Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkään sisustamisesta - riittäkö se sisustussuunnittelijan ammattiin?

Vierailija
26.08.2018 |

Opiskelen tällä hetkellä kauppakorkeassa markkinointia. Alalla ei oikein ole töitä, vaikka sekin ala kiinnostaa ja myös siihen liittyen on suunnitelmia. Tässä muutaman vuoden olen kuitenkin pyöritellyt mielessäni sisussuunnittelijan opintoja (kurssia.)

Tiedän, että vähän joka toinen on kiinnostunut sisustuksesta ja näitä (ylihintaisia) kursseja järjestetään paljon ja ne ovat käsittääkseni hetkessä loppuunvarattuja. Ala on siis suosittu mutta työllisyysnäkymät aika heikot.

Rakastan ideoida ja suunnitella. En siis pelkästään omaa kotia, vaan jatkuvasti eri paikoissa ammennan ideoita ja mietin miten itse olisin paikan sisustanut. Olen kaverille sisustanut asunnon. Ihan vain yksiön, siinä nyt ei ole paljon hommaa. Mutta valitsin kuitenkin kaikki lattiamateriaalit ym. joista hän ei alunperin ollut niin viehättynyt mutta uskottelin, että lopputulos on hyvä. Kun hän sitten näki valmiin lopputuloksen, oli hän enemmän kuin tyytyväinen. Ehkä tämä ainakin hieman kertoo, että osaan nähdä kokonaiskuvaa tms.

Mutta mietin, että onko tämä vain tällaista epärealistista haihattelua. Millaiset tyypit yleensä pärjäävät alalla? Pelkään, että kuvittelen omaavani sisustussilmää mutta olen tasan samanlainen kuin suurin osa muukin alaa opiskelevat, eikä aidosti ole ymmärrystä mitä ala vaatii, saati työkaluja siihen. En haluaisi maksaa itseäni kipeäksi mistään kurssista todetakseni vain, että en sovellu alalle.

Onko joku valmistunut sisustussuunnittelijaksi näiltä lyhyiltä kursseilta? Millaisia kokemuksia, entä itse alasta?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustussuunnittelijan tehtävä on tuoda siihen sisutukseen jotain ekstraa, eli sitä mitä se asiakas itse ei olisi osannut, keksinyt tai pystynyt siihen tuomaan. Enkä nyt tarkoita sitä, että suunnittelija löytää sen täydellisen lampun (vaikka voi kai se olla sitäkin), mutta pystyy tarjoamaan ratkaisuja esim. tilankäytön suhteen jne jne jne.

Vierailija
42/43 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt sisustussuunnittelijan kurssin ja mielestäni kyseinen kurssi antaa hyvän pohjan toimia sisustussuunnittelijana. Itse kävin kurssin sisustaakseni vain oman kotini. Teen myös sisustustaidetta tilauksesta ja muutenkin seinälle. Halusin kurssista oppia, mikä koko, muoto, väri ja tyyli myy ja sopii mihinkin asuntoon. Lisäksi asiakaskunnan persoonallisuustyypit ym.

Olet ilmeisesti markkinointihenkinen ja sosiaalinen? Koita hakea töihin alalle, vaikka ensin työharjoitteluun. Saat oppia sitäkautta.

Suomessa ihmiset ovat liikaa koulutuksen perään. Hyvällä itsetunnolla pärjää pitkälle. Minulta meni kaksikymmentä vuotta ja piti käydä kaksikymmentä kurssia tajutakseni, että olen taitava. Vähemmällä todellakin pärjää. Yrittäjäksi ei voi kouluttautua, ihmisen persoonallisuus ratkaisee, kokonaisuus.

Lue mahdollisimman paljon sisustuskirjoja, tilaa alan lehtiä, käy messuilla. Ole lisäksi yleiskiinnostunut visuaalisuudesta, harjoittele piirtämistä (croquis), käy väriopin kursseilla, kuvanveistokurssikaan ei ole pahitteeksi. Kolua taidenäyttelyt, tutki esim. eri maalauksien ja aikakausien väriyhdistelmiä ja tyylisuuntia.

Rakennat koko paletin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt sisustussuunnittelijan kurssin ja mielestäni kyseinen kurssi antaa hyvän pohjan toimia sisustussuunnittelijana. Itse kävin kurssin sisustaakseni vain oman kotini. Teen myös sisustustaidetta tilauksesta ja muutenkin seinälle. Halusin kurssista oppia, mikä koko, muoto, väri ja tyyli myy ja sopii mihinkin asuntoon. Lisäksi asiakaskunnan persoonallisuustyypit ym.

Olet ilmeisesti markkinointihenkinen ja sosiaalinen? Koita hakea töihin alalle, vaikka ensin työharjoitteluun. Saat oppia sitäkautta.

Suomessa ihmiset ovat liikaa koulutuksen perään. Hyvällä itsetunnolla pärjää pitkälle. Minulta meni kaksikymmentä vuotta ja piti käydä kaksikymmentä kurssia tajutakseni, että olen taitava. Vähemmällä todellakin pärjää. Yrittäjäksi ei voi kouluttautua, ihmisen persoonallisuus ratkaisee, kokonaisuus.

Lue mahdollisimman paljon sisustuskirjoja, tilaa alan lehtiä, käy messuilla. Ole lisäksi yleiskiinnostunut visuaalisuudesta, harjoittele piirtämistä (croquis), käy väriopin kursseilla, kuvanveistokurssikaan ei ole pahitteeksi. Kolua taidenäyttelyt, tutki esim. eri maalauksien ja aikakausien väriyhdistelmiä ja tyylisuuntia.

Rakennat koko paletin.

Kiitos! Hyviä vinkkejä. Itselleni sisustussuunnittelijan kurssi olisi ponnahduslautana, saisi kenties kontakteja ja lisää itsevarmuutta. Yrittäjyys kiinnostaa mutta en kuitenkaan lähitulevaisuudessa olisi siihen valmis. Nykyisellä opiskelulla olen jo tottunut siihen ettei työtä oikein ole. Olisin näin kolmekymppisenä jo valmis rakentamaan omaa elämää mutta pätkätöiden kanssa se on ollut vähän hankalaa. Tällä hetkellä elämää tarvitsisin varmat tulot. Harmi, että olen kiinnostunut kaikista aloista, joissa työtä ei oikein ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän