Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa työpaikoista edes haastattelukutsua - mikä on muuttunut?

Vierailija
30.08.2018 |

Ennen sain aina yleensä kutsun edes haastatteluun ja pääsin niissä helposti jatkoon. Nyt olen hakenut töitä noin puolisen vuotta, enkä saa edes puhelinsoittoa takaisin?

Mitä on tapahtunut? Työpaikat mitä haen, eivät ole muuttunut, eli ala on sama. Kokemusta on tullut pari vuotta lisää, hyvässä yrityksessä. Hakemus ei sinällään ole muuttunut, paitsi olen päivittänyt sitä osaamisen kannalta ja aina vähän muokkailen kun haen työtä.

Johtuuko tämä hiljaisuus vain ja ainoastaan siitä, että olen täyttänyt 30? Hakemuksessa kerron vain ja ainoastan työelämästä / historiasta / opinnoista. En mitään henkilökohtaista (perhe-elämään, suhdestatukseen liittyen), mitkä eivät edes liity hakemukseen, ja ei niissä ole edes mitään kerrottavaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 on hyvä ikä. Ei ole nuori ja kokematon (työnantaja ajattelee kakarana), mutta ei myöskään vanha ja vaivainen (sairauslomat). Toki sukupuoli vaikuttaa jos ei ole vielä lapsia eikä kerro perheestä mitään...

Vierailija
22/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä haet. Sinulla ei vielä paljoa ole työkokemusta alaltasi. Aina löytyy kokeneempia, varsinkin nyt kun on paljon työttömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M2018AV kirjoitti:

30 on hyvä ikä. Ei ole nuori ja kokematon (työnantaja ajattelee kakarana), mutta ei myöskään vanha ja vaivainen (sairauslomat). Toki sukupuoli vaikuttaa jos ei ole vielä lapsia eikä kerro perheestä mitään...

Minun mielestä hakemukseen ei kuulu kertoa mitään perheestään tai suhdestatuksestaan. Vai pitäisikö se aloittaa "Hei, olen 30-vuotias, naimisissa ja kahden lapsen äiti täältä Vantaalta".

^ tämä ei ole minun kohdallani totuus, mutten myöskään ala kirjoittamaan "en halua lapsia" "olen sinkku" "olen tällä hetkellä parisuhteessa, ja ehkä haluamme lapsia muutaman vuoden päästä".

Ei miestenkään näitä pidä kertoa, enkä koe mukavaksi kertoa perhe-elämästäni tuntemattomille. Haen töitä, työminänä, joka ei ole sama, kuin kotiminäni.

Vierailija
24/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä haet. Sinulla ei vielä paljoa ole työkokemusta alaltasi. Aina löytyy kokeneempia, varsinkin nyt kun on paljon työttömiä.

Miksi 2 -vuotta sitten sain paljon haastattelupyyntöjä juuri näistä töistä mitä haen ja tämä suuri firma, missä nyt olen halusi minut myös. Nyt en saa edes pieniltä yrityksiltä haastattelupyyntöjä? Olen saanut pari vuotta kokemusta juuri tältä hommalta, ja pari vuotta sitten minulla oli vain puolen vuoden kokemus.

ap

Vierailija
25/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no en mäkään ensimmäisenä ottais yli 30-35 vuotiasta jolla ei vielä ole lapsia. Oletus kuitenkin on että lähivuosina niitä aletaan vääntää. Miksi työnantajana ottaisin sellaisen kustannusriskin, kun kerta muitakin hyviä hakijoita on. Varsinkin jos haen työntekijää vakituiseen työhön ja ihan oikeaan tarpeeseen.

Totuus on joskus ankara.

Vierailija
26/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakijoiden määrää kannattaa muuten kysyä.

Miksi ja mistä, jos en saa edes kutsua haastatteluun? Ap

Johonkinhan sinä hakemuksenkin lähetät, yleensä on puhelinnro josta voi kysyä tehtävästä. Voi soittaa ennen hakemuksen jättämistäkin ja kysyä yhtenä kysymyksenä onko paikkaan ollut paljon kiinnostusta.

Kun ei ole tullut valituksi edes haastatteluun, voi kysyä, mitä osaamista painottivat.

Suurimmaksi osaksi hakemukset jätetään jonkun rekrysivuston kautta, ja niissä on maininta, ettei puhelintiedusteluja kiitos. En oikein tiedä miksi pitäisi kysyä hakijamäärää, kun ei se vaikuta mihinkään? Tiedän tästä firmasta missä olen, ettei hakijoita ole mitenkään tuhottomasti tehtäviin mitä teen ja jopa vaikea löytää tekijää.

Ap

Vierailija
27/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoidu. Ovathan kaikki nykyisen ja edellisten työpaikkojesi johtajat, hallituksen jäsenet ja muut silmäätekevät LinkedIn-kavereitasi? Jos eivät ole, niin heti kaveripyyntö. Sama juttu opiskelu- ym. kavereiden suhteen.

