Ihmettelen tuttavaperheen onnea: kukaan lapsista ei ole IKINÄ herännyt ennen klo 10
Ja niillä on lapsia kuitenkin kolme. Harvemmin niillä lapset edes nousevat ennen klo 11-12. Aika usein tuo äiti myös päivittelee facebookkiin miten hän nousee talosta ensimmäisenä vasta klo. 12-13, jolloin menee herättelemään lapsia. Todella outoa minusta. En ole ikinä ennen törmännyt vastaavaan, oletteko te?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Odotan mielenkiinnolla miten tuollaisen perheen lapset (ja vanhemmat) ikinä selviävät koulussa ja töissä.
Olin kerran työssä missä kollega tuli töihin vasta klo 10 jälkeen kun hän ei mitenkään pystynyt heräämään aiemmin, teki sitten muka töitä klo 18 saakka. Muuten ok mutta ne kenelle töitä teki lopettivat klo 16.... Jotenkin duunipaikan puhelinlaskut oli täynnä kaukopuheluita ja kuluja jotka ei työhön liittyneet (siihen aikaan siis pöytäpuhelimet). No, ei kovin kauaa ollut töissä siellä:)
Tässä taas ylimielinen aamuihminen vauhdissa. Tuntee yhden vastuuttoman ja vilpillisen ihmisen joka sattuu olemaan iltavirkku, ja nyt ne kaikki iltavirkut ovat samanlaisia laiskoja lusmuja.
Katsos kun mulkkumainen luonne ei katso sitä luontaista heräämisaikaa. Saat asiaan varmistuksen ihan vaikka katsomalla peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on just tollasta "eletään lasten ehdoilla!!"
Tuloo rankka elämä noille hetelmille
Mitä lasten ehdoilla elämistä se on, jos ne perheen aikuisetkin haluaa nukkua pitkään? Vai oletko sinä näitä, joiden mielestä kaikki pitää ihan periaatteen vuoksi tehdä mahdollisimman ikäväksi ja epämukavaksi lapsille, vaikka siinä kärsisi koko perhe?
Heillä on varmaan vähän erikoinen rytmi. Todennäköisesti valvovat reippaasti yli puolenyön, menevät ehkä joskus yhden kahden aikaan yöllä nukkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tunnistamissyistä kehtaa noiden lasten tarkkoja ikiä sanoa, mutta toki pakollisiin menoihin jokainen herättää lapset silloin kun on pakko, mutta ITSESTÄÄN kukaan heidän lapsista ei IKINÄ herää ainakaan ennen klo. 10. Kyllä käy kateeksi, kun itse saa olla onnellinen jos lapset antaa nukkua edes aamuseitsemään asti ja noilla nukutaan yli lounasajan. Yleensä toki muutenkin lapsiperheissä herätään aikaisin.
Niissä lapsiperheissä herätään aikaisin jotka pakottavat lapset nukkumaan tyyliin pikkukakkosen jälkeen... Jos laittaa lapset kymmeneltä sänkyyn niin saa itsekin nukkua vähintään kahdeksaan tai yhdeksään.
:D Ihanko oikeasti luulet sen menevän noin? Meillä lapset on aina olleet aamuvirkkuja, ei auta myöhäisempi nukkumaanmeno, ihan yhtä aikaisin silti herätään. Ihmisillä on yleensä tietynlaiset luontaiset rytmit, toiset vaan ovat aamuvirkkuja ja toiset iltavirkkuja.
bla bla bla.
Ihmset, lapset ja aikuiset nukkuvat miten nukkuvat, mitä se naapuria tai kummin kaimaa kiinnostaa?
Onhan meillä paljon näitä "hyviä ihmisiä" jotka tietävät oikean rytmin milloin nukutaan ja mitään muuta ei voi kuvitellakaan, menee koko psyyke sekaisin, jos ei saa nukkua juuri sekunnilleen 22-06:30.
Sitten on onneksi vähän joustavampia ihmisiä, jotka voivat vaihdella nukkuma-aikojaan, ja pystyvät toimimaan sairaanhoitajana, poliisina, palomiehenä, ravintolatyössä, teatterissa näyttelijänä, lääkärinä, leipurina, tehtaalla 3-vuorossa jne... pitävät yhteiskuntaa pystyssä niille, joiden on aina pakko päästä tutimaan samaan aikaan ja herättävä aamulla kuuluttamaan maailmalle "minä olen reipas aamunvirkku".
Lapsetkin ovat joustavia, heräävät kyllä kouluun ja tarhaan, vaikka lomalla nukkuvat pidempään. Se, että elämä menee jostain tunnista sinne tänne sekaisin, on täysin vanhemman päässä, ja tämän lajin vanhemmat tekevät usein kaikesta muustakin aikamoisen numeron. Toivottavasti ne piltit löytävät sitten aikuisena 8-16 duunin, ettei niitten maailma romahda...
Meillä oli ihan samanlainen perhe, kärsimme kaikki viivästyneestä unijaksosta.
Mikä onni on maata puolille päivin?
Tulee olemaan vaikeaa kun ovat koululaisia. Ei meilläkään koskaan herätty tyyliin viiden-kuuden aikaan kotiäitivuosina, mutta kahdeksalta viimeistään. Aika helppo ollut tottua koululaisten aikaisiin(klo 7) herätyksiin.
Iltavirkku, aamuntorkku, se tapa talon hävittää, sanottiin minun lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tunnistamissyistä kehtaa noiden lasten tarkkoja ikiä sanoa, mutta toki pakollisiin menoihin jokainen herättää lapset silloin kun on pakko, mutta ITSESTÄÄN kukaan heidän lapsista ei IKINÄ herää ainakaan ennen klo. 10. Kyllä käy kateeksi, kun itse saa olla onnellinen jos lapset antaa nukkua edes aamuseitsemään asti ja noilla nukutaan yli lounasajan. Yleensä toki muutenkin lapsiperheissä herätään aikaisin.
Hassua että joku vanhempi on tästä mielissään. Itse olisin lapsena ja nuorena nukkunut aina kymmeneen, mutta vanhempani eivät suvainneet "puoleen päivään venymistä". Ihan pikkulapsena toki heräsin seitsemän aikaan.
Olen luullut että suurin osa vanhemmista itse haluaa nousta tosi aikaisin ja pakottavat lapsensa siihen.
No ei tietenkään, kaipa suurempi osa ihmisistä sitten on aamuvirkkuja, ja aamuvirkut on yleensä niitä joiden mielestä heidän tapansa on ainoa oikea ja pakottavat lapsensakin siihen. Ja oma lukunsa on ne vanhemmat jotka pakottavat lapsen todella aikaisin nukkumaan sen takia kun haluavat olla ilman lasta tuntikausia iltaisin, ja silti valittavat kun lapsi on neljän viiden maissa jo ylhäällä. Sellaiset vanhemmat sais antaa lapsensa pois kun kerran eivät halua olla hänen kanssaan edes samassa talossa silloin kun lapsi on hereillä.
Tämä. Ja voi sitä mamman raivoa, jos lapset syystä tai toisesta kitisee yöllä/ ei nukahda silloin kun HÄN haluaisi. Syöttää lapsille särkylääkettä jopa silloin kun nämä tekee hampaita jos vähänkin kitisevät illalla.
Meillä vauva huusi aina noin yhteen-kahteen yöllä, ja sitten nukkui yli 12 seuraavana päivänä. Ikinä ei selvinnyt mistä rytmi/ ikeminen johtui. Työnsin vaunuja jopa 5h eteisessä joka yö :( vauva siis valvoi jopa 10h putkeen, ei vaan suostunut nukkumaan.
Ihan kamalaa oli vanhemmillekin kun luontaisesti nukahdan 22-23 välissä. Siitäkin ajasta selvittiin, ja nyt lapsi nukahtaa onneksi jo kymmeneltä samaan aikaan kanssani :)
Minä ja mieheni nukumme iltapäivään n. klo 16.00. asti. Lapset nukkuvat myös. Jos kouluikäinen lapsemme ei jaksa nousta aamulla aikaisin kouluun, niin hän saa jäädä nukkumaan. Me emme ole tämän aikayhteiskunnan orjia. Puolueet yrittävät hallita laein ja säännöksin ihmisten elämää. Ehkä Vihreät antavat ihmisille vähän vapautta. Muut puolueet vain rajoittavat.
