Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta?

03.05.2006 |

Onko kaikilla ollut vain positiivisia kokemuksia perhepäivähoidosta, tai millaisia hankaluuksia on ollut?

Itse ajattelin että perhepäivähoito (=pienempi ryhmä) olisi pienelle lapselle parempi vaihtoehto, mutta enää en olekaan niin varma asiasta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduimme perhepäivähoitoon, koska keskellä syksyä ei ollut muuta tarjolla. Olisin halunnut lapsemme ryhgmikseen tai päiväkotiin. Jotenkin tuntui että lapsi on yhden hoitajan ' armoilla' , vaikka pienestä lapsesta olikin kyse (silloin 2 v).

Nyt poika on ollut siellä pph:lla reilut puoli vuotta. Ihan hyvin on mennyt, mutta silti olen hakenut syksyksi päiväkotipaikkaa. siihen on monta syytä:

- pph on lähellä kotia, mutta kun työmatkamme on 30 min autolla, niin pojan päivät ovat pitkät. Sitten yhtenä päivänä viikossa hoitajalla on englannintunti ja lapsi pitää hakea klo 16.15 mennessä ja se aiheuttaa ahdistusta töissä, kun ei aina voi olla varma ehtiikö lähteä ennen neljää.

- Ja sitten se, että meidän pph ei laula eikä laulata lapsia, kuuntelevat kyllä musiikkia. Hän ei kuulemma osaa. Meidän poika on tosi kiinnostunut musiikista ja toivoisin sellaiseen virikettä saavan myös hoidossa.

- Samoin eivät juurikaan piirrä eivätkä askartele. Yksi piirustus on tullut puolen vuoden aikana kotiin, en usko että pph kotonaan niitä säilyttäisi. Askarteluja on tullut muutama, mutta lapsen oma kädenjälki ei niissä näy :( Se harmittaa, koska ryhmiksessä lapset sai itse askarrella.

- pph on syrjässä ja he eivät käy koskaan missään. ryhmiksessä oli (se oli päiväkodin yhteydessä) esim. nukketeatteriesityksiä ja retkiä ym. Metsäretkiä tehtiin monta kertaa viikoss.

Ym. ym.

Itse pidän siis oman lapseni kohdalla parempana muuta kuin pph:ta.

Vierailija
2/11 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään ole itsestäänselvää, että esim. 3-vuotiaat askartelevat päiväkodissa paljon. Meillä tullut puolessa vuodessa pari askartelua kotiin päiväkodista. En tosin syytä päiväkotia, eiväthän 3-vuotiaat nyt niin paljon vielä osaakaan askarrella ja muutakin tekemistä lapsilla on. Jos nyt valitsisin lapselleni hoitopaikkaa, laittaisin hyvälle perhepäivähoitajalle, vaikka menikin hoitoon vasta 3-vuotiaana. Eikä hoitopaikalta voi kaikkea mahdollista vaatia. Kotonakin voi lapsen kanssa harrastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on helppo sanoa, että veisin hyvälle perhepäivähoitajalle. Mistäs sen useinkaan voi tietää etukäteen onko hyvä? Ja miten voi itse siihen vaikuttaa, jos kunnasta sanotaan, että viette tälle tai muuta paikkaa ei ole...

Vierailija
4/11 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Mä olen aikoinani itse ollut surkealla perhepäivähoitajalla, josta jäi traumoja pitkäksi aikaa. Hoitajan oma poika oli samassa hoitoryhmässä ja kiusasi minua, eikä hoitaja puuttunut asiaan. Eikä meillä mitään piirustus- tai lauluvirikkeitä ollut.

Oman lapseni vein 1 v 10 kk ikäisenä päiväkotiin ja olen ollut oikein tyytyväinen. Tämä päiväkoti on oikein hyvä, siellä lauletaan ja piirretään ja juhlitaan vuodenajan mukaiset juhlat ja teemapäivät. Lapsilla tuntuu olevan mukavaa ja hoitajat tuntuvat vähäisyydestään huolimatta ehtivän perustarpeet hoitamaan oikein hyvin. On sekin plussaa, että päiväkodissa on ruokahuolto järjestetty siten, että hoitajat eivät sitä tee itse.

Luulen silti, että jos minulla olisi tuttu perhepäivähoitaja, josta pitäisin, niin perhepäivähoitokin voisi olla minulle siinä tapauksessa vaihtoehto.

Vierailija
5/11 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallista ei. Haastattelisin etukäteen hoitajaa tärkeinä pitämistäni asioista. Tietenkään koskaan ei ole 100 % takeita mistään mutta niinhän se on kaikessa elämässä. Ja voihan hoitopaikkaa vaihtaa jos jotain ikävää ilmaantuu. Yksityiset hoitajat ovat yksityisyrittäjiä, joten luulen että suurin osa parhaansa tekee että lapset ja vanhemmat olisivat tyytyväisiä. Yrittäjä ei voi hoitaa huonosti tai pian ei ole asiakkaita... Ja yhtä lailla siitä ei ole takeita etukäteen, viihtyykö lapsi päiväkodissa.

Vierailija
6/11 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn edellisen kirjoittajan viestiin. Meillä oli kunnallisella pph:lla lapset hetken, en juuri posiviista sanottavaa löydä. Valitettavasti. Tiedän, että meidänkin kunnassa on monia kunnallisia pph:a, jotka tekevät upeaa työtä ja ovat oikeassa ammatissaan, ja jotka saavat paljon kiitosta lasten vanhemmilta.

Ystäväni lapset ovat yksityisellä pph:lla hoidossa, ja siellä on kaikki mennyt hienosti ja sekä lapset että äiti on erittäin tyytyväisiä.

Vierailija
7/11 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itse kun olin pph:lla lapsena niin hoitaja inhosi tyttöjä, pikkuveljeni sai paljon paremman hoidon. Muutenkin tyyppi oli omituinen, muistan (olin 3-4v), että usein leikittiin hämärässä (en tajua vieläkään miks ei pitänyt valoja päällä!!!)... No, hämärä tai ei, mutta muistot ei ole muutenkaan mitenkään lämpimiä, pojat oli ok, niillä oli varmana hauskaakin, itsellä oli kakkosluokkainen olo.

Äitini oli perhepäivähoitajana useemman vuoden, siis kunnallisena. Ja saivat aina ohjeita askareteluihin ja lasten kanssa piti tehdä kaikenlaista. En tiedä onko enää niin tarkat ohjeet, vai riippuuko kunnasta. Ja kuka pphta tarkkailee, minkä verran lapset saavat virikettä.

Itse omalle lapselle ei ole muuta kokeiltu kuin tarhaa. 3v tuo tosi paljon askarteluja kotiin. Siis milloin on tehty kultakutrin kuvaa, milloin liimattu koon mukaan kuvia järjestykseen jne. Tuntuu, että on rajaton opettajien luovuus... Lauluja oppii myös kuukaudessa aina muutaman uuden. Jumppatunteja on kaksi viikossa. Tämä kaikki kuitenkin ulkomailla, eikä mulla ole kotimaista vertailukohdetta... Olen niin tyytyväinen, että tuskin hänellä olis parempaa missään muussa tarhassa... Elämä hymyilee. :)

Vierailija
8/11 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ollut poika ryhmäperhepäivä hoidossa ja musta se on paras mahdollinen.hoitajat on sairaana tai lomalla ni aina on joku tuttu täti ja aina tuttu hoitopaikka ja tekevät töitä sillon kun tarvitset lapselle hoitoa.ei tarvii viedä vieraaseen varahoitopaikkaan.

Vierailija
9/11 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan persoonallisuudestakin kiinni, miten hoitaja hoitaa työnsä. Meillä lapset haluttiin ehdottomasti perhepäivähoitoon, koska mielestämme alle 3-vuotiaalle tärkeintä hoidossa on sama tuttu hoitaja päivästä toiseen ja kodinomainen turvallisuus. Itse ajattelen perhepäivähoitajan työnkuvaa niin, että mitä itse tekisin minkäkin ikäisen lapsen kanssa kotona. Alle 3-vuotias ei siis todellakaan kaipaa joka päivä järjestettyä toimintaa (askartelua, teatteriesityksiä jne.), mutta sitä vanhemmalle toimintaa pitääkin jo olla. Meidän alueen perhepäivähoitajat käyvät joka päivä todella hyvin toimivassa leikkipuistossa, jossa on päivittäin eri ohjelmaa isommille lapsille. Hoitajien ei juuri tarvitse itse virikkeitä kotona järjestää, kun lapset saavat puistossa käydä muskarissa, askartelemessa, tekemässä puu/savi/käsitöitä, leikkituokiossa ja erilaisissa teemapäivissä. Tuokioiden aikana hoitajilla on aikaa hoidella pienempiä hoitolaisia rauhassa.

Hoitajamme joustaa tosi mukavasti hoitoaikojen kanssa (opiskelujen ja vuorotyön kanssa päivät saattavat venyä puoleen tai toiseen) ja ainoa miinuspuoli perhepäivähoidossa on varahoito, joka ei mielestämme oikein toimi. Varahoito päiväkodissa on säilöpaikka lapsille päiväksi ja suuri osa hoitajista ei ole motivoituneita työhönsä. KOSKAAN meiltä ei esimerkiksi olla kysytty lapsia hoitoon vietäessä, miten lapset nukkuvat, tarvivatko vaippoja jne., vaan siellä kaikki nukkuvat, kaikki alle 4-vuotiaat käyttävät vaippoja ja tekevät kaiken muunkin niin kuin he haluavat. Onneksi sukulaiset pääsevät usein avuksi, kun olisi varahoitoa tiedossa.

Perhepäivähoitaja haluaisi kyllä ottaa ylityöt rahana, mutta kunnalta on tullut ohjeet, että ne pitäisi ottaa lomana. Ylityölomat sekä vuosilomat yhteen laskettuna, hoitajalla saattaa olla jopa 12 viikkoa vuodessa lomaa. Mutta tässäpä ei taas olla ajateltu lasten parasta, eikä sitä miksi vanhemmat valitsevat juuri perhepäivähoidon päiväkotin hoidon sijasta. =(

Vierailija
10/11 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajamme hoiti lapsia humalassa eli hän oli entinen alkoholisti josta en silloin tiennyt. Hän oli jo kerran lopettanut pph:n työt mutta nyt aloitti uudestaan ja alku meni hyvin kunnes taas alkoi ilmeisesti maistua. Onneksi sain kuulla tilanteesta (ja huomasin) ennen kuin mitään sattui lapsilleni. Kun soitin änen pomolleen ja ilmoitin asiasta he eivät voineet tehdä mitään koska minulla ei ollut todisteita... Aika järkyttävää. Otin lapseni heti pois hoidosta ja nyt pph on lopettanut työt.

Tiedän myös pari mahtavaa perhepäivähoitajaa joten eivät kaikki ole kamalia! Itse en enää pph:lle lapsiani vie!

Vierailija
11/11 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuinpaikkakuntamme päiväkodeissa ei ollut paikkoja tai ne annettiin esim. perheille jotka tarvitsivat niitä sosiaalisista syistä. Eipä ole paljon vaihtoehtoja.