Olet tosin niin nuori, että tuo asia lienee automaattisesti hoidossa. Kunhan varmistelen, kun tällainen kuusikymppinen on tajunnut verkostoitumisen tärkeyden vasta kantapään kautta.

Vierailija
28/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no en mäkään ensimmäisenä ottais yli 30-35 vuotiasta jolla ei vielä ole lapsia. Oletus kuitenkin on että lähivuosina niitä aletaan vääntää. Miksi työnantajana ottaisin sellaisen kustannusriskin, kun kerta muitakin hyviä hakijoita on. Varsinkin jos haen työntekijää vakituiseen työhön ja ihan oikeaan tarpeeseen.

Totuus on joskus ankara.

No minulla on lapsia, jotka on kouluiässä, mutta en tätä kerro haastatteluissa tai missään muuallakaan. Ei tämän hetkinen työnantajakaan taida tietää tai työkaverit. Ei tätä tietoa tarvita miehiltäkään. Ap

Vierailija
29/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 2 -vuotta sitten sain paljon haastattelupyyntöjä juuri näistä töistä mitä haen ja tämä suuri firma, missä nyt olen halusi minut myös. Nyt en saa edes pieniltä yrityksiltä haastattelupyyntöjä? Olen saanut pari vuotta kokemusta juuri tältä hommalta, ja pari vuotta sitten minulla oli vain puolen vuoden kokemus.

ap

2 vuotta sitten olet aloittelija ja menit töihin sillä hinnalla mitä sulle tarjottiin (tai suht halvalla enivei). Nyt on jo vähän kokemusta ja palkankorotus varmasti sinulla mielessä. Näin ainakin uusi työnantaja olettaa. En minäkään haluaisi olla se jonka kustannuksella nostat sitä palkkaasi, varsinkin kun kaksi vuotta on kuitenkin todella vähän sitä kokemustakaan. Hallitset kuitenkin vasta ehkä perusasiat.

Vierailija
30/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu itsellä ollut jo vuodesta 2012 :(

Vierailija
31/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että haet "samoja työpaikkoja" vaikka ikää on jo 30 ja takana oikeaa työkokemusta. Olisiko mahdollista että sinun pitäisi hakea jo tässä vaiheessa paljon haastavampiin tehtäviin?

Rekrytoijat saattavat sivuuttaa hakemuksesi siitä syystä että katsovat sinun olevan jotenkin epätoivoinen kun haet tasoasi alempaa tehtävää ja olettavat että häivyt välittömästi kunhan löydät sen paremman paikan jota kuitenkin varmasti etsit taustalla.

Vierailija
32/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen myös finanssialalla. En tiedä onko työpaikkani tässä suhteessa tyypillinen, mutta meille ei ole enää pariin vuoteen tullut juurikaan syntyperäisiä suomalaisia. Työnantaja pitää heitä liian kalliina ja palkkaa ainoastaan muunkielisiä, siis lähinnä Suomessa ilmaiseksi opiskelleita jotka jäivät tänne.

Vierailija
33/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

2 vuotta sitten olet aloittelija ja menit töihin sillä hinnalla mitä sulle tarjottiin (tai suht halvalla enivei). Nyt on jo vähän kokemusta ja palkankorotus varmasti sinulla mielessä. Näin ainakin uusi työnantaja olettaa. En minäkään haluaisi olla se jonka kustannuksella nostat sitä palkkaasi, varsinkin kun kaksi vuotta on kuitenkin todella vähän sitä kokemustakaan. Hallitset kuitenkin vasta ehkä perusasiat.

Samalla palkalla haen hommia. Haluan vain vaihtaa ympäristöä, en nostaa palkkaa tai nousta vielä uralla ylöspäin. Ap

Vierailija
34/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että haet "samoja työpaikkoja" vaikka ikää on jo 30 ja takana oikeaa työkokemusta. Olisiko mahdollista että sinun pitäisi hakea jo tässä vaiheessa paljon haastavampiin tehtäviin?

Rekrytoijat saattavat sivuuttaa hakemuksesi siitä syystä että katsovat sinun olevan jotenkin epätoivoinen kun haet tasoasi alempaa tehtävää ja olettavat että häivyt välittömästi kunhan löydät sen paremman paikan jota kuitenkin varmasti etsit taustalla.

En vielä koe olevani valmis ylempiin tehtäviin. Teen nyt jo aika haastavaa. Tällä alalla yleensä seuraava etappi tulee siinä 5 vuoden kohdalla. Ap

Vierailija
35/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on joskus ankara.

No minulla on lapsia, jotka on kouluiässä, mutta en tätä kerro haastatteluissa tai missään muuallakaan. Ei tämän hetkinen työnantajakaan taida tietää tai työkaverit. Ei tätä tietoa tarvita miehiltäkään. Ap

Ihmettele sitten miksi et työllisty... Itse olen alusta asti tuonut esille että "lapset on jo tehty", eikä ole tarvinnut kenenkään rikkoa lakia kyselemällä. Jos jokin asia on sulle eduksi työnhaussa, tottakai se pitää mainita ja jopa korostaa sitä!

Tuo taas että edes työkaverit ei tiedä asiasta, on jo mielestäni hieman vinksahtanutta. Mitä salattavaa siinä on? Keskusteletko sä ylipäätään kenenkään kanssa siellä töissä? Ei nyt ihan kaikki syvimpiä tuntojaan tartte töissä vuodattaa, mutta kyllä perusasiat voi kertoa.  Taitaa tuossa olla syy siihen ettet työllisty - et anna itsestäsi mitään persoonallista ulospäin. Kyllä töihinkin palkataan IHMINEN sen takia mitä/millainen se on, eikä sen takia mitä sen paperissa lukee..

Vierailija
36/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen myös finanssialalla. En tiedä onko työpaikkani tässä suhteessa tyypillinen, mutta meille ei ole enää pariin vuoteen tullut juurikaan syntyperäisiä suomalaisia. Työnantaja pitää heitä liian kalliina ja palkkaa ainoastaan muunkielisiä, siis lähinnä Suomessa ilmaiseksi opiskelleita jotka jäivät tänne.

Oho. Meillä ei kyllä taida olla yhtään ulkomaalaista. Tässä tarvitsee kyllä vahvaa suomenkieltä, ettei se ole edes mahdollista. Meillä on jotenkin pulaa osaajista / hakijoista. Esimiehet valittelee, ettei tunnut löytyvän ja monet rekryt jouduttu vetämään pois, kun ei ole hakijaa.

Ap

Vierailija
37/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on joskus ankara.

Ihmettele sitten miksi et työllisty... Itse olen alusta asti tuonut esille että "lapset on jo tehty", eikä ole tarvinnut kenenkään rikkoa lakia kyselemällä. Jos jokin asia on sulle eduksi työnhaussa, tottakai se pitää mainita ja jopa korostaa sitä!

Tuo taas että edes työkaverit ei tiedä asiasta, on jo mielestäni hieman vinksahtanutta. Mitä salattavaa siinä on? Keskusteletko sä ylipäätään kenenkään kanssa siellä töissä? Ei nyt ihan kaikki syvimpiä tuntojaan tartte töissä vuodattaa, mutta kyllä perusasiat voi kertoa.  Taitaa tuossa olla syy siihen ettet työllisty - et anna itsestäsi mitään persoonallista ulospäin. Kyllä töihinkin palkataan IHMINEN sen takia mitä/millainen se on, eikä sen takia mitä sen paperissa lukee..

Meidän ala on aika kylmä. Tai ei täällä kauheasti keskustella mistään ja ihmiset vaihtuu kokoajan ympärillä. En istu ikinä edes samassa paikassa, joten hirveästi ei tule keskusteltua henkilökohtaisuuksista. Esimiehen kanssa tavataan niin harvoin, kun aina poissa toimistolta.

Lapsien olemassa olo ei vaikuta mitenkään työminääni. En halua kertoa henkilökohtaisuuksia ihmisille. Juttelen kyllä muuten, ja vietän aikaa sekä näin.

En ole koskaan kuullut että olisin kylmä tai persoonaton ja yleensä minusta tykätään.

Hakemuksessa keskityn osaamiseni korostamiseen, en perhe-elämääni.

Ap

Vierailija
38/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Samalla palkalla haen hommia. Haluan vain vaihtaa ympäristöä, en nostaa palkkaa tai nousta vielä uralla ylöspäin. Ap

No mutta eihän tuleva työnantaja tuota tiedä. Oletus on aina että jos haluat vaihtaa, niin haluat joko ylöspäin tai lisää liksaa. Jos haluat "muuten vain" vaihtelua, se tarkoittaa työnantajan mielestä helposti sitä että et halua sitoutua ja/tai olet hankala tyyppi.

Vierailija
39/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä tätä lapsiasiaa. Olen NYT vakituisessa työpaikassa, ja jos haluaisin saada lapsia, eikö nyt olisi se täydellinen hetki niitä tehdä? MIksi haluaisin vaihtaa työpaikkaa, jotka on hyvin usein määräaikaisia ja vakituisessakin on se 6kk koeaika. Eri asia jos olisin työtön, ja haluaisin löytää töitä, silloin ymmärrän työnantajan pelon, mutta olen ollut jo pari vuotta vakituisessa työsuhteessa.. Eikai kukaan perhettä haluava siitä luopuisi, menisi määräaikaiseen ja tekisi lapsia? AP

Vierailija
40/42 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No mutta eihän tuleva työnantaja tuota tiedä. Oletus on aina että jos haluat vaihtaa, niin haluat joko ylöspäin tai lisää liksaa. Jos haluat "muuten vain" vaihtelua, se tarkoittaa työnantajan mielestä helposti sitä että et halua sitoutua ja/tai olet hankala tyyppi.

Eikö oikeasti työpaikkaa saa vaihtaa? Heti on hankala tyyppi? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme