Miten saada hoitovapaalta käsin uusi työpaikka? Kellään kokemuksia?
Olen hoitovapaalla (1 lapsi) ja en voi palata omaan vakityöhöni, koska työmatka on niin pitkä ja työhön sisältyy pakollista matkustamista ja iltakokouksia ym ym. Olisi siis pakko saada joku uusi työ hieman lähempää kotoa ja ilman noita työmatkoja. Haluaakohan kukaan palkata 1,5 vuotiaan lapsen äitiä? Ennen vauvaa ja raskautta sain uusia työpaikkoja kyllä (jopa niin että pystyin valitsemaan monesta), joten periaatteessa olen ainakin ollut ihan haluttua tavaraa työmarkkinoilla, koska työkokemusta ja koulutusta ja olen ystävällinen ja asiallinen tyyppi muutenkin. Mutta nyt epäilyttää tämänhetkinen tilanne. Kaikki tietää, että päiväkodissa aloittava lapsi sairastelee paljon, joten minulla varmaan tulee olemaan poissaoloja työstä joskus sen takia. Onko kukaan saanut uutta työpaikkaa äitiyslomalla tai hoitovapaalla?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Oletko yksinhuoltaja? Se saattaa vaikeuttaa työnsaantia.
Saahan niitä uusia työpaikkoja hakemalla. Eikä työhaastattelussa ei tarvitse mainita lapsista mitään...
En ole yksinhuoltaja, mutta mieheni voisi hoitaa lapsen sairastamisesta johtuvista poissaoloista korkeintaan puolet.
Periaatteessa kai totta, että lapsista ei tarvitse mainita mitään, ja CV:ssäni näkyy nykyinen vakipaikka alkaen vuodesta 2012, eli äitiysloma ja hoitovapaa ei siitä paperista käy ilmi. Mutta jos minulta kysytään haastattelussa vaikka että millaisia työprojekteja olen viime aikoina hoitanut, niin outoa olisi siihen keksiä joku projekti kahden vuoden takaa ja väittää että se on viimeaikainen. Eiköhän siinä kuitenkin käy ilmi, että on ollut pois työelämästä vähän yli 1,5 vuotta. Ap
Mitäs jos palaisit omaan työhösi ja samalla katselisit uusia paikkoja? Lapsi vuoropäiväkotiin. Kuinka pitkä työmatkasi on? Siis se päivittäinen?
Haastattelussa sinun ei tarvitse sanoa perhetilanteesta mitään. Jos kuitenkin kysyvät, niin sano, että mies hoitaa mahdolliset lapsen sairastamiset. Sinä et voi tietää, onko lapsesi joskus sairas vai ei. Voitte tosin selvittää etukäteen, miten nopeasti teidän paikkakunnalla saa sairaalle lapselle hoitajan kotiin.
Moni vaihtaa työpaikkaa perhevapaalla. Ihan normaalisti haet töitä etkä korosta hoitovapaata.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos palaisit omaan työhösi ja samalla katselisit uusia paikkoja? Lapsi vuoropäiväkotiin. Kuinka pitkä työmatkasi on? Siis se päivittäinen?
Päivässä työmatkoihin menee nykyiseen työpaikkaan reilu kaksi tuntia. Lasta ei saa vuoropäiväkotiin, koska työni ei ole vuorotyötä, se on virallisesti virka-aikaan tapahtuvaa, mutta koska työaikaliukuma on klo 06-21, ja työni edellyttää läsnäoloa erilaisten komiteoiden kokouksissa, niin joudun olemaan monesti iltaisinkin töissä. Ja tosiaan niitä muutaman päivän työmatkojakin on kuukaudessa muutamia. Vuoropäiväkotipaikkaa ei täällä saa ellei ole vuorotyössä. Mieheni työ on samantyyppistä kuin minun työ, eli hänkään ei voi olla lapsen kanssa silloin kun en ole kotona, meidän työmatkat osuu usein päällekkäinkin. Ennen lapsen saamista tämä sopi meille molemmille oikein hyvin, molemmat luotiin uraa ja ymmärrettiin hyvin toistemme työmatkat ym kun oltiin samantapaisessa työssä. Nyt tällaisen työn x 2 ja lapsen yhteensovittaminen onkin iso ongelma. Mieskin hakee uutta työpaikkaa, mutta hänen on paljon vaikeampi se saada, hänen alalla työt on todella kiven alla, minun alalla on paljon parempi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelussa sinun ei tarvitse sanoa perhetilanteesta mitään. Jos kuitenkin kysyvät, niin sano, että mies hoitaa mahdolliset lapsen sairastamiset. Sinä et voi tietää, onko lapsesi joskus sairas vai ei. Voitte tosin selvittää etukäteen, miten nopeasti teidän paikkakunnalla saa sairaalle lapselle hoitajan kotiin.
En oikein haluaisi valehdella haastattelussa, koska tiedän, että mies ei niistä voi hoitaa kuin max. puolet. Juuri oli uutisissa, että päiväkodin aloittava lapsi on usein jopa 100 päivää vuodessa kipeä eli vanhemmilla ei välttämättä kerry yhtään täyttä työviikkoa lapsen sairastelun vuoksi. Ap.
Hankkikaa lapselle hoitaja kotiin. Tai ottakaa au pair
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa lapselle hoitaja kotiin. Tai ottakaa au pair
Ei ole rahaa ottaa hoitajaa kotiin, pakko panna päiväkotiin. Ollaan molemmat töissä julkisella eli palkkani ei ole iso, vaikka työ kuulostaakin ehkä "hienolta" kokouksineen ja matkoineen. Asumme kolmiossa Helsingissä, ei tänne aupairia mahdu eikä meillä ole rahaa ostaa mitään omakotitaloa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein haluaisi valehdella haastattelussa, koska tiedän, että mies ei niistä voi hoitaa kuin max. puolet. Juuri oli uutisissa, että päiväkodin aloittava lapsi on usein jopa 100 päivää vuodessa kipeä eli vanhemmilla ei välttämättä kerry yhtään täyttä työviikkoa lapsen sairastelun vuoksi. Ap.
Vai usein? Ei kaikki lapset sairastele noin paljon. Mikä on teidän paikkakunnan tilanne perhepäivähoitajien suhteen? Et sinä voi mitenkään tietää lapsesi sairasteluista etukäteen mitään. Mutta eihän se työpaikan haku onnistu, kun olet jo päättänyt, että lapsi on joka viikko sairaana. Niillä työhaastattelijoilla on itselläänkin olla pieniä lapsia, et sinä mikään harvinaisuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai usein? Ei kaikki lapset sairastele noin paljon. Mikä on teidän paikkakunnan tilanne perhepäivähoitajien suhteen? Et sinä voi mitenkään tietää lapsesi sairasteluista etukäteen mitään. Mutta eihän se työpaikan haku onnistu, kun olet jo päättänyt, että lapsi on joka viikko sairaana. Niillä työhaastattelijoilla on itselläänkin olla pieniä lapsia, et sinä mikään harvinaisuus ole.
On täällä perhepäivähoitajia, mutta ei niillekään kai lasta sairaana saa viedä?
En ole päättänyt, että lapsi on joka viikko sairaana. Mutta olen itse ollut rekrytoimassa ihmisiä, enkä palkkaisi pienen lapsen työelämään palaavaa äitiä, jos olisi muita muuten yhtä hyviä ehdokkaita tarjolla. Ap
Minä olen saanut työpaikkoja, kun lapset ovag olleet pieniä, esim kun esikoiseni oli 2-vuotias. Silloinen esimieheni sanoi jälkikäteen, että pitää olla tyhmä, jos ei palkkaa parasta hakijaa vain sillä perusteella, että tällä on lapsi. Että pitää katsoa asiaa pidemmällä tähtäimellä. 10 vuotta vietin siinä työpaikassa, joten valinta varmaan kannatti.
Meillä puoliso on hoitanut puolet lasten sairasteluista. Ollaan joustavasti jaettu päiviä ilta- ja aamupäivään, kumpikin on päässyt tärkeisiin työpalavereihin. Lasten sairastaessa, joskus olen tehnyt jopa töitä kotona.
Ja kannattaa myös siellä töissä puhua, jos sieltä löytyisi sopivia tehtäviä.
Meidän kolmesta lapsesta yksi sairasti paljon mutta tuo vaatuun jakaminen auttoi. Välillä ehdin olemasn töissä kokonaisia viikkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä perhepäivähoitajia, mutta ei niillekään kai lasta sairaana saa viedä?
En ole päättänyt, että lapsi on joka viikko sairaana. Mutta olen itse ollut rekrytoimassa ihmisiä, enkä palkkaisi pienen lapsen työelämään palaavaa äitiä, jos olisi muita muuten yhtä hyviä ehdokkaita tarjolla. Ap
Perhepäivähoidossa on vähemmän lapsia, joten pöpöjäkään ei liiku niin paljon mitä päivähoidossa.
No mutta, nythän sinä saat takaisin sitä mitä olet ollut jakamassa. Et siis saa uutta työpaikkaa vaan jatka vanhassa. Eihän sinua palkata, koska pieni lapsi.
Oletko yksinhuoltaja? Se saattaa vaikeuttaa työnsaantia.
Saahan niitä uusia työpaikkoja hakemalla. Eikä työhaastattelussa ei tarvitse mainita lapsista mitään...