Emma K. kirjoitti:
Minä ja mieheni nukumme iltapäivään n. klo 16.00. asti. Lapset nukkuvat myös. Jos kouluikäinen lapsemme ei jaksa nousta aamulla aikaisin kouluun, niin hän saa jäädä nukkumaan. Me emme ole tämän aikayhteiskunnan orjia. Puolueet yrittävät hallita laein ja säännöksin ihmisten elämää. Ehkä Vihreät antavat ihmisille vähän vapautta. Muut puolueet vain rajoittavat.
Just ☺
Meidän perheessä kukaan ei ole aamuihminen. Sillon kun lapset olivat vielä kotihoidossa (3kpl) ei koskaan herätty ennen klo 09, 9:30 oli aika vakio. Nyt kun lapset ovat päiväkodissa niin joutuvat heräämään 6:30 (menevät nukkumaan viim. klo 20) ja yleensä menevät suoraan sohvalle lepäämään päiväkodissa 🙄 Viikonloppuisin heräävät klo 09-10, kuten me vanhemmatkin. Ei sille mahda mitään kun ei vaan ole aamuihmisiä niin ei ole, valitettavasti maailma on tehty aamuihmisille 😒
Vierailija kirjoitti:
Mikä on onnea kenellekin. Minusta on ihana herätä aamulla kohtuullisen aikaisin, saan paljon enemmän aikaiseksi heti aamusta. Jos nukkuu pitkään, niin menee jostain syystä helposti koko päivä laiskottelun puolelle.
Tuo taas ei pidä lainkaan paikkaansa. Jos ihminen on iltavirkku, hän saa vaikka mitä aikaiseksi. Minä opiskeluaikaan siivosin yleensä vasta klo 19-22. Olen ollut aina virkeimmilläni klo 18-24. Kun muut menevät nukkumaan, minä vasta alan touhuta. Mieheni on samanlainen.
Iltavirkkuna en saa kunnolla mitään tehtyä ennen iltapäivää. Kerran ennen joulua nousin aikaisin tekemään joulusiivoja, en saanut tehtyä juuri mitään ennen iltaa. En enää edes yritä, saan paljon enemmän aikaan illalla. Energiatasot heittelee ilta- ja aamuvirkkuuden mukaan. Olen nopea ja viisas illalla!
Vierailija kirjoitti:
Heillä on varmaan vähän erikoinen rytmi. Todennäköisesti valvovat reippaasti yli puolenyön, menevät ehkä joskus yhden kahden aikaan yöllä nukkumaan?
Tämä aamuisin myöhään unien venyttäminen loppuu yleensä vanhemmiten, mulla jäi pois alle 3 kymppisenä Vaikka valvonkin aika myöhään herään aamulla seitsemän pintaan,eikä väsytä yhtään. En ole sitä tyyppiä että valveella viitsin sängyssä oleskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aamuisin myöhään unien venyttäminen loppuu yleensä vanhemmiten, mulla jäi pois alle 3 kymppisenä Vaikka valvonkin aika myöhään herään aamulla seitsemän pintaan,eikä väsytä yhtään. En ole sitä tyyppiä että valveella viitsin sängyssä oleskella.
Kuinkahan vanhaksi pitää elää, että ei nuku kymmeneen? Itse nukun (65v) ja äitini (88v)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan vanhaksi pitää elää, että ei nuku kymmeneen? Itse nukun (65v) ja äitini (88v)?
Näköjään jotkut tarvii enemmän unta kuin toiset. Itse pärjään 7 tunnin yöunilla.
Mulla on myös yksi tuttu, joka päivitteli kovaan sävyyn Facebookissa kuopuksemme synnyttyä ja myöhemmin esikoisemme vilkkautta ”meidän lapsista ei tule samanlaisia” ja kuulin yksi päivä, kun tämä nainen tuskailee, kun hänen kuopuksensa on niin villi ja rämäpää; kokoajan kiinni siskonsa hiuksissa ja naamassa, raapii ja puree siskoa ja koiraa 👍 Voivoi, sitä kun ei voi valita millaisia lapsia sieltä alapäästä putkahtaa ja sitäpaitsi, uhmaikä on kaikilla lapsilla.