Olenkohan liian ankara kun
Poika 14 ei herää kouluun, oli yötä myöten youtubessa. Otin koneen ja puhelimen takavarikkoon. Saa ne takasin kun alkaa koulunkäynti taas maistua. Kyseessä adhd lapsi, taustalla masennus.
Ja hyviä vinkkejä siihen mitä teen kun alkaa viemään luvatta minun laitteita kostoksi ja/tai hajoittamaan paikkoja ja sotkemaan etsiessään laitteitaan.
Ja turha länkyttää että itse olen kasvattanut tuollaiseksi. Isoveli on mitä kiltein teini.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin siitä, että kyseessä ei ole rangaistus vaan lapsen paras. Sovitte, että koneet on pois käytöstä vaikka nyt viikon ja jos sen ajan käyttäytyy asiallisesti, syö lääkkeet ja jaksaa käydä koulua, on valmis taas siihen, että saa koneen takaisin.
Kuunnelkaa lasta ja kysykää, millaisia ehdotuksia ja toiveita hänellä on koneen käyttämiselle. Tehkää jonkinlainen kompromissi. Koulu on tietenkin hoidettava ja kotona ei saa rikkoa tai sotkea paikkoja.
Yrittäkää keskittyä positiiviseen. Kaivakaa vaikka minkälaisia ja pieniäkin asioita, joista kehua lasta. Osoittakaa rakkautta hänelle sanoilla ja miten iloisia olette siitä, että juuri hän on teidän lapsenne. Adhd:ssa vaarana on, kuten varmasti tiedät, että lapselle muodostuu itsestä negatiivinen kuva perustuen kielteiseen sosiaaliseen palautteeseen, jota hyvin helposti saa perheeltä ja koulusta. Itselläni on myös adhd-lapsi ja yritän aina, että mentäisiin positiivisen kautta.
Miten otat laitteet positiivisesti pois?
Vierailija kirjoitti:
ADHD on kyllä viheliäinen ominaisuus.
Ei kaikki adhd tapaukset ole rahattomia.
Riippuu ihan kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sille lapselle voi puhua ja yhdessä määritellä ne säännöt miten esim. näiden laitteiden kanssa toimitaan?
Voi puhua ja on puhuttiin. On oikein kirjallinen sopimus olemassa, jossa on psykiatrin, isänsä, minun ja psyk. Sairaanhoitajan nimet alla. Käytännössä kuitenkin toimii toisin, eli ei pidä sopimuksesta kiinni.
Jos tämä on totta, eikä poika silti tottele, ei teillä kenelläkään ole auktoriteetti hänen silmissään. Onko luokanvalvoja edes mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sille lapselle voi puhua ja yhdessä määritellä ne säännöt miten esim. näiden laitteiden kanssa toimitaan?
Voi puhua ja on puhuttiin. On oikein kirjallinen sopimus olemassa, jossa on psykiatrin, isänsä, minun ja psyk. Sairaanhoitajan nimet alla. Käytännössä kuitenkin toimii toisin, eli ei pidä sopimuksesta kiinni.
Jos tämä on totta, eikä poika silti tottele, ei teillä kenelläkään ole auktoriteetti hänen silmissään. Onko luokanvalvoja edes mies?
Ei, naisope on.
Omien sanojensa mukaan poika ei välitä seurauksista. Eli jos yritän selittää, kuinka toimin hänen parhaakseen, on vastaus ettei hän välitä.
Hän on pulassa tuolla asenteella kunhan vähän kasvaa. Ei ole helppo elämä edessä.
Ei adhd lapasensa kasvatukseen ole olemassa mitään yleispäteviä nyrkkisääntöjä. Kuka tahansa saattaa onnistua tai epäonnistua.
Kävi mielessä, että onkohan diagnoosi oikea. Jos pojallasi on joku mielisairaus?
Vierailija kirjoitti:
Ei adhd lapasensa kasvatukseen ole olemassa mitään yleispäteviä nyrkkisääntöjä. Kuka tahansa saattaa onnistua tai epäonnistua.
Kävi mielessä, että onkohan diagnoosi oikea. Jos pojallasi on joku mielisairaus?
Eikö masennus sitten ole mielen sairaus?
Ap
Täytyy miettiä syy ja seuraussuhteita. Liika pelaaminen aiheuttaa masennusta.
Ala käymään ulkona yhdessä lapsen kanssa, niin hän saa happea ja tarjoa terveellistä kotiruokaa. Kyllä se siitä, kun aikaa ei jätetä liikaa pelailulle! Pelivälineet voi myös laittaa parkkiin ja antaa vain tiettynä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ala käymään ulkona yhdessä lapsen kanssa, niin hän saa happea ja tarjoa terveellistä kotiruokaa. Kyllä se siitä, kun aikaa ei jätetä liikaa pelailulle! Pelivälineet voi myös laittaa parkkiin ja antaa vain tiettynä aikana.
😂
Kuka kasiluokkalainen poika ulkoilee äitinsä kanssa tai nukkuu päikkäreitä vastoin omaa tahtoaan. Sulla on vissiin päiväkoti-ikäisiä?
Hankala juttu. Kaikki normaalit keinot tepsivät ehkä normaalisti reagoiviin nuoriin, mutta poikasi ei selvästikään reagoi samalla tavalla, kuin suurin osa nuorista tekee.
Mitä jos juttelisit pojan kanssa, kertoisit oman näkökannan asiaan ja annat pojan kertoa oman näkökannan, sekä sen, miten hän ratkaisisi tilanteen. Lähde neuvottelemaan sillä asenteella, että et ole itse päättänyt mitään haluttavaa lopputulosta valmiiksi, vaan ihan avoimin mielin. Ihminen sitoutuu helpommin sellaisiin ratkaisuihin, joita on itse ehdottanut.
Kaikkien koneiden pois ottaminen kuulostaa aika radikaalilta ratkaisulta 14 vuotiaan kohdalta...
Jaksamisia. Ei varmasti helppo tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Kuka kasiluokkalainen poika ulkoilee äitinsä kanssa tai nukkuu päikkäreitä vastoin omaa tahtoaan. Sulla on vissiin päiväkoti-ikäisiä?
Niinpä :D. 14v sosiaalinen maailman on suurelta osaltaan netissä, se on vaan hyväksyttävä. Koneiden takavarakointi syrjäyttää nuoren täysin. Ei ehkä paras ratkaisu...
Meidän lapset liikkuvat myös vanhempiensa kanssa. Olen opettanut heille pienestä asti omaehtoista ajattelua. Heillä ei ole ollut mitään erityisiä ongelmia murrosiässäkään. Jos ovat pelanneet liikaa, niin kyllä, on pakko lähteä ulos vanhempien kanssa, mikäli ei halua saada pelikieltoa seuraavaksi päiväksi. Vaihtoehto on, että ei pelaa liikaa sisällä ja lähtee oma-aloitteisesti ulos kavereidensa kanssa liikkumaan. Meillä liikunta on yhtä tärkeää kuin ruoka ja uni.
32.
Meillä laitetaan viimeistään klo 21 härvelit kiinni, ja aletaan tekemään iltatoimia. Klo 22 viimeistään pää tyynyssä. 12v lapsi.
Nykyään osa nuorista on hyvin tietoisia liikunnan eduista. 13 v ja 15 v käyvät liikunnallisissa harrastuksissa kolmesti viikossa ja jos joskus on vapaapäivä mennyt kotona pelatessa ja maatessa, he mielellään lähtevät illalla vanhempien kanssa urheilemaan. Kävelemään, pyöräilemään, uimaan, pelaamaan pallopelejä jne.
Se on helvetti irti kun kohta herää ja huomaa että laitteet ovat hävinneet.
Vierailija kirjoitti:
Se on helvetti irti kun kohta herää ja huomaa että laitteet ovat hävinneet.
Älä pelkää teinin raivoa, pysy viileän päättäväisenä ja rauhallisena ja kerro mitä teinin täytyy tehdä saadakseen laitteet takaisin. Luulen että alkaa tapahtumaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Kuka kasiluokkalainen poika ulkoilee äitinsä kanssa tai nukkuu päikkäreitä vastoin omaa tahtoaan. Sulla on vissiin päiväkoti-ikäisiä?Niinpä :D. 14v sosiaalinen maailman on suurelta osaltaan netissä, se on vaan hyväksyttävä. Koneiden takavarakointi syrjäyttää nuoren täysin. Ei ehkä paras ratkaisu...
Olisikin. Poika katsoo youtubea ja kuuntelee räppiä. Ei häntä kaverit kiinnosta. Jos joku joskus laittaa viestiä, ei edes jaksa lukea niitä. Että se siitä.
Itse lähtisin siitä, että kyseessä ei ole rangaistus vaan lapsen paras. Sovitte, että koneet on pois käytöstä vaikka nyt viikon ja jos sen ajan käyttäytyy asiallisesti, syö lääkkeet ja jaksaa käydä koulua, on valmis taas siihen, että saa koneen takaisin.
Kuunnelkaa lasta ja kysykää, millaisia ehdotuksia ja toiveita hänellä on koneen käyttämiselle. Tehkää jonkinlainen kompromissi. Koulu on tietenkin hoidettava ja kotona ei saa rikkoa tai sotkea paikkoja.
Yrittäkää keskittyä positiiviseen. Kaivakaa vaikka minkälaisia ja pieniäkin asioita, joista kehua lasta. Osoittakaa rakkautta hänelle sanoilla ja miten iloisia olette siitä, että juuri hän on teidän lapsenne. Adhd:ssa vaarana on, kuten varmasti tiedät, että lapselle muodostuu itsestä negatiivinen kuva perustuen kielteiseen sosiaaliseen palautteeseen, jota hyvin helposti saa perheeltä ja koulusta. Itselläni on myös adhd-lapsi ja yritän aina, että mentäisiin positiivisen kautta.