Olen valmis lopettamaan lentämisen kokonaan, mikäli...
...koko muukin maailma lopettaa.
Minun puolestani lentämisestä voisi tehdä vaikka kertaheitolla laitonta, ja mannerten väliset matkat taittuisivat tästedes laivalla ja sisäiset puolestaan junalla, bussilla, jne. Jopa maan rajat ylittävän yksityisautoilun saisi puolestani kieltää.
Mutta niin kauan, kuin parempiosaiset lentävät pelkkien työmatkojen puolesta vuodessa enemmän kuin minä teen lomalentoja yli viidessä vuodessa, en ole vähentämässä mihinkään.
Kommentit (9)
Prototyyppi kirjoitti:
Laivat saastuttavat ihan sairaan paljon. Ei ole myöskään hyväksi, jos sähkönkulutus räjähtää käsiin, kun kuljetaan junilla maailmanlaajuisesti. Ei se sähköntuotantokaan mikään ekoteko ole, vaikka kuinka hyödynnettäisiin aurinkoa, tuulta, vesivoimaa...
Kolikolla on myös se kääntöpuoli.
Mikä olisi siis ympäristöystävällisin tapa matkustaa? Kävelyä ja pyöräilyä lukuunottamatta, koska eipä kukaan peruspirkko pyöräile täältä asti Espanjan aurinkoon.
Matkustelun lopettaminen ei ole vaihtoehto, elleivät rikkaimmat lopeta ensin. Ei ole oikein viedä vain perusduunarin vuoden ainoaa etelänmatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Laivat saastuttavat ihan sairaan paljon. Ei ole myöskään hyväksi, jos sähkönkulutus räjähtää käsiin, kun kuljetaan junilla maailmanlaajuisesti. Ei se sähköntuotantokaan mikään ekoteko ole, vaikka kuinka hyödynnettäisiin aurinkoa, tuulta, vesivoimaa...
Mikä olisi siis ympäristöystävällisin tapa matkustaa?
Ympäristöystävällisten polttoaineiden kehittäminen? Helpommin sanottu kuin tehty.
Lupaan rajoittaa lentämistäni lapsettomana niin, että hiiijalanjälkeni pysyy pienempänä kuin yhdenkin lapsen hankkineen. Näin ollen lennän korkeintaan vain 58 mannertenvälistä lentoa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Mikä olisi siis ympäristöystävällisin tapa matkustaa? Kävelyä ja pyöräilyä lukuunottamatta, koska eipä kukaan peruspirkko pyöräile täältä asti Espanjan aurinkoon.
Matkustelun lopettaminen ei ole vaihtoehto, elleivät rikkaimmat lopeta ensin. Ei ole oikein viedä vain perusduunarin vuoden ainoaa etelänmatkaa.
Sitä aletaan rajoittaa polttoaineiden hintoja nostamalla jolloin halpalennot loppuvat.
Mutta älä huoli: minun lentämiseni ei vähene vaikka lentokerosiinin verovapaus loppuisi tähän hetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Lupaan rajoittaa lentämistäni lapsettomana niin, että hiiijalanjälkeni pysyy pienempänä kuin yhdenkin lapsen hankkineen. Näin ollen lennän korkeintaan vain 58 mannertenvälistä lentoa vuodessa.
Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Näin lapsettomana kasvissyöjänä, eläimiä ja autoa omistamattomana henkilönä lennän juuri niin paljon kuin minua huvittaa (= muutama Euroopan sisäinen lento vuodessa).
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lentoliikenteen-paastot-ka…
Tämän jutun mukaan voin lentää Thaimaahan vaikka joka vuosi, koska en omista autoa tai edes ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Näin lapsettomana kasvissyöjänä, eläimiä ja autoa omistamattomana henkilönä lennän juuri niin paljon kuin minua huvittaa (= muutama Euroopan sisäinen lento vuodessa).
Sama täällä. Lennetään tosin mannertenvälisiäkin koko poppoo.
Meillä on tosin 3 lasta, syömme kaikki lihaa ja meillä on iso talo ja 2 autoa.
Kultainen noutajakin oli mutta se on jo kuollut.
minäkään en aio lopettaa lentämistä, koska se on tarpeellista