Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen äänenvoimakkuus

Vierailija
27.08.2018 |

Meidän lapsella on kuuluva ääni josta on tullut ongelma koulussa. Lapsi ei mölise omiaan kesken tunnin tms. mutta tilanteissa joissa puhe on sallittua muutama oppilas kokee oikeudekseen töksäytellä että "oo ***** jo hiljaa!" tai "taas se kailottaa, mulle tulee pää kipeeks".
Voiko tuosta sanoa opettajalle?
Kotonakin lapsi puhuu kovalla äänellä vaikka yrittää hiljentää, se on selkeästi ominaisuus. Eihän kenellekään hiljaiselle voi ruveta sanomaan että "puhuisit niin että muut kuulee" tai "älä mumise" koska se olisi kiusaamista. Lasta selkeästi harmittaa tuo jatkuva kuittailu, mutta onhan sillä kyllä kantava ääni. Pitäisikö käskeä kuiskaamaan tms?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äänen voimakkuuteen voi puuttua. Itse olen juuri hiljainen mumisija ja aina toivonut, että jos puheestani ei saada selvää niin se sanotaan heti eikä esitetä, että kuullaan.

Itse en omaa muminaani tunnista vaan luulen puhuvani selkeästi. Pystyn puhumaan selkeämmin, mutta se vaatii keskittymistä kun ei tule luontaisesti vaan tällöin itsestä tuntuu, että huudan tai kuulostan epäkohteliaalta.

Opettajaa voi sen verran ohjeistaa, että opettaa toiset lapset sanomaan asiasta nätisti.

Vierailija
2/2 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsella on kuuluva ääni josta on tullut ongelma koulussa. Lapsi ei mölise omiaan kesken tunnin tms. mutta tilanteissa joissa puhe on sallittua muutama oppilas kokee oikeudekseen töksäytellä että "oo ***** jo hiljaa!" tai "taas se kailottaa, mulle tulee pää kipeeks".

Voiko tuosta sanoa opettajalle?

Kotonakin lapsi puhuu kovalla äänellä vaikka yrittää hiljentää, se on selkeästi ominaisuus. Eihän kenellekään hiljaiselle voi ruveta sanomaan että "puhuisit niin että muut kuulee" tai "älä mumise" koska se olisi kiusaamista. Lasta selkeästi harmittaa tuo jatkuva kuittailu, mutta onhan sillä kyllä kantava ääni. Pitäisikö käskeä kuiskaamaan tms?

No itse asiassa hiljaiset saavat kuulla tuota tosi usein.

Lapsesi selvästi käyttää kovaa ääntä, jos siitä noin paljon huomautellaan. Huutaminen voi olla oire siitä, ettei ihminen itse kuule kunnolla. Onko kuulo ja korvat tutkittu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi