Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin perustaa jonkinlaisen hippi-eko asumuksen naisille ja lapsille

Vierailija
28.08.2018 |

Niin, elikkä valmistuttuani yliopistosta olen harrastanut tällaista road trippingiä eli olen vaellellut ympäri pohjoismaita, mutta autoa en omista. Siis olen nauttinut pohjoismaiden luonnosta ja vaeltanut esimerkiksi karhunkierroksen ja ukk-reitin. Luonnossa liikkueassa sitä alkaa haaveilemaan jostain yksinkertaisesta elämästä, ja siksi minulle onkin tullut tällainen haave perustaa jonkinlainen eko-hippi asumuksen, jossa korostettaisiin luonnonmukaisuutta ja luonnon läheisyyttä.

Olen puhunut tästä projektista muutamille vanhoille opiskelukavereilleni, ja monet heistä ovat suhtautuneet ajatukseen innostuneesti. En oikeasti usko että kovinkaan moni voisi tällaiseen projektiin sitoutua, ja siksi kysynkin että onko kenelläkään mitään ideaa miten tällaisen projektin voisi aloittaa, niin ettei siihen tarvitsisi sitoutua heti vakavasti.

Ja siis suuri osa kiinnostuneista on ollut naisia, ja osa heistä yksinhuoltajia, niin olen ajatellut että tämä projekti koskisi ensi sijaisesti naisia ja lapsia, enkä muutenkaan usko, että monellakaan miehellä olisi kiinnostusta tähän. Olen myös hieman tutkinut tällaisia "ekokyliä", mutta aikomuksenani ei varsinaisesti ole perustaa mitään kylää tai ainakin melko suurta sellaista. Siispä lyhyesti haaveenani on perustaa tällainen kommuuni, jossa vietetään mahdollisimman luonnonläheistä elämäntapaa.

Eli neuvoja tai kiinnostuneita?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vieläkö tää trolliketju on hengissä.

Aika hyvin ap on saanut sakkia vedätettyä.

kyllä ap voi tosissaanki olla koska on todistettu että kaikenlaisia ekohulluja on oikeesti olemassa

Vierailija
82/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi että lapset eivät kaipaisi muuta kun ovat kasvaneet ekoyhteisössä, ei luultavasti tulisi toteutumaan. Esim. kielitieteen kirjallisuudessa kerrotaan tytöstä (Genie?), joka oli varttunut lähestulkoon susilapsena. Päästyään urbaaniin ympäristöön hän kiinnostui kovasti kaikista muoviesineistä.

Ap:n kaltaisten kannattaisi mennä vaikka work holiday -tyyppisesti muutamaksi kuukaudeksi johonkin ekoyhteisöön asumaan. Siinä näkee jo realiteetteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoin tapa (joskaan ei ehkä se sinulle mieluisin) olisi, että ostat (tai vuokraat) ison maalaistalon/tilan, jossa alat elää haluamanlasitasi elämää. Sitten vuokraat talosta huoneita (tai piha-aittaa yms.) halukkaille lyhyemmillä ja pidemmillä sopimuksilla. Vuokralla kustannat talon välttämättömät kulut ja koko porukan ruuat (tai esim. kasvimaan siemenet ja eläinten rehut) ja vuokran lisäksi kirjaat sopimukseen velvollisuuden osallistua tilan töihin. Näin saat luotua porukalle sinun näköiset säännöt ja mukaan pääsee alkuun vaikka pariksi viikoksi kesällä. Toisaalta porukasta pääsee myös pois, jos ei viihdykkään tai esim. lasten kasvaessa tarpeet muuttuu.

juu siis tuo ei ole se mitä haen, sillä haluan että yhteisö elää lähellä luontoa ja en usko että esimerkiksi lapset edes haluavat lähteä pois vanhempiensa luota opittuaan elämään luonnonmukaisesti

Meinasitko laittaa lapsesi sitten kouluun? Entäs, kun ne lapset haluaa samaa, mitä muilla lapsilla on? Miten vastaat sille tuohivirsu-takkutukalle?

no siis en usko että lapset osaavat haluta enää muun yhteiskunnan normeja kun ovat basicly koko elämänsä kasvaneet tällaisessa asumismuodossa

Et vastannut tuohon koulukysymykseen?

niin siis kyllä kaikilla on oikeus muuttaa pois kun ovat siihen kykeneviä eli varmaan kun ovat täysi ikäisiä jos taas vanhempi haluaa muuttaa pois niin tietysti lapsi voi muuttaa mukana

Suomessa kuitenkin tuo oppivelvollisuus.

oppivelvollisuuden voi toteuttaa myös steinerkoulussa tai kotikoulussa

Vierailija
84/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikakysymys ap:lle. Mikä on pisin yhtäjaksoinen aika jonka olet telttaillut Suomen talvessa?

Vierailija
85/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikakysymys ap:lle. Mikä on pisin yhtäjaksoinen aika jonka olet telttaillut Suomen talvessa?

en ole telttaillut suomen talvessa kun viikon kerrallaan ja kyllä tiedän sen realiteetit

Vierailija
86/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoin tapa (joskaan ei ehkä se sinulle mieluisin) olisi, että ostat (tai vuokraat) ison maalaistalon/tilan, jossa alat elää haluamanlasitasi elämää. Sitten vuokraat talosta huoneita (tai piha-aittaa yms.) halukkaille lyhyemmillä ja pidemmillä sopimuksilla. Vuokralla kustannat talon välttämättömät kulut ja koko porukan ruuat (tai esim. kasvimaan siemenet ja eläinten rehut) ja vuokran lisäksi kirjaat sopimukseen velvollisuuden osallistua tilan töihin. Näin saat luotua porukalle sinun näköiset säännöt ja mukaan pääsee alkuun vaikka pariksi viikoksi kesällä. Toisaalta porukasta pääsee myös pois, jos ei viihdykkään tai esim. lasten kasvaessa tarpeet muuttuu.

juu siis tuo ei ole se mitä haen, sillä haluan että yhteisö elää lähellä luontoa ja en usko että esimerkiksi lapset edes haluavat lähteä pois vanhempiensa luota opittuaan elämään luonnonmukaisesti

Meinasitko laittaa lapsesi sitten kouluun? Entäs, kun ne lapset haluaa samaa, mitä muilla lapsilla on? Miten vastaat sille tuohivirsu-takkutukalle?

no siis en usko että lapset osaavat haluta enää muun yhteiskunnan normeja kun ovat basicly koko elämänsä kasvaneet tällaisessa asumismuodossa

Et vastannut tuohon koulukysymykseen?

niin siis kyllä kaikilla on oikeus muuttaa pois kun ovat siihen kykeneviä eli varmaan kun ovat täysi ikäisiä jos taas vanhempi haluaa muuttaa pois niin tietysti lapsi voi muuttaa mukana

Suomessa kuitenkin tuo oppivelvollisuus.

oppivelvollisuuden voi toteuttaa myös steinerkoulussa tai kotikoulussa

Ei kai ap meinannut mennä Steiner-koulun viereen telttailemaan:D? Onko Steiner-kouluja muualla kuin isoissa kaupungeissa? Eko-kyläily ei onnistu kaupungeissa.

Noilla ap:n aatteille ei taida kotikoulukaan onnistua? Miten lapset tekevät läksyjä sähköttömässä teltassa? Osaako ap rakentaa itse sen ekotalon toimeentulotukirahoilla?

Vierailija
87/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua lähteä opiskelemaan? Tutustu vaikka amishi-yhteisöjen nuorisokatoon... 

amissheilla on se ero että ne osaavat haaveilla ns parempaa elämää mutta nämä lapset on aivopesty

Kovasti amishitkin yrittävät. Ja myös suljetut valtiot ja teokratiat, kuten mm. Pohjois-Korea ja Saudi-Arabia. Mm. telkkarisarjoja tuodaan sitten takin alla ja takakonteissa. 

Vierailija
88/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

voishan siis teoriassa vuokrata metsätilkun ja rakentaa sinne mökkikylän, suomalaisethan on menny kaikkiin ihmeellisiin paratiiiseihin kautta aikain esim argentiina

toki lapsia käy sääliksi

Vierailija
89/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua lähteä opiskelemaan? Tutustu vaikka amishi-yhteisöjen nuorisokatoon... 

amissheilla on se ero että ne osaavat haaveilla ns parempaa elämää mutta nämä lapset on aivopesty

Kovasti amishitkin yrittävät. Ja myös suljetut valtiot ja teokratiat, kuten mm. Pohjois-Korea ja Saudi-Arabia. Mm. telkkarisarjoja tuodaan sitten takin alla ja takakonteissa. 

no täälläpä ei oo sähköjä

Vierailija
90/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta asiasta oli joskus pitkä ketju joka päättyi siihen miten miehet tulivat huutelemaan miten heitä ällöttää tuollainen lesbo kylä ja varmaan poikalapset sitten tapettaisiin, mutta he aikoivat kuitenkin väkisin muuttaa tuohon kylään ja pilata sen, koska ei heitä laillisesti voi sieltä häätää :,D

Vierailija
91/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä sama aloitus.

Vierailija
92/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta asiasta oli joskus pitkä ketju joka päättyi siihen miten miehet tulivat huutelemaan miten heitä ällöttää tuollainen lesbo kylä ja varmaan poikalapset sitten tapettaisiin, mutta he aikoivat kuitenkin väkisin muuttaa tuohon kylään ja pilata sen, koska ei heitä laillisesti voi sieltä häätää :,D

no itse tuon lesbohullutuksen ns hyväksyn mutta jos itse hankimme maan niin sitten laillisesti saan häätää sinne majoittuvat häiriköt

Vierailija
93/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei olen nettitrolli en paljasta mitä tänne olen kirjoittanut mutta kuka muu tunnustaa

Vierailija
94/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en kestä

Vierailija
95/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei mä oon ihan samaa mieltä noiden normien kanssa, mutta silti jotenkin ajatus siitä että lapsia pakotettaisiin pysymään luonnossa kuin mitäkin gulag-vankeja on jotenkin vastenmielinen

Vierailija
96/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset paikan sille telttakylällesi - se maksaa ja paljon, jos ajattelit paikan olevan lähellä muuta asutusta tai yhteiskunnan palveluita kuten esim. sitä lääkäriä. jos olet perustamassa pysyväisasumuksia- tarvitset luvat- ne maksaa, pysyvämpää asumista varten vaativat viranomaiset myös selvityksen jätevesien käsittelystä - sekin maksaa. Ruokaa toki voi kesällä kasvattaa itse, mutta se, että perustat Kasvimaan/kasvihuoneen keskelle korpea, tarvitset vähän muutakin kuin pelkän maapohjan - nekin maksaa. yhteiskunnan tuillako ajattelit kaiken kustantaa? ja se lämmitys - sekin maksaa. Sitten kun otetaan vielä se tosiasia, että yh mammat muuttavat keskelle metsää telttoihin asumaan, niin takuuvarmasti ne lapset haetaan sieltä viranomaisten toimesta pois.  Mitä jos nyt kuitenkin ekoilisit ihan itse vaan  ja muutat vaikka sinne telttaan ympärivuotisesti, kun ihan selkeästi sinulla ei ole minkäänlaista realiteettia ajatuksissasi.

Vierailija
97/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no täälläpä ei oo sähköjä

Tiedoksi vaan, ei ole amisheillakaan, joko lainkaan tai juuri lainkaan (tulkinnan tiukkuus riippuu kylästä). Pohjois-Koreassa kaikilla ei ole sähköä, ei myöskään Saudeissa. Silti sinnekin kulkee esim. lehdet, mallikuvat ja juorut.  

Vierailija
98/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt sellaista että olisi vaikka 4 talon yhteisö samassa pihapiirissä ja tuolla asuisi vaikka ne 4 perhettä, jotka yhdessä kasvattaisivat vihanneksia, ehkä metsästäisivät, kokkaisivat ja asuisivat muutenkin tiiviisti vaikka kaikilla voisi ollakin se oma talo. Tai sitten yksi iso omakotitalo jossa kaikki eläisivät sulassa sovussa. Joku voisi käydä töissäkin koska rahaa kuitenkin aina hiukan tarvitaan.

Vierailija
99/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset paikan sille telttakylällesi - se maksaa ja paljon, jos ajattelit paikan olevan lähellä muuta asutusta tai yhteiskunnan palveluita kuten esim. sitä lääkäriä. jos olet perustamassa pysyväisasumuksia- tarvitset luvat- ne maksaa, pysyvämpää asumista varten vaativat viranomaiset myös selvityksen jätevesien käsittelystä - sekin maksaa. Ruokaa toki voi kesällä kasvattaa itse, mutta se, että perustat Kasvimaan/kasvihuoneen keskelle korpea, tarvitset vähän muutakin kuin pelkän maapohjan - nekin maksaa. yhteiskunnan tuillako ajattelit kaiken kustantaa? ja se lämmitys - sekin maksaa. Sitten kun otetaan vielä se tosiasia, että yh mammat muuttavat keskelle metsää telttoihin asumaan, niin takuuvarmasti ne lapset haetaan sieltä viranomaisten toimesta pois.  Mitä jos nyt kuitenkin ekoilisit ihan itse vaan  ja muutat vaikka sinne telttaan ympärivuotisesti, kun ihan selkeästi sinulla ei ole minkäänlaista realiteettia ajatuksissasi.

no haluainpa nähä kun poliisit tulee repimään meitä putkaan ja vaatimaan jotain rästimaksuja vedoten johonkin outoon byrokratiapykälään, eli siitä tulisi niin iso mediakohu että ei viranomaisilla ole kanttia puuttua asiaan

Vierailija
100/109 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no haluainpa nähä kun poliisit tulee repimään meitä putkaan ja vaatimaan jotain rästimaksuja vedoten johonkin outoon byrokratiapykälään, eli siitä tulisi niin iso mediakohu että ei viranomaisilla ole kanttia puuttua asiaan

Tässä kirjoituksessa puhutaan lasten pois viemisestä, ei aikuisten.  Ihanko oikeasti luulet, että voit lapsinesi asua teltassa ympärivuotisesti ilman, että siihen viranomaiset puuttuu?  Se on totta, mediahuomio on melkoinen, mutta ei sinun hyväksesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi