Siivoojat! Mikä juttu tää on ettei enää käytetä vettä siivouksessa?
Itsekin olen siivooja, koulutusta ei ole.
Olen nyt muutamaan otteeseen törmännyt sellaiseen juttuun, ettei enää nykyään saa käyttää vettä siivouksessa? Miten sitten esim. lattiat pitäisi pestä?
Työnantaja ei ole koskaan tuollaisesta maininnut ja pesen kyllä ihan vedellä lattiat.
Kommentit (79)
Siivoussopimus ja ostokerrat pitäisi olla kaikkien nähtävillä.
Ehdin nähdä töissä vielä sen ajan kun taloa siivosi yhtiön omat siivoojat. Jälki oli hyvää ja siivoojat tuttuja. Nyt on menossa jo toinen ulkoinen siivousfirma. Ensimmäisessä ulkoisessa siivousfirmassa jälki oli vähän huononpaa kuin omien siivoojien, mutta nyt tässä uusimmassa firmasas selkeästi huonompaa ja alati vaihtuvat siivoojat. Todennköisesti palkattu jollain minimipalkalla ja yhteistä kieltä ei välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia joissain paikoissa käytetään todella voimakasta vesi-pesuaineseosta pesemiseen? Kyseessä esim. toimistotila, jossa pestään lattiat ja muitakin pintoja joka päivä. Aivan joka päivä. Onko se tavallista? Vai yritetäänkö sillä peitellä sisäilmaongelmaa?
Ainakaan hajusteellisia ei saisi käyttää. Ei ole tavallista. Pitäisi tuulettaa, mutta ilmastoinnin vuoksi kaikkialla ei voi tuulettaa.
Kiitos tiedosta. Kyseisessä yhdistyksessä myös siivotaan keskellä päivää, kun ihmisiä paikalla. Joissakin huoneissa on ikkunoita auki, mutta se ei tuuleta joka puolelta. Hajusteellisesta valittamisella ei ole ollut mitään vaikutusta, eivät kuulemma vaihda hajusteettomiin eivätkä halua käyttää laimeampaa seosta. Ihmetyttää, miksei vaikka sillä nihkeällä edes jonain päivinä vain pyyhitä. Allergiselle toimistolaiselle paha yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia joissain paikoissa käytetään todella voimakasta vesi-pesuaineseosta pesemiseen? Kyseessä esim. toimistotila, jossa pestään lattiat ja muitakin pintoja joka päivä. Aivan joka päivä. Onko se tavallista? Vai yritetäänkö sillä peitellä sisäilmaongelmaa?
Ainakaan hajusteellisia ei saisi käyttää. Ei ole tavallista. Pitäisi tuulettaa, mutta ilmastoinnin vuoksi kaikkialla ei voi tuulettaa.
Ei tuohon taida mitään yleistä lakia tai määräystä olla. Itse olen siivoojana kunnalla/kaupungilla ja meillä koko kaupungissa käytetään kouluissa, päiväkodeissa, sairaaloissa jne. wc-tiloissa pesuainetta jossa on hajustetta. Muissa tiloissa hajustettomia aineita. Jotkut ovat valittaneet tuosta wc:n pesuaineesta ja sellaisissa kohteissa on siirrytty hajustettomaan jos siis esim. päiväkodin johtaja on vaatinut.
Vierailija kirjoitti:
Ehdin nähdä töissä vielä sen ajan kun taloa siivosi yhtiön omat siivoojat. Jälki oli hyvää ja siivoojat tuttuja. Nyt on menossa jo toinen ulkoinen siivousfirma. Ensimmäisessä ulkoisessa siivousfirmassa jälki oli vähän huononpaa kuin omien siivoojien, mutta nyt tässä uusimmassa firmasas selkeästi huonompaa ja alati vaihtuvat siivoojat. Todennköisesti palkattu jollain minimipalkalla ja yhteistä kieltä ei välttämättä ole.
Varmaan S ol.. Olin yhdessä hotellissa missä hotellin ravintola imuroitiin kerran viikossa..seoli houkutteleva rafla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon taida mitään yleistä lakia tai määräystä olla. Itse olen siivoojana kunnalla/kaupungilla ja meillä koko kaupungissa käytetään kouluissa, päiväkodeissa, sairaaloissa jne. wc-tiloissa pesuainetta jossa on hajustetta. Muissa tiloissa hajustettomia aineita. Jotkut ovat valittaneet tuosta wc:n pesuaineesta ja sellaisissa kohteissa on siirrytty hajustettomaan jos siis esim. päiväkodin johtaja on vaatinut.
No ei saa käyttää ainakaan kunnalla. Sairaaloissa allergiset hajusteherkät ym. Työnjohtajat vaihtoon, jos totta puhut. Pölyhuiskiakaan ei saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei saa käyttää ainakaan kunnalla. Sairaaloissa allergiset hajusteherkät ym. Työnjohtajat vaihtoon, jos totta puhut. Pölyhuiskiakaan ei saa käyttää.
Ihan totta puhun että minun kotikunnassa on näin. Siivoustyönjohtajat on tuollaisen aineen hyväksyneet. Ei kai siitä sitten ole tarpeeksi paljon valitettu kun ei ainetta ole vaihdettu.
Vierailija kirjoitti:
Pöpöt leviää kestohanskoissa. Siivoat vessan ja sen jälkeen pyyhit vaikka kirjoituspöydän. Töiden jälkeen huuhtelet ja laitat yöksi muhimaan.
Ei kai kukaan niin pälli ole, että vetää samoilla hanskoilla vessat ja toimistot?
Vettä käytetään mutta kosteuden muodossa.... irto vedellä pesu ei edes auta puhtaaseen pesutulokseen pääsyä.
Liika vesi rakennuksessa on haitaksi, tänä päivänä luulisi sen jokaisen jo ymmärtävän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöpöt leviää kestohanskoissa. Siivoat vessan ja sen jälkeen pyyhit vaikka kirjoituspöydän. Töiden jälkeen huuhtelet ja laitat yöksi muhimaan.
Ei kai kukaan niin pälli ole, että vetää samoilla hanskoilla vessat ja toimistot?
No on. 😁 taukotilatkin. Ja sitten on niitä, jotka ei käytä hanskoja, eikä pese käsiään. Hyi vidal
Vesi levittää likaa ja kuivuu lian kanssa lattiaan. Jos pyyhkeet ovat märät, niistä lähtee imukyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta puhun että minun kotikunnassa on näin. Siivoustyönjohtajat on tuollaisen aineen hyväksyneet. Ei kai siitä sitten ole tarpeeksi paljon valitettu kun ei ainetta ole vaihdettu.
Meillä ollaan kaikesta tuollaisesta tosi tarkkoja. Ainoastaan vahanpoisto haisee, mutta lattiatkin alkaa olla niitä, ettei vahata. Sitten on vahanpoistolaikka, johon ei käytetä aineita. En muista laikan nimeä. Kaupungin laitoshuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on. 😁 taukotilatkin. Ja sitten on niitä, jotka ei käytä hanskoja, eikä pese käsiään. Hyi vidal
Onpa minulle esimiesten tasolta sanottu, että kertakäyttöhanskat on _liian kalliita_. Yhden parin kestohanskoja sain :) Ostin omaan piikkiin paketin hanskoja ja jätin ko siivousfirman heti kun mahdollista.
Suihkepulloja ei saa nykyään käyttää, koska se suihke menee keuhkoihin yms. Ne on korvattu kostutinpulloilla, jotka on tyyliin pullo jossa korkissa isoja reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuulemma kokeillaan jossakin päin Etelä-Suomea pesuaineetonta siivoamista kouluissa osana jotain väitöskirjaa (olisikohan ollut jopa tohtoristasoinen?). Kuulostaa mielenkiintoiselta.
Väitöskirja on tohtoritason opinnäytetyö, jossa dokumentoidaan tieteellinen tutkimus. Eivät siivoojat tee väikkäreitä.
Eivätkä persut edes graduja.Timo Soini on muuten valtiotieteitten maisteri. Mikäs sun koulutus on?
Timo Soini ei ole persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan meillä töissä käytössä vedetön siivous, lattiat ovat lähinnä likaisen näköiset.
No kai ne sitten yhdistelmäkoneella pestään. Siinä on vettä.
No mä en ainakaan aina kesällä ota edes koneella koska muutenkin kauhea kiire. Pyyhkäisen kuivalla mopilla vaan koska kesällä tulee pelkkää hiekkaa sisälle. Syksyllä taas eri asia kun alkaa kurakelit.
Miten muut siivoojat muuten käytätte tällaista moppia?
https://www.google.fi/search?q=moppi&rlz=1C9BKJA_enFI798FI798&hl=fi&prm…:
Kostutatteko koko mopin vai pelkästään nuo harjakset vai kostutatteko ollenkaan?
Meillä on työpaikalla vain koita moppeja ja ai että inhottaa pyyhkiä niillä liikkeen lattioita varsinkin jos kostuttaa sen nihkeäksi. Tuntuu vaan levittävän likaa ja pölypalleroita enemmän liikkeen lattialle kuin poistavan niitä.
Senpä takia mä en oo kostuttanu noita moppeja ollenkaan vaan vetelen aina kuivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, siivouspyyhe, esim. Sappax putkipyyhe, nihkeytetään valmiiksi. Minä teen sen pelkästään vedellä. Nihkeä on kuitenkin hyvin äkkiä kuiva ja kuivalla eivät läiskät lähde, joten mukana on kostutuspullo, josta lisätään tarvittaessa pyyhkeeseen nestettä. Kostutuspullossa on ohjeiden mukaan laimennettua yleispesuainetta, laimennussuhde voi olla esim. pesuainetta 1,5 ml/5 dl vettä.
Suihkepullot, joissa on pesuaineita on kielletty nykyään. Siivooja hengittää pisarat ja pesuaineen elimistöön. Voi aiheuttaa esim. Astmaa ja Syöpää. Ainoastaan vettä saa suihkuttaa.
Meillä on tällaiset kostutuspullot töissä:
https://www.google.fi/search?q=vileda+annostelupullo&rlz=1C9BKJA_enFI79…:
Kestohanskoja ei muutenkaan olisi syytä pitää kerralla kuin 20min. Normisiivouksessa ei mitään hanskoja tarvita. Kertakäyttöisiä käytetään eritetahrojen poistossa yrtsit ym.
Mitä tulee tuohon vedettömään siivoukseen niin likaisuuden mukaanhan siinä edetään:) Mitä paskasemmat esim. lattiat, niin ehkä tarvii sit vähän enemmän tuota kosteuttakin.
Itse siivoan esim. ravintoloita ja teen kerrossiivousta. Hieman erilaista tuo siivous.
Minä siivosin yhtä toimistotilaa. Siellä oli ostettu pölyjen pyyhintä joka toinen viikko. Siis kerran kahteen viikkoon. Lattiat mopattiin ma ja to.. Roskikset joka päivä. Vessat ja taukotila joka päivä. Uuuh sitä pölyä, vi🦍utti siivota.