Minuuttien puhelinkeskustelu toistui uudestaan ja uudestaan. Puheluja oikeasti nauhoitetaan!
Sattui eilen: Soitin tutulle Italiaan ja juteltiin muutama minuutti. Ja sitten tuttu toisti uudestaan sanat asiat mitä oli sanonut puhelun aluksi. Vastasin samoin kuin aikaisemmin, ajattelin että hän vain varmistaa että ymmärsin oikein. Ajattelin linjan olevan huono.
No sitten hän alkoi puhumaan kolmannen kerran samoja asioita ja vastasin että sanoit jo nämä. Hän ei reagoinut ollenkaan. Sanoin että linja on varmaan huono.
Sitten alkoi sama juttelu neljännen kerran. Menin ihan hiljaiseksi kun tajusin että kyseessä on nauhoitus. Sanoin että tämä taitaa olla nauha.
Viidennellä kerralla suljin puhelun.
Soitin tutulle takaisin ja hän sanoi että puhelu oli katkennut aikaa sitten. Kerroin mitä oli käynyt ja hänkin oli kauhuissaan.
Kyseessä ei ollut mikään muutaman sekunnin puhelu jonka toistumista voisi selittää puskuroinnilla vaan useamman minuutin mittainen puhelu.
Tuli todella säikähtänyt olo kun tajusin että puheet kaikkien maailman puhelujen nauhoittamisesta on totta. Eikä vain pelkästään foliohattujen kuvitelmaa.
Googlasin aihetta enkä ole ainoa jolle on käynyt samoin.
Snowden oli ihan oikeassa. Meitä kaikkia seurataan.
Onko kellekään muulle käynyt samaa?
Kommentit (54)
Mä olen jo pitkään ihmetellyt ja epäillyt samaa, enkä todellakaan ole mikään foliohattuilija. Mutta vaikea tuosta on muille puhua, kuulostaahan se oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Jouduit kuitenkin puhumaan oman osuutesi
Niin, kuulin vain tutun puheen, en omia vastauksiani.
Outoa... ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo pitkään ihmetellyt ja epäillyt samaa, enkä todellakaan ole mikään foliohattuilija. Mutta vaikea tuosta on muille puhua, kuulostaahan se oudolta.
Joo, tuli outo fiilis. Ihan kuin olisin ollut Matrix-elokuvassa. Olen edelleen hieman shokissa. Tämä muutti maailmankuvaani, en luota enää teknologiaan. ap
Kai tähän havahdutaan kunnolla vasta sitten kun rupeaa tulemaan seurauksia niistä puheluista jotka eivät ketään kiinnosta. Ensin on seurantajärjestelmä valmiina ja sitten on mahdollista että yhteiskunta muuttuu.
Tällä hetkellä tuntuu ettei ole mitään salattavaa mutta se on vaan nykyisessä yhteiskunnassa.
Siis miksi se nauha laitettiin soimaan sulle uudestaan? Sori oon vähän tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Se oli tietenkin vain yksi bugi vakoiluohjelmassa. Vika paljasti nyt asian ap:lle, joka toi aiheen av:lle, joka ratkaisee maailmanlaajuisen vakoilukeissin ihan tosta noin vaan!
Vähän kuulostaa sille että sinulla oli jokin aistihäiriö. Oletko ollut viimeaikoina stressaantunut... tervekin ihminen voi kuulla olemattomia kun on stressiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli tietenkin vain yksi bugi vakoiluohjelmassa. Vika paljasti nyt asian ap:lle, joka toi aiheen av:lle, joka ratkaisee maailmanlaajuisen vakoilukeissin ihan tosta noin vaan!
Hyvä piruilla.
Minua ei naurata yhtään. ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuulostaa sille että sinulla oli jokin aistihäiriö. Oletko ollut viimeaikoina stressaantunut... tervekin ihminen voi kuulla olemattomia kun on stressiä yms.
Niin varmasti. ap
puhelin yhtiöt on lailla velvoitettu tallentamaan puhelujen tunnistetiedot, ja osin myös tietoiliikenteen sisältö
näihin perustuu poliisitutkinta
Jos se oli nauhoitus, mitä haittaa siitä olisi. Oletko mielestäsi niin kiinnostava että juuri sinun puhelusi kuunneltaisiin x) Voit ihan terveellä järjellä miettiä miten paljon aikaa ja järjettömän määrän työvoimaa se vaatisi että kaikkien maailman henkilöitten nauhotetut puhelut kuunneltaisiin läpi. Ja sitten voit miettiä, pysyisikö niin isolla henkilöstöllä enää mitenkään tuo salassa pitemmän päälle :)
Se tietty voi olla että ystäväsi on epäiltynä jostain rikoksesta ja poliisi on hankkinut luvat seurata hänen puhelujaan, miten tuo sitten siellä Italiassa nyt toimiikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos se oli nauhoitus, mitä haittaa siitä olisi. Oletko mielestäsi niin kiinnostava että juuri sinun puhelusi kuunneltaisiin x) Voit ihan terveellä järjellä miettiä miten paljon aikaa ja järjettömän määrän työvoimaa se vaatisi että kaikkien maailman henkilöitten nauhotetut puhelut kuunneltaisiin läpi. Ja sitten voit miettiä, pysyisikö niin isolla henkilöstöllä enää mitenkään tuo salassa pitemmän päälle :)
Se tietty voi olla että ystäväsi on epäiltynä jostain rikoksesta ja poliisi on hankkinut luvat seurata hänen puhelujaan, miten tuo sitten siellä Italiassa nyt toimiikaan.
Ihan varmasti. Jos minä tai tuttuni ollaan kiinnostavia kuunneltavia niin sitten on myös 99,9% maailman ihmisistä. ap
Ei ole käynyt. Kuulostaa tosi himmeältä.