Mitenköhän pääsee eroon luulosairaudesta?
Minulla on todettu eräs pitkäaikaissairaus. Nyt olen alkanut tarkkailla itseäni päivittäin. Heti kun jossain tuntuu jotain, kuvittelen sen joko johtuvan tästä sairaudesta (siis että on pahentunut) tai sitten googletan uusia oireita. Google on pirullinen ystävä, koska joka oireeseen löytyy 10 sairautta. En minä tätä tahallani tee, jotenkin vain sairaustietoisuus on alkanut ohjata elämään. Kun päivällä närästi, googletin, liittyykö se tähän olemassa olevaan sairauteen vai onko jotain uutta. Nyt päätin, että antaa närästää vaan. Jos on kuolemaksi, niin kai ne saa elvytettyä sairaalassa. Nyt haluan ihan oikeasti eroon näistä sairausajatuksista.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Terapialla ja hankkimalla muuta miettimistä.
Terapialla vai? Ei ainakaan julkisella puolella tk:n tai kelan kautta pääse, jos ei ole ihan oikeasti ”hullu”. Pakkoajatuksista kärsineenä tiedän, että lääkettä vaan määrätään, mutta muuta apua ei tule. Mielenterveyden avohoidon resurssit on pienet. Laitospaikkoja vähennetty mutta avohoitoa ei ole lisätty.
Minulta leikattiin kilpirauhassyöpä puolitoista vuotta sitten ja nyt alkaa tuntua siltä, että omassa pääkopassa helpottaa. Sen neuvon annan, että älä ainakaan googlaa. Mä diagnosoin kaikki syövät itselleni diagnoosin jälkeen. Lisäksi ahdistuin lasteni flunssista ja pateista. Kai se kuuluu jotenkin prosessiin, kun joutuu huomaamaan, että se sairaus voi iskeä itsellekin.
Terapialla ja hankkimalla muuta miettimistä.