Olenkohan liian ankara kun
Poika 14 ei herää kouluun, oli yötä myöten youtubessa. Otin koneen ja puhelimen takavarikkoon. Saa ne takasin kun alkaa koulunkäynti taas maistua. Kyseessä adhd lapsi, taustalla masennus.
Ja hyviä vinkkejä siihen mitä teen kun alkaa viemään luvatta minun laitteita kostoksi ja/tai hajoittamaan paikkoja ja sotkemaan etsiessään laitteitaan.
Ja turha länkyttää että itse olen kasvattanut tuollaiseksi. Isoveli on mitä kiltein teini.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Nämä teidän neuvot ja pätemiset on ihan tarpeettomia, kun kyse ei ole norminuoresta. Kyseessä on ADHD-nuori, jonka aivotoiminta ja reaktiot ovat vähän erilaisia... Ei ADHD-ihmiset toimi ja reagoi samalla tavalla, kuin muut. Siksi normaalit keinot eivät välttämättä tehoa.
Tämän sanon työn puolesta. Olen paljon tekemisissä ADHD-lasten kanssa. Todella hankala ongelma, onneksi suurimmalla osalla helpottuu/tasaantuu iän myötä, aikuisuudessa. Murroikä on varmasti haastava.
Olen samoilla linjoilla. Onhan adhd lääkitys?
Vierailija kirjoitti:
Nämä teidän neuvot ja pätemiset on ihan tarpeettomia, kun kyse ei ole norminuoresta. Kyseessä on ADHD-nuori, jonka aivotoiminta ja reaktiot ovat vähän erilaisia... Ei ADHD-ihmiset toimi ja reagoi samalla tavalla, kuin muut. Siksi normaalit keinot eivät välttämättä tehoa.
Tämän sanon työn puolesta. Olen paljon tekemisissä ADHD-lasten kanssa. Todella hankala ongelma, onneksi suurimmalla osalla helpottuu/tasaantuu iän myötä, aikuisuudessa. Murroikä on varmasti haastava.
Add ja adhd nuorille säännöt ja rajat ovat vielä tärkeämpiä kuin norminuorelle.
Minulla ei ole kokemusta teinien kasvattamisesta, mutta takavarikoille antaisin raukeamisajan, eli esim. että takavarikko kestää huomisaamuun tms. En takavarikoisi pitkäksi aikaa, koska netissä oleminen saattaa olla tärkeä rentoutumiskeino masentuneelle ja ahdistuneelle nuorelle.
edit: raukeamisajan ilmoittaminen on minusta siis parempi kuin epämääräinen "kunnes koulunkäynti alkaa taas maittaa" tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Annoin teinille puhelimen takaisin. Lupasi huomenna lähteä kouluun. Saa nähdä.
Ap