Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroperheet ja ex-puolison erittäin rikkonaiset työajat??

Vierailija
26.08.2018 |

Me olemme eroamassa. Lapset 3v ja 6v. Minä jään lähivanhemmaksi.

Lasten isä on ravintola-alalla ja työajat hänellä aivan mahdottomat. Aikaisin työvuoro on aamuviideltä, myöhäisin loppuu kello 1 yöllä. Muut vuorot mitä tahansa siitä väliltä. On viikonlopputöitä ja pyhätöitä. On esimiesasemassa joten extravuoroja ja ylitöitä ym. tulee myös. Vuorot ei noudata mitään loogista järjestystä vaan menee miten menee milloinkin.

Miten te tälläisessä tilanteessa jaatte sen miten lapset on missä milloinkin? Lapset on normipäiväkodissa (no toinen jo eskarissa koulun yhteydessä) ja heidän arki pitäisi kuitenkin pysyä mahdollisimman tuttuna.

Minulla on onneksi vain arkitöitä välillä 8-14, joten ne ei sotke soppaa entisestään. Mutta mikään joka toinen viikonloppuisyys ei tule toimimaan, kuten ei myöskään vuoro-asuminen. Mutta kuinka usein lapsien sitten olisi hyvä olla isällään ja pitääkö niihin sisältyä öitä ja kuinka paljon? 🤔

Ja huom, en mitenkään halua omia lapsia vaan päinvastoin. Haluaisin että ovat myös isänsä kanssa viikottain.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miksi isä ei ala lähivanhemmaksi?

Miksi pitäisi?

Meillä lasten isän työ on hyvin epäsäännöllistä. Isä osallistuu silti tasavertaisesti lasten vanhemmuuteen, ajoittain jopa minua enemmän. Joskus pohdittiin eroa, mies oikeastaan ensimmäisenä ilmoitti että lapset ei voisi asua hänen kanssaan, eikä hänestä olisi lähivanhemmaksi. Ymmärrän sen varsin hyvin. Toisaalta se on ehkä yksi niistä asioista joiden takia ei sitten lopulta erottukaan. Paletti pyörii kaikesta huolimatta parhaiten näin. Lasten kuviot ei juuri muutu vaikka isän työ kuviot muuttuisi, paitsi tietenkin joskus joku meno tms. siirtyy seuraavaan päivään tms.

Entäs jos äidillä olisi vaihteleva vyörötyö ja isällä pysyvä päivätyö. Silti äiti lähivanhemmaksi?

Vierailija
22/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miksi isä ei ala lähivanhemmaksi?

Miksi pitäisi?

Meillä lasten isän työ on hyvin epäsäännöllistä. Isä osallistuu silti tasavertaisesti lasten vanhemmuuteen, ajoittain jopa minua enemmän. Joskus pohdittiin eroa, mies oikeastaan ensimmäisenä ilmoitti että lapset ei voisi asua hänen kanssaan, eikä hänestä olisi lähivanhemmaksi. Ymmärrän sen varsin hyvin. Toisaalta se on ehkä yksi niistä asioista joiden takia ei sitten lopulta erottukaan. Paletti pyörii kaikesta huolimatta parhaiten näin. Lasten kuviot ei juuri muutu vaikka isän työ kuviot muuttuisi, paitsi tietenkin joskus joku meno tms. siirtyy seuraavaan päivään tms.

Entäs jos äidillä olisi vaihteleva vyörötyö ja isällä pysyvä päivätyö. Silti äiti lähivanhemmaksi?

:) Meillä tosiaan sattuu olla vielä tuokin tilanne ja meidän tapauksessa kyllä noin olisi tapahtunut. Vuorotyötä huolimatta oma työni on ennakoitavissa kuin isän jonka työajat saattaa vaihdella hyvin nopeasti. Tukiverkosta on toi ollut ihan korvaamaton apu, vaikka emme siis ole edes eronneet. Nyt lapset alkaa olla jo vähän isompia eikä onneksi ulkopuolista apua tarvi niin usein hälyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä ei voisi olla lähivanhempi? Onko hän jotenkin huonompi kuin ei synnyttänyt?

Meillä isä oli lähivanhempi ja eikä hänessä ollut mitään vikaa kasvattaja. Täyspäisiä ja rakastettuja meistä tuli silti. Vanhemmilla oli sama vuorotyö. En itsekkään tajua miksi sen äidin pitää olla melkein aina lähivanhempi. Itse ainakin ehdottaisin myös omaa miestäni lähivanhemmaksi, jos ero meille tuli. Hän on yhtä hyvä vanhempi kuin minäkin.

Vierailija
24/24 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis jotenkinhan ne on sitten sumplittava joo kyllä sen tajuan.

Enemmän nyt hain takaa sitä että kuinka monta päivää/ yötä tämänikäisten olisi hyvä olla isällään, ja onko siitä jotain haittaa jos päivät menee tyyliin ma ja ti iltapäivä ja seuraavaksi 1 vrk lauantaina. Kun eihän se säännöllistä tai ennakoitavaa lapsen näkökulmasta ole millään.

ap

Ei lapset ole eroamassa isästään vaan vanhemmat. Ei ole olemassa mitään rajoja kuinka paljon lapset saavat tavata etävanhempaa eron jälkeen. Nämä ovat kaikki teidän sovittavissa olevia asioita. Aikataulut käteen ja se on siinä.

Omat lapseni tapaavat isäänsä lähes päivittäin. Asumme lähekkäin, niinä päivinä kun isä on aamuvuorossa tapaavat lapset isäänsä illalla ja vapaapäivinä lapset ovat isällään yötä.

Me olemme pitäneet tärkeänä että lapset saavat edelleen molempien vanhempien huomiota ja ettei lapset etäänny isästään, eli heti jätettiin pois laskuista tämä klassinen: joka toinen viikonloppu systeemi.

Varmaan kirjoitan epäselvästi, mutta toistan. Olen nimenomaan huolissani siitä näkevätkö isäänsä sitten tarpeeksi, koska mitään valmista kiintiötä (viikko-viikko) ei tule olemaan.

Ja mies voi varmasti monessa perheessä ryhtyä lähivanhemmaksi siinä missä äitikin. Meidän perheessä se ei ole paras ratkaisu miehen työvuorojen + miehen perussairauden (vaikuttaa jaksamiseen mutta ei siitä sen enempää) vuoksi, joten siksi miehestä tulee etävanhempi. Käsittääkseni lapset ei edes saisi vuorohoitoa koska minä olen kuitenkin arkipäivätyössä, vaikka isällään olisivat.

Tätä keskustelua värittää aika vahvasti vanhat ennakkoluulot ja -asenteet, jotka ei kyllä meidän tilanteeseen liity. 🙂

ap