Sairaanhoitajakoulutus ja matemaattinen osaamattomuus
Kuinka paljon sairaanhoitajakoulutuksessa vaaditaan matemaattista osaamista? Haluaisin suuntautua päihde-ja mielenterveystyöhön, johon pohjakoulutuksena vaaditaan sh-koulutus. Kannattaako edes miettiä sh-koulutusta jos matematiikka 6 tasoa?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeen vahvuus on 50mg/ml. Lääkäri määrää annettavaksi lääkettä 20mg i.v. Monta ml annat lääkettä?
Maalaisjärjellä: yksi ml sisältää jo 50 mg lääkettä, niin yksi ml on jo liikaa. 20 mg on alle puolet 50 mg :sta, niin tarvitaan alle puoli ml.
Laskuissa kannattaa katsoa, että yksiköt menee oikein.
Massa mg jaetaan massakonsentraatiolla mg/ml, niin tilavuuden yksiköksi saadaan ml.
Oikea kaava on
m = ρV
missä m on massa (g), ρ massakonsentraatio (g/l) ja V tilavuus (l).
Kaavasta saadaan ratkaistua kysytty tilavuus
V = m/ρ = 20 mg / (50 mg/ml) = 0,4 ml
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeen vahvuus on 50mg/ml. Lääkäri määrää annettavaksi lääkettä 20mg i.v. Monta ml annat lääkettä?
Huh.
Minä olen akateeminen ja mies duunari.
- minun laskelmani mukaan vähän alle 25 ml
- mies väittää että n. 2,5 ml
Kumpi on oikeassa? Epäilen että mies koska en ole koskaan ollut hyvä matematiikassa.
Sinä olet esimerkki siitä että pakkoruotsilla on korvattu matematiikan osaaminen. Suomi ei kestä tälläistä että perusmatematiikkaa ei osata. Logiikka on kaiken ajattelun perusta ja matematiikka opettaa logiikkaa.
Hävettää olla suomalainen. Tappio häämöttää koska pakkoruotsi on tärkeämpää kuin matematiikka.
Naiset kansoittavat yliopistot kun heille on tehty oikotie yliopistoon. Suorittamalla pakkoruotsin he välttävät matematiikan ja Suomi luisuu perikatoon logiikan puutteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh.
Kumpi on oikeassa? Epäilen että mies koska en ole koskaan ollut hyvä matematiikassa.
Lasketaanpa nyt tuo lasku pois alta:
50mg/1ml = 20mg/xml 50 x = 20 * 1 Jaetaan 20 * 1 viidelläkymmenellä
Eli x = 20/50 ja saadaan x = 0,2 ml.
Potilaalle siis annetaan 0,2 ml.
Hienot vertauskuvat ja sitte vastaus väärin. Käviköhän ajatusvirhe?
Näppäilyvirhe taisi käydä. Pari näppäintä ei tuolla ylärivissä toimi ja joudun ottaan ne tuosta oikealta olevasta pienestä neliöstä enkä oo tottunu niihin. Voi jessus :D
Lääkelaskut vastaa n. 4- tai 5-luokan laskutehtäviä... eli pitäisi onnistua 6 matikalla.
Ihan järkyttävää miten huonoja ihmiset on matikassa.
Täytyy olla todellinen tampio, jos ei AMK:n sh-koulutuksen lääkelaskuja pääse läpi. Yksinkertaisia ja helppoja. Ylipäätänsä koko koulutuksessa ei ollut isommin älyllistä haastetta. Käytännön asioissa toki opettelemista.
Vierailija kirjoitti:
https://sites.google.com/site/laeaekehoidonperusteet/laeaekelaskuja
Tuossa on esimerkkejä tehtävistä, joita pitäisi osata pääsykokeessa ratkaista. Erittäin helppoja ja ei todellakaan vaadi yhtään matikkapäätä. Opettele vaan ensin yksinkertaisia verrantolaskuja niin pärjäät kyllä.
Oho, jopa minä osaan ainakin nuo ekat päässälaskea pikaisesti, vaikka olen aina ollut umpisurkea matematiikassa 😅
Vierailija kirjoitti:
Tuliko yllätyksenä, etteivät kaikki ole kaikessa hyviä?
Eiköhän sinultakin jokin heikompi osaaminen löydy, jos lähdettäisiin kunnolla listaamaan 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh.
Hoitamasi potilas menehtyi ja miehesi hoitama joutui teholle. Onnea urpot.
Oikea annos olisi ollu 0,4 ml oletettan, että pitoisuus ja annos on annettu tarkkoina arvoina.
Jännän aggressiivinen suhtautuminen, vaikka kirjoittaja ei edes työskentele hoitoalalla.
Luulisi, että hoitotyössä tarvitsisi myös pitkää pinnaa, jolloin ei esimerkiksi aleta heti haukkumaan ihmistä, joka ei osaa samaa asiaa kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinultakin jokin heikompi osaaminen löydy, jos lähdettäisiin kunnolla listaamaan 👍
Varmasti, mutta kyllä minä kaikissa oppiaineissa yläastetason ylitän, sillä sen tasoisia lääkelaskut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan huonosti laskevat ymmärtävät pysyä poissa töistä, joissa huono laskutaito tappaa ihmisiä.
Jos yhtään matemaattisia taipumuksia ja taitoja on, ovat lääkelaskut helppoja; tai joskus toivottoman vaikeita, jos tehtävät ovat huonosti tehtyjä. Yksi "sairaanhoitajamatematiikan" laskusääntö on esimerkiksi vastoin matematiikan sääntöjä ja yhdet lääkelaskut itsekin koulussa reputin, koska laskin laskun yleisten matematiikan sääntöjen mukaan, eikä kuten se oli koulumme matematiikan kertauskurssilla opetettu. Entisenä insinöörinä olin skipannut kyseisen kurssin, ja tehtävän nähdessäni ajattelin vain, että onpa hieman kompa, menee varmasti monelta väärin. No, minä reputin, ne tehtävän matematiikan sääntöjen vastaisesti laskeneet pääsivät läpi.
Onneksi kyseinen tehtävä oli kaukaa haettu ja sellainen, jota oikeissa lääkelaskuissa ei tule vastaan. Tai jos tulisi, olisi joka tapauksessa pakko soittaa määräyksen antaneelle lääkärille ja kysyä, mikä se ajatus tässä takana oli. Laskun olisi myös saanut kysymään oikeaksi vastaukseksi määriteltyä asiaa helposti hieman muuttamalla tehtävän antoa, nyt tehtävässä pyydettiin laimentamaan 1 osa konsenraattia 10 osaan keittosuolaa, vaikka oikeasti haettiin, että yksi osa konsenraattia laimennettaisiin niin, että laimennosta tulisi 10 osaa.
Mutta sairaanhoitajaksi pääsee ja pärjää, vaikka matematiikka olisi vaikeaa. Käytännössä matematiikkaa tarvitsee vähän ja yksinkertaisia laskuja ja jos ajatus menee solmuun, voi kaverilta pyytää varmistusta. Koulussa pärjää, jos on valmis lääkelaskuihin panostamaan, jos ne tuntuvat vaikelita. Apua on tarjolla runsaasti ja sinänsä laskut ovat laskettavissa kaavamaisesti sillä "sairaanhoitajamatematiikalla." Kun on valmis ottamaan apua vastaan, osallistumaan vapaaehtoisiin lääkelaskupajoihin, harjoittelemaan tarjolla olevilla materiaaleilla ja käyttämään omaakin aikaa laskurutiinin synnyttämiseksi, niin lääkelaskuista kyllä pääsee läpi. Ja koulun jälkeen työelämässä säännölliset lääkelasku ja -hoitotentit ovat helppoja ja käytännönläheisiä. Isoin kynnys ovat pääsykokeet, niissä joissakin kouluissa matematiikan osuus voi olla aika iso ja vaikeakin, joten kun hakijoita on paikkoihin suhteutettuna paljon, voi kouluun pääsy jäädä helposti matematiikasta kiinni.
Olen tosi positiivisesti yllättynyt näistä muutamasta vastauksesta, joissa matemaattisesti lahjakkaat tsemppaavat ja neuvovat pitkään ja hartaasti, ja kannustavat opettelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan huonosti laskevat ymmärtävät pysyä poissa töistä, joissa huono laskutaito tappaa ihmisiä.
Sitähän ap tässä juuri pohtikin, että kannattaako hakeutua sairaanhoitajaksi, jos on huono laskupää.
Kyllä pärjää vähemmän lahjakaskin kun huolella opettelee laskukaavat, muuntamaan määrät yms. perusteet. Kirjastosta ja netistä löytää lääkehoidon matematiikan harjoituksia joilla pääsee alkuun.
Ei kukaan pöljä voi antaa 25 ml jos yhdessä millissä on 50 mg ja 20 mg pitäisi antaa. Tää on ihan provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti, mutta kyllä minä kaikissa oppiaineissa yläastetason ylitän, sillä sen tasoisia lääkelaskut ovat.
Kaikki osaaminen nyt ei olekaan sitä oppiaineiden osaamista. Esimerkiksi ap:n mainitsemilla työkentillä tarvitset myös sitä osaamista, jota ei suellä yläkoulujen (tai muidenkaan) oppiaineissa opeteta.
Eli kärsivällisyys, pitkäjänteisyys, kyky asettua toisen asemaan yms.
Ap:lle taas, oletko miettinyt hoitoalan sijaan sosiaalipuolta? Et ole vastuussa siellä lääkityksistä, eli matemaattisella osaamisella ei ole yhtä keskeistä asemaa kuin hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pelkästään matematiikasta vaan kaiken loogisen ajattelun puutteesta. Se vaikuttaa ihan kaikkeen. Esim. maahanmuuttopolitiikkakin on täysin holtitonta koska asioiden loogisuutta ei ymmärretä. Naiset syyllistyvät tähän ihan liian usein koska he eivät edes kaipaa loogista ratkaisua asioihin, pelkkä hyvä tunne riittää.
Lääkelaskut oppii koulussa. Alalle vaan jos kiinnostaa!
Hienot vertauskuvat ja sitte vastaus väärin. Käviköhän ajatusvirhe?