Ihmettelen tuttavaperheen onnea: kukaan lapsista ei ole IKINÄ herännyt ennen klo 10
Ja niillä on lapsia kuitenkin kolme. Harvemmin niillä lapset edes nousevat ennen klo 11-12. Aika usein tuo äiti myös päivittelee facebookkiin miten hän nousee talosta ensimmäisenä vasta klo. 12-13, jolloin menee herättelemään lapsia. Todella outoa minusta. En ole ikinä ennen törmännyt vastaavaan, oletteko te?
Kommentit (120)
Silloin, kun meillä ei ollut mitään syytä pakottaa vuorokausirytmiämme yhteiskunnan normiin, nukuttiin aamuisin pitkään. Siitä ihanuudesta on seurauksena se, että koulusta myöhästymiset ovat olleet arkipäivää koko peruskouluajan, ja vielä lukiossakin silloin kun koulu alkaa ennen kymmentä. Eli kun lapsi tottui pienenä siihen rytmiin, että herätään myöhään, aikaiset herätykset ovat todella vaikeita, ja aamupäivisin hän on ihan puoliunessa.
Mielenkiintoista olisi nähdä, jos maailman arkipäivärytmiin ei olisikaan yhtäkkiä pakko sopeutua, kuinka moni ihminen on oikeasti iltavirkku ja myöhäännukkuja, ja päinvastoin. Menisiköhän 50/50?
Luontaistaloudesta elantonsa hankkiva sukulaisperheeni on aina elänyt todella boheemissa vuorokausirytmissä, eli lapset riekkuivat pienestä pitäen vanhempiensa kanssa yömyöhään ja heräsivät koska sattuu. Valvominen jatkui myös kouluun mennessä, mutta ottivat sitten vastaavasti aina päikkärit koulun jälkeen ja olivat ihan virkeitä.
Ihan moitteettomia kansalaisia niistä kasvoi. Olin välillä suorastaan kateellinen, etten voinut elää niin leppoisaa elämää, kun itsekin tykkäisin valvoa pikkutunneille vaikka joka yö.
Yleensä pienet lapset heräävät kuuden seitsemän aikaan aamulla. Taitaa taas olla provoota. Pienet lapset nukkumaan n 20 ja koulu ikäiset n 21.
Mun kaverin lapset nukkuu ja sitä myötä koko perhe viikonlopuisin aina kymmeneen. Sitten syövät aamupalaa ja tekevät aamutoimia puolille päivin, syövät ruuan vasta myöhään iltapäivällä ja sittenhän onkin jo kohta iltatoimien aika. Kaveri valittaa, että mitään ei ehdi tekemään, kun on niin paljon lapsia. Onhan hänellä toki neljä lasta, mutta itsekseni ajattelen, että tekemättömyydellä on muitakin syitä. No, eipä minua haittaa, nukkukoot vaikka iltaan saakka.
Aamusta se päivä alkaa. Yleensä virka-aikaan työssä käyvät vie lapsen/lapsensa päiväkotiin n 7-9, koululaiset menee kouluun 8-10. Joten nukkumaanmano aika pienillä on n 20 ja koululaisilla n 21.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin lapset nukkuu ja sitä myötä koko perhe viikonlopuisin aina kymmeneen. Sitten syövät aamupalaa ja tekevät aamutoimia puolille päivin, syövät ruuan vasta myöhään iltapäivällä ja sittenhän onkin jo kohta iltatoimien aika. Kaveri valittaa, että mitään ei ehdi tekemään, kun on niin paljon lapsia. Onhan hänellä toki neljä lasta, mutta itsekseni ajattelen, että tekemättömyydellä on muitakin syitä. No, eipä minua haittaa, nukkukoot vaikka iltaan saakka.
Mikseivät he aloita iltatoimia myöhemmin, kun kerran nukkuvatkin pidempään? Se on kyllä totta, että jos haluaa syödä aamupalaa pitkään ja laittautua ajan kanssa, on se aika poissa muista toiminnoista. Toiset harjaa hampaita kaksi minuuttia ja syö voileivän viidessä minuutissa ja ovat sen jälkeen valmiita muihin aktiviteetteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tunnistamissyistä kehtaa noiden lasten tarkkoja ikiä sanoa, mutta toki pakollisiin menoihin jokainen herättää lapset silloin kun on pakko, mutta ITSESTÄÄN kukaan heidän lapsista ei IKINÄ herää ainakaan ennen klo. 10. Kyllä käy kateeksi, kun itse saa olla onnellinen jos lapset antaa nukkua edes aamuseitsemään asti ja noilla nukutaan yli lounasajan. Yleensä toki muutenkin lapsiperheissä herätään aikaisin.
Niissä lapsiperheissä herätään aikaisin jotka pakottavat lapset nukkumaan tyyliin pikkukakkosen jälkeen... Jos laittaa lapset kymmeneltä sänkyyn niin saa itsekin nukkua vähintään kahdeksaan tai yhdeksään.
Useimmat vanhemmat joutuvat kuitenkin käymään töissä, joten ei sitä voi makoilla noin pitkään. Lapset viedään hoitoon 7-8 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun meillä ei ollut mitään syytä pakottaa vuorokausirytmiämme yhteiskunnan normiin, nukuttiin aamuisin pitkään. Siitä ihanuudesta on seurauksena se, että koulusta myöhästymiset ovat olleet arkipäivää koko peruskouluajan, ja vielä lukiossakin silloin kun koulu alkaa ennen kymmentä. Eli kun lapsi tottui pienenä siihen rytmiin, että herätään myöhään, aikaiset herätykset ovat todella vaikeita, ja aamupäivisin hän on ihan puoliunessa.
Eikö rytmiä olisi kannattanut sitten kouluaikana siirtää, ettei olisi myöhästynyt koulusta. Eikö peruskoululaisen kouluun ehtiminen ole kuitenkin vanhemman vastuulla?
Meillä vuoden ikäinen tyttö ja meillä nukutaan 21.00-10.00 eli 13h per yö... aina on nukuttu hyvin. Meidän rytmiä on ihmetelty, useampi on ihan kauhistellut kuinka lapsi menee myöhään nukkumaan kun heidän lapsosensa nukkuu 19.00-07.00. Siinähän sitten heräävät seitsemältä. Meille meidän rytmi on enemmän kuin hyvä.
Meidän esikoinen 3v on iltavirkku, vaikea on saada nukahtamaan ennen klo 21 eikä yleensä herää ennen kuin joskus lähempänä kahdeksaa, joskus nukkuu yhdeksäänkin. Varmaan rytmi olisi vieläkin myöhäisempi jos mentäisi täysin lapsen ehdoilla, vauvana nukahti yöunille vasta joskus kymmenen jälkeen... Tämä oli tietysti joillekin sukulaisille ihan kauhistus, pikkulastenhan kuuluu mennä nukkumaan klo 20.00 :D nyt ollaan kotona niin ei ole kiire lähteä aamuisin minnekään, joten ei ole mitään syytä pakottaa lasta aiempaan rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä oli vanha sanonta: Illan virkku , aamun torkku. Se tapa talon hävittää.
Agraariyhteiskunnassa varmasti näin. Nyt vaan ei enää eletä sellaisessa.
Nukuin eilen puoli yhteen.
Niinpä tuo on tupa aina vaan pystyssä.Mummo 48v
Sunnuntaina sitä monet nukkuu pitkään, kun ei tarvitse lähtä mihinkään. Arkena, jos perheessä on pieniä lapsia, pakko ne on hyvissä ajoin laittaa nukkumaan, että jaksavat aamulla pk:n ja kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä oli vanha sanonta: Illan virkku , aamun torkku. Se tapa talon hävittää
---
Tuo ei kyllä pidä lainkaan paikkaansa.Koko ikäni olen nukkunut aamuisin ainakin kymmeneen ja sitä jatkan myös nyt eläkkeellä.
Kaks on siistiä,loistavaa huushollia tip top kunnossa. Tietysti koulu/opiseluaikana ja yli 40v työelämässä olleena piti herätä n 7-8 aikoihin työpäivinä ja lasten ollessa pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa johtuu silloisesta vuorokausirytmistä. Jotkut ovat luonnostaan aamu- ja jotkut iltaihmisiä.
Silloin kun meillä kuopus oli vielä pieni olin kotona kuten muutkin lapsiperheiden äidit. Kerran laskettiin rivitaloalueella huvin vuoksi, että ainakin lähistön taloissa jokaisessa 20 asunnossa jokaisessa oli joku päivät kotona. En ole siis koskaan vienyt yhtäkään lasta hoitoon klo. 7.00. Kunnan päiväkotiin ei silloin otettu kahden vanhemman lapsia. Silloin ei ollut kotihoidon tukea, kuitenkin nukuttiin aamulla pitkään. Minun äitini yleensä tuli aamuisin meille syömään ja seuraksikin. Olen hyvin ehtinyt käydä töissäkin monta vuotta sitten kun lapset kasvoivat. Olen siis täysin" yöeläjä"ja nautin siitä. "koodailen" öisin Friscolaisen kaverin kanssa. Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun meillä kuopus oli vielä pieni olin kotona kuten muutkin lapsiperheiden äidit. Kerran laskettiin rivitaloalueella huvin vuoksi, että ainakin lähistön taloissa jokaisessa 20 asunnossa jokaisessa oli joku päivät kotona. En ole siis koskaan vienyt yhtäkään lasta hoitoon klo. 7.00. Kunnan päiväkotiin ei silloin otettu kahden vanhemman lapsia. Silloin ei ollut kotihoidon tukea, kuitenkin nukuttiin aamulla pitkään. Minun äitini yleensä tuli aamuisin meille syömään ja seuraksikin. Olen hyvin ehtinyt käydä töissäkin monta vuotta sitten kun lapset kasvoivat. Olen siis täysin" yöeläjä"ja nautin siitä. "koodailen" öisin Friscolaisen kaverin kanssa. Meitä on moneksi.
Ja tämä tapahtui joskus 1800 luvulla? Vuodesta 1973 alkaen kunnilla oli velvollisuus järjestää päivähoito kaikille lapsille. Tämä oikeus päivähoitoon rajattiin suppeammaksi vasta pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tapahtui joskus 1800 luvulla? Vuodesta 1973 alkaen kunnilla oli velvollisuus järjestää päivähoito kaikille lapsille. Tämä oikeus päivähoitoon rajattiin suppeammaksi vasta pari vuotta sitten.
Pienempänä lapsi nukkui aina 10 asti. Kävi nukkumaan myös ajoissa, noin 20.00, isompana myöhemmin. Jos tarvitsi ajoissa lähteä johonkin, niin lapsi täytyi sitten laittaa aiemmin nukkumaan ettei olisi väsähtänyt heti ja ollut kiukkuinen. Meni 4 vuotiaana tarhaan, jolloin aamut totta kai aikaistuivat itsestään samalla kun unen tarve väheni, eikä kouluun herääminen ole koskaan tuottanut ongelmia.
Onko se kateus, kun pitää heti negailla, kuinka kouluaamuista tulee niiiin kamalia jos lapsi on nukkunut pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi nähdä, jos maailman arkipäivärytmiin ei olisikaan yhtäkkiä pakko sopeutua, kuinka moni ihminen on oikeasti iltavirkku ja myöhäännukkuja, ja päinvastoin. Menisiköhän 50/50?
Minä sain jostakin Ylen nettitestistä tuloksen "myöhäinen aamuihminen", kun ilmoitin heräileväni luonnollisesti klo 8-9. Olisi hauskaa tietää, missä rajoissa ihmisten mielestä menee aamuvirkun ja iltavirkun rytmi.
Toisaalta vastasin kysymyksiin, että saan parhaiten aikaan puolenpäivän maissa tai iltapäivästä, joten voi olla, että olisin joku " varhainen iltaihminen", jos olisin samalla heräämisajalla vastannut askaroivani tehokkaimmin klo 18.
Kyllä rytmiä voi muuttaa.
Nykyään valvon myöhään ja herään aamulla ja takas nukkumaan.
Teinit kesäisin valvoi yöt ja nukkui päivät.
Aina hermoilin että miten koulu sujuu syksyllä mutta aina ovat rytmin kääntäneet.
Silloin kun olen töissä onkin vaikea herätä 5.00 aamulla. Ei sovi mulle.
No meillä mies ainut joka herää aikaisin vaikka ei olisi pakko.
Sopisin paremmin jonnekin muualle kuin Suomeen.