Saako terapeutti menettää malttinsa terapiassa?
Voiko se olla sopiva palaute asiakkaalle ja osa terapiaprosessia? Vai onko se vaan epäkohteliasta?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli miespuolinen terapeutti.Niinhän siinä sitten kävi että harrastimme seksiä useamman kerran.Hyvin parannuin ja se seksi oli sitten todella ihanaa. Kysyn häneltä että harrastaako seksiä muidenkin asiakkaiden kanssa,hän sanoi rehellisesti että useamman kanssa.
Mitä hekvettiiä??
Vierailija kirjoitti:
Olin käynyt lähes 2 vuotta psykodynaamisessa terapiassa jossa käsiteltiin niin vaikeita asioista (lapsuudesta) että se laukaisi mulla vaikeita pakkoajatuksia. En saanut niitä mielestäni millään ja kun toistuvasti niistä keskustelimme niin terapeutti lopulta tiuskaisi, että "jankkaan ja raivoan" ja selvästi menetti malttinsa...Mielestäni en mitenkään raivonnut vaan asiallisesti pyrin puhumaan ajatuksistani. Ilmeisesti keski-ikäinen naispuolinen terapeutti ei kestänyt sitä että hänen antamansa terapia ei auttanut vaan pahensi oloani. Terapiani oli tuhoon tuomittu muutenkin ja terapeutin kommentin jälkeen menetin luottamukseni häneen kokonaan. Tunsin olevani huono ja epäonnistunut potilas kun "suututin" terapeutin
Minä joskus pahoittelin kun tunsin jankkaavani. Terapeuttini sanoi että hankalat asiat laittaa jankkaamaan ja se on osa asian käsittelyä. Silloin täytyy kuulemma jankata kun siltä tuntuu
Maltin menettäminen voidaan kyllä määritellä monin tavoin. Raivoaminen ja huutaminen on epäammattimaista. Hermostuminen ja turhautuminen sen sijaan on täysin normaaleja reaktioita ihmisten kanssa, jotka osoittavat aggressiotaan epäsuorasti.
Terapia voidaan myös nähdä korjaavana prosessina, jossa paikataan usein puutteita myös kiintymysasioissa ja vanhemmuudessa. Esim. ihan tavalliset vanhemmat todennäköisesti menettävät malttinsa joskus, yleensä raivostuvatkin. Jos aggressiiviset tunteet padotaan, ei niitä voi oppia itsekään näyttämään kunnolla.
En katsele maksulliselta ammattilaiselta kertaakaan epäammatillista hermojen menettämistä - edes mikroilmein. Ei kannata kenenkään muunkaan.
Minulla on hyvä terapeutti, mutta im puhuessa ilmapiiri oli todella painostava, joten siitä en halua puhua enää uudelleen.
Sensijaan viime käynnillä tunsin itseni idiootiksi ja terapeuttikin säpsähti, kun ihan pokalla toin tämän typeryyteni esiin tilanteessa missä niin ei kuulunut sanoa. Tajusin vasta vastaanoton jälkeen että kuinka typerä jälleen kerran olin. Häpeän tätä nyt seuraavaan käyntiin asti ja pyytelen sitten anteeksi omaa itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas tuntuu idiootilta, joka ei tajua mitään ja jankuttaa samoja asioita. Ja jolle peiliin katsominen on vieras asia, on parempi lopettaa terapia, niin että asiakas voi löytää sopivan terapian itselleen. Terapeutti voi myös itse keskittyä asiakkaisiin joilla on oikeita ongelmia. Huutaminen ei ole asiallista.
Juuri siksi käyn terapiassa, minulle se on oikea ongelma että olen tälläinen.
No eihän se ole ammattitaitoista missään ammatissa. Ei sen enempää terapeutin ammatissa kuin missään muussakaan.
En jaksaisi enää kirjoitti:
Onko kukaan tehnyt valitusta terapeutin käyttäymisestä? Kävin vuosikausia terapiassa, ja maksoin 10tuhansia euroja.
Nyt hän päätti yht äkkiä terapiani, haukkui kaksi viimeistä terapiatuntia minua todella törkeesti, eikä antanut mitään mahdollisuutta kertoa omaa näkemystäni.
Jäin yht äkkiä aivan tyhjän päälle, ja tietysti olo paheni kerta heitolla.
Minulla on kyllä todisteet hänen käyttäytymisestään, nyt vain mietin miten toimia.
Tampereella.
Valita AVIIin
Riippuu tilanteesta. Jos asiakas esim. sytyttäisi terapeutin parran tuleen, niin terapeutti saisi menettää malttinsa.
Kyllä jos se asiakas on ihan dorka.
Joo, ihan kaikessa rauhassa. Yhden kerran korottaa minulle ääntään 100 €/h niin me tapaamme puoskarin kanssa käräjillä:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos asiakas esim. sytyttäisi terapeutin parran tuleen, niin terapeutti saisi menettää malttinsa.
Hihii ei niillä kaikilla ole partaa
Ei tietenkään saa palveluammatissa oleva. Ei ole kaupanmyyjää kummoisempi palvelija kuin joidenkin mielikuvituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Melko erikoisia terapeutteja kyllä tuollaiset.
Luulis että ammattilainen osaisi pysäyttää tilanteen ennen kuin se menee käteen ihan tuolla tasolla, mutta toisaalta osa terapeuteista on kyllä sellaisia kympin tyttöjä joilla ei taida riittää ymmärrystä raskaammin oireileville asiakkaille.
Sinänsä lohdullista kuulla että ei ammattilaisetkaan aina osaa: Itse olen raivonhallintahommia tehnyt terapeutin avulla ja se kyllä auttoi.
Taitava terapeutti pitää rajansa provosoitumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko erikoisia terapeutteja kyllä tuollaiset.
Luulis että ammattilainen osaisi pysäyttää tilanteen ennen kuin se menee käteen ihan tuolla tasolla, mutta toisaalta osa terapeuteista on kyllä sellaisia kympin tyttöjä joilla ei taida riittää ymmärrystä raskaammin oireileville asiakkaille.
Sinänsä lohdullista kuulla että ei ammattilaisetkaan aina osaa: Itse olen raivonhallintahommia tehnyt terapeutin avulla ja se kyllä auttoi.
Taitava terapeutti pitää rajansa provosoitumatta.
Voi sulkea silmät ja kuvitella että sataa rahaa.
Voi sulkea silmät ja kuvitella että sataa rahaa.[/quote]
Terapeutti saa aika lailla tehdä töitä jotta saa ensin koulutuksensa maksettua, ei ole halpaa lystiä. Tässä myös se huono puoli, määrä ei takaa laatua kun mahdollisia päteviä jää kouluttamatta kun ei halua maksaa kallista koulutusta.
Menettelytavoista sovitaan ennen käyntijaksoja, jotta jos siinä sitoutuu johonkin hokkuspokkus-metodiin, saa pitää seuraukset hyvänään, eikä ole silloin valittamista.
Veikkaan että jos maltti menee niin ei ole paljoa sitten niitä asiakkaitakaan. Maine menee. Kukaan ei uskalla tulla vastaanotolle tai eivät muuten vaan halua.