Miksi ihmisillä täytyy olla hienot ja kalliit astiastot?
Olen ihmetellyt summia, joita lähipiirissänikin käytetään erilaisiin astiastoihin. Itse syön ikean astiastosta, enkä valita. Astiasto on kaunis, ja tämän vuoden mallistoa. Voin myydä sen sitten, kun haluan siirtyä seuraavaan mallistoon. Ja se on halvempaa kuin yhden arvokkaan astiaston 1 kahvikuppi...
Kommentit (61)
En tiedä yhtäkään, joka keräilis jotain tiettyä astiastoa. Haiskahtaa mummojen ja mummomaisten naisten jutuilta? Onko ryijyt kans seinällä? :D
Vierailija kirjoitti:
Astiasto on pitkäikäinen sijoitus. Ei ole mitään mielenkiintoa ostaa jotain halvan näköisiä, lohkeilevia astioita muutamaksi vuodeksi. Laadukas astiasto säilyttää arvonsa paremmin kuin juuri mikään käyttötavara ja ilahduttaa omistajaansa päivittäin jopa vuosikymmeniä.
Niin... Mulla on Iittalan Kartiota ja Ikean en-muista-mallia-laseja. Molempia on käytetty samalla tavalla ja pesty astianpesukoneessa. Iittalan lasin reunoista on lohjennut lasin sisäreunalta palasia, Ikeasta ei. Huom! Laseja ei pinota kaappiin. Mulla ei ole enää oikein mitään syytä ostaa esim. Iittalaa, kun kesto on heikompi kuin Ikeassa.
Arabiat on Made in Thailand. Mieluummin ostan Ikean Made in Turkey. Jääpähän Eurooppaan työ.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä arjen estetiikkaa. Astioita käytetään monta kertaa päivässä. Kiva jos on varaa ostaa mieleiset!
Juuri näin. Menin ostamaan netistä astiaston, joka kuvissa näytti kauniilta. Voi, mikä pettymys, kun ne saapuivat: huonolaatuisia, 70-luvun mieleen tuovia. No, ei se astiasto maksanutkaan kuin about 100€. Pari viikkoa käytettyäni jokapäiväinen harmitus niistä oli tarpeeksi ja ostin Villeroy & Bochin ihanan Marifleur Gris-astiaston. Netistä tälläkin kertaa, mutta nyt tiedän, mitä saan. Hintakin oli sitten yli kuusinkertainen. Mutta nyt on ilo kattaa pöytä joka päivä.
Nuorena keräsin yhtä Pentikin sarjaa. Kyllä on kaduttanut myöhemmin. Ei niitä ole saanut pitkään aikaan, ja aika epäkäytännöllisiksi osoittautuivat ja lohkeamia tuli reunoihin helposti. Ne on nyt kellarissa, ja Ikean astiat on olleet jo kauan käytössä. Arkiastiat, sekä syvät että matalat lautaset, maksoivat 60 senttiä kappale. Ostin niitä niin paljon kuin niille varatulle paikoille kaappiin mahtuu pinoon. Oliskohan kaksi mennyt rikki koko aikana (ainakin 10 vuotta). Ns. paremmatkin lautaset on ikeasta.
Kahvimukit on meillä jotain merkitöntä, mutta ne on ihanat, jokainen eri värinen kukkakuvioinen, ja ostin ne siksi kun ne oli valmiiksi kätevässä pöytätelineessä. Eivät vie kaappitilaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtäkään, joka keräilis jotain tiettyä astiastoa. Haiskahtaa mummojen ja mummomaisten naisten jutuilta? Onko ryijyt kans seinällä? :D
Pienet on piirisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njoo. Lehtijutussa taannoin nuorimies ihmetteli, miksi kaikki ostavat kalliilla Arabian keramiikkaa, vaikka astioita saa kirpputorilta melkein ilmaiseksi.
Jostain syystä hänellä itsellään oli kalliit merkkilenkkarit, vaikka kirpputorilta saa lenkkareita melkein ilmaiseksi.
Voisko olla, että eri ihmiset haluaa eri asioita?
Huonot kengät tuhoaa jalat. Ruoka on ihan yhtä ravinteikasta riippumatta tarjoiluastian hinnasta.
Vertauksesi oli surkea.
Hahah uskotko todella, että merkkilenkkarit maksavat satoja euroja siksi, että ne ovat jalalle paremmat? Anna mun kaikki kestää 😂
100+ kilometria viikossa juoksevana minun ei tarvitse uskoa mitään, vaan tiedän tasan tarkkaan miten asian laita on.
Jaa oliko tämä haastateltu nuori mies juuri juoksemassa? Suurin osa merkkikengistä on ihan muihin kuin juoksemistarkoituksiin. Ei niillä manoloillakaan juosta, vaikka maksavat 500 euroa pari.
Ei voi tietää vaikka oliskin. Samoin ku ei voi tietää mistä se jamppa on kenkänsä ostