Jos nuorilta otettaisiin klo 8 aamut pois, miten sitten karsitaan klo 16-17 asti jatkuvat päivät pois?
Eikös siinä ole dilemmaa kerrakseen. Muistan itsekin, että kaikista parhaimpia päiviä olivat ne, jotka päättyivät jo puolen päivän aikaan tai viimeistään klo 14. Toiseksi parhaita päiviä olivat taas ne, joka alkoivat vasta klo 10 eteenpäin.
Miten kaikki opetus saadaan tungettua noihin myöhään aamulla alkaviin päiviin niin että iltaisin ehtii vielä harrastaa, tehdä läksyt ja levätä?
Kommentit (24)
Mä en koko elämäni aikana ole onnistunut menemään 8 kouluun tai töihin :D
Naurettavaa pelleilyä sellainen, etteivät lapsoset muka jaksaisi mennä kello 8 kouluun. Kun minä kävin aikanani kiertokoulua, niin se alkoi kello 4 aamulla ja sitä ennen piti tehdä kotityöt, kuten siivota koti lattiasta kattoon asti, hoitaa eläimet ja nuoremmat sisarukset, lypsää lehmät, leipoa leipää jne. Siksi piti herätä jo kello 10 edellisen päivän illalla jos siis ehti ollenkaan nukkua. Sitten kello 2 aamuyöllä lähdettiin sinne kouluun pimeän ja lumisen metsän halki pimeässä jota vain kuutamo valaisi, oli aina vähintään 50 astetta pakkasta, satoi rankasti lunta, päällä ei ollut muuta kuin pieni likainen ja rikkinäinen lapsenpaita, koulumatka oli 200 kilometriä pitkä, koulumatka oli ylämäkeä kumpaankin suuntaan (sekä kotiin että kouluun) ja selässä piti kantaa kotia, vanhempia, sisaruksia, elämiä, lehmistä lypsettyä maitoa, leipiä ja reppua, jossa oli ainakin 500 koulukirjaa. Koulu alkoi siis kello 4 aamulla ja sitä jatkui kello 8 asti illalla ilman taukoja eikä kenelläkään ollut mitään eväitä mukana eikä koulustakaan saatu ruokaa. Sitten vain kiireellä takaisin kotiin, jossa piti rakentaa joka päivä uusi koti koska edellinen oli palanut, hoitaa vanhemmat, sisarukset, eläimet, lypsää lehmät, leipoa leipää ja tehdä läksyt. Sitten ehkä ehti muutaman sekunnin nukkumaan, mutta yleensä ei ehtinyt edes nukahtamaan kun piti taas herätä kello 10 illalla ja kaikki alkoi alusta.
Itse valitsisin, että koulu alkaa viimeistään klo 10 ja loppuisi klo 15-17 välillä. Jos menee kasiksi tai yhtään aikaisemmin, niin ei ensimmäisen tunnin aikana muutenkaan saa tehtyä mitään. Opettaja käynnistelee koneita ja laitteita ja kirjautuu käyttäjätileille, katsellaan mitä oli läksynä ja mikä on oppitunnin aihe. Jutustellaan vähän mukavia.
Alakoulussa oli käytössä tuo 8.30-14.30 ja lukiossa oli pisimmät päivät klo 16 asti. Alakoulussa oli sitten lapsille järjestetty iltapäivätoimintaa niille, joiden vanhemmat tuli vasta "myöhään" töistä. Eli kun kakrut pääsi koulusta 12.30, menivät he sitten neljäksi tunniksi iltapäiväkerhoon, että iskä ja äiskä kerkee töistä kotiin usein siihen "normaaliin aikaan" 16-17 välillä. "Stressaavan koulupäivän" pituudeksi saattoi lapsoselle tulla jopa 8 tuntia.
Eikö olisi kivempaa, että lapset pääsisi koulusta samaan aikaan, kun aikuiset töistä k
ja näin ei isiliinejen ja äitiliinejen tarvitsisi olla huolissaan jälkikasvusta?
Voin kertoa, että hankalaa on. Vaikka menisin ajoissa nukkumaan, olen aamun pari ekaa työtuntia melko lailla tehoton ja teen helposti virheitä. Onneksi pystyn itse rytmittämään työni ja jätän vähänkin haastavammat tehtävät iltapäivälle - tai teen ne alkuillasta ja pidän tunnit sitten saldovapaina., joina voin nukkua ihan niin pitkään kun haluan :)
N43