Esityksen pitäminen
Tilanne se, että pitäisi pitää puolen tunnin esitys aiheesta x. Paljonko pitäisi olla sivuja power pointissa? Ja miten pitäisi muistaa kaikki asiat, mitä pitäisi kertoa?
Yleensä olen sen verran paniikissa noissa tilanteissa, että unohdan vähintään puolet mitä pitäisi kertoa, ja esitykset ovat paljon lyhyempiä kuin mitä pitäisi. Tällä kertaa pitäisi ihan oikeasti pyrkiä pitämään se n.30min esitys.
Kaikki apu olisi tarpeen.
Kommentit (5)
Riippuu aiheesta, minulla menee yleensä muutama minuutti per sivu. Kannattaa ennemminkin tehdä enemmän sivuja ja vähemmän asiaa per sivu kuin tunkea esitys liian täyteen tekstiä, jolloin se menee sekavan näköiseksi. Jos sinulla on mahdollisuus pitää edessäsi läppäriä voit kirjoittaa jokaiselle sivulle muutamia tukisanoja siitä mitä aiot kertoa, mielestäni näyttää paremmalta kuin pitää jotain epämääräisiä paperiliuskoja kädessään. Ennen kaikkea kannattaa harjoitella etukäteen, tällöin pystyt myöskin kellottamaan miten kauan aikaa kuluu.
Lisään vielä, että saatko esitelmään tehtyä kaavioita? Yleensä ne on mielenkiintoisia, ja siihenkin menee myös aikaa, kun sitä käyt läpi. Voisit laittaa myös muutama kuvan, jonka tarkoituksen avaat esityksessä.
Harjoittele, jos olet vähänkään epävarma. Puhu esitelmä ääneen siis vähintään kerran ja ota samalla aikaa. Ei riitä, että mielessä käyt läpi. Näin joudut samalla myös miettimään, miten asiat esität ja miten siirryt luontevasti eteenpäin. Itse tilanne menee sitten paljon luontevammin, kun tiedät mitä teet ja sanot.
Kyse on kouluesityksestä. Aihe valittu nopealla aikataululla, joten ei ehdi kauhean hyvin asioihin perehtymään, joten "turhan" puhuminen tulee tuottamaan vaikeuksia.
Toki pyrin ehtimään harjoittelemaan ennen, mutta tiukille menee.
Ap
Ensinnäkin se esityksen aihe pitää olla sellainen, josta tiedät. Jos pidät työpaikalla esitystä, se on paljon helpompaa kuin verrattuna kouluesitelmiin. Muistan, miten kamalaa oli koulussa pitää esitelmiä. Kun tulin työelämään, olen pitänyt esitelmiä esim. 500 henkilön porukoille, eikä mitään ongelmaa.
Oletan, että pidät työasiastasi sen esitelmän? Laita powerpointtiin tärkeimmät luvut ja asiasanat. Esitelmissä olisi hyvä, jos niissä ei ole virkkeitä -- tosin, jos esitelmän powerpointit julkaistaan netissä myöhemmin, siinä pitäis tulla asia esille.
On todella vaikeaa sanoa diojen määrää, koska aihe vaikuttaa aika paljon. Voit ottaa jonkun muistilapun, johon laitat lisää noita yksityiskohtia, mitä sinun pitää muistaa. Mutta harjoittele jo etukäteen, ettet sitten tuijota sitä muistilappua koko ajan.
Tsemppiä! :)