nykyään ihan itse, toista se oli silloin joskus, että ei verrannolista ollenkaan.
Ei. Siinä jo pienen lapsen pitää päättää, mikä hänestä tulee isona. Kansalaiskoulusta ei niin vain päästy jatko-opiskelemaan. Noin pienet ovat vielä riippuvaisia siitä, mitä vanhemmat sanovat. Kas kun perää vanhoja kasvatusmenetelmiä kuten piiskaamista takaisin.