Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko laskea tämän tehtävän

Vierailija
26.08.2018 |

Minua huolestuttaa, koska ihmiset ovat niin surkeita matematiikassa. Eräässä ryhmässä oli tämmöinen tehtävä:

Jaakko jakoi 15 euron kolikkoa neljään pussiin. Hän pystyi maksamaan minkä tahansa summan 1-15 euron väliltä avaamatta yhtäkään pussia. Kuinka monta euroa kussakin pussissa oli?

Yksikään noin 400 vastaajasta, tunnin sisällä oli kertynyt, ei ollut osannut laskea tuota oikein. Miten tuo voi olla edes mahdollista? Onnistuuko sinulta?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mun aivot väänny moiseen,jos on 15euroa euron kolikkoina niin ei niitä voi jakaa niin että voisi maksaa 14euron ostoksen avaamatta yhtään pussia. MUTTA hänellä on 15euron kolikkoa kädessään niin silloin ei tartte avata yhtään pussia. :D

Vierailija
2/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Pussit olivat auki. Mitäpä niitä avaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noissa matikan tehtävissä sen tyypin nimi on aina Jaakko?

Vierailija
4/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 2 4 8

Vierailija
5/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huolestuttaa, koska ihmiset ovat niin surkeita matematiikassa. Eräässä ryhmässä oli tämmöinen tehtävä:

Jaakko jakoi 15 euron kolikkoa neljään pussiin. Hän pystyi maksamaan minkä tahansa summan 1-15 euron väliltä avaamatta yhtäkään pussia. Kuinka monta euroa kussakin pussissa oli?

Yksikään noin 400 vastaajasta, tunnin sisällä oli kertynyt, ei ollut osannut laskea tuota oikein. Miten tuo voi olla edes mahdollista? Onnistuuko sinulta?

Helppoa kun osaa binääriluvut.

Vierailija
6/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo, yhdessä pussissa 1e, toisessa 2e, kolmannessa 4e ja neljännessä 8e, ja noita yhdistelemällä voi maksaa minkä summan tahansa 1-15e.

Vierailija
7/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei joku tajua niin melko rautalankaa

Vierailija
8/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo kun mikä. Ehkä siinä ryhmässä on vain vähän heikkolahjaisempaa porukkaa

Vierailija
9/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa, kun on vähän aikaa tehnyt kakuroita :) 1 2 4 8

Vierailija
10/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 2 4 8

Samaan mäkin päädyin ihan pienen pähkäilyn jälkeen. 4 pussia; ekaan pitää laittaa 1€ että voi maksaa 1€:n laskun, seuraavaan 2€, 3€ voidaan maksaa 2:lla ekalla pussilla, kolmanteen pussiin pitää laittaa 4€; 5€ maksetaan 4€+1€-pusseilla, 6€ maksetaan 4€+2€-pusseilla, 7€ 4€+2€+1€-pusseilla, viimeiseen laitetaan siis 8€. 9€-15€ voidaan maksaa näiden 4 pussin yhdistelmillä. Ei hirmu haastava kun keksi miten lähestyä ongelmaa.

Vierailija
11/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ongelma kuitenkin ollut siinä, että ilmaisit ongelman epäselvästi. Ainakin minä jouduin arvaamaan, mitä tarkoitit sanomalla "avaamatta yhtäkään pussia". Näköjään arvasin oikein, mutta monella muulla tehtävän ratkaisu saattoi jäädä siihen, että ymmärsi tuon jotenkin väärin.

Vierailija
12/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelemällä meni. Kai tuohon jonkin lausekkeenkin saisi väsättyä. Ei jaksa miettiä.

Vierailija
13/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan ongelma kuitenkin ollut siinä, että ilmaisit ongelman epäselvästi. Ainakin minä jouduin arvaamaan, mitä tarkoitit sanomalla "avaamatta yhtäkään pussia". Näköjään arvasin oikein, mutta monella muulla tehtävän ratkaisu saattoi jäädä siihen, että ymmärsi tuon jotenkin väärin.

Oletko ihan kantasuomalainen? Onko sinulla aikaisemmin ollut ongelmia ymmärtää lukemaasi? 

Jos äidinkielesi on suomi, kannattaa pian alkaa lukemaan suomenkielisiä kirjoja. Aika huolestuttavaa jos ei ymmärrä sanaa "avaamatta". Se nyt kuitenkin kuuluu ihan tavallisiin sanamuotoihin. Onhan viimeaikoina ollut paljon keskustelua, että suomalaiset ovat kokoajan vain surkeampia ja surkeampia omassa äidinkielessään.  

avaamatta pussia = ilman, että avaa pussin

opettamatta kirjoittamaan = ilman, että opettaa kirjoittamaan

opettelematta kirjoittamaan = ilman, että opettelee kirjoittamaan

juomatta mehua = ilman, että juo mehua

syömättä makaronilaatikkoa = ilman, että syö makaronilaatikkoa

Vierailija
14/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä :D Et taida olla suomalainen? Tai sitten sinulla on kyllä jotain vakavia ongelmia luetunymmärtämisessä.. Ap:n tehtävänanto ei jättänyt tulkinnanvaraa.

Vierailija
15/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa miettiä. Oon kyl aina ollu surkee matikassa :D

Vierailija
16/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huolestuttavaa jos ei ymmärrä sanaa "avaamatta".

Idiootti. Ei kyse ole siitä, etteikö ymmärtäisi sanaa 'avaamatta'. 

Vierailija
17/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo. 1 2 4 8. Mikähän ryhmä se oli? Eduskunta?

Vierailija
18/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huolestuttavaa jos ei ymmärrä sanaa "avaamatta".

Idiootti. Ei kyse ole siitä, etteikö ymmärtäisi sanaa 'avaamatta'. 

Itse olet idiootti, anteeksi nyt vain, jos et ymmärrä yksinkertaista suomea vaikka äidinkielesi on suomi. Olen ihan oikeasti huolestunut. Suosittelen edelleen, että alat lukemaan kirjoja ja sivistämään itseäsi, niin ehkä vielä joskus sinun ei tarvitse tavata yksinkertaisia tehtävänantoja ymmärtääksesi ne. 

Vierailija
19/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaamattakinkohaan

Vierailija
20/46 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä tahansa summan. Tarkkuutta tehtävänantoon. Miten maksat esim. 4.5€ ostoksen? Toki menee avaamatta pussia, ja saat vaihtorahan näppiin. Näitä wt-laskutehtäviä, kun ei ole muuten loogista päättelykyä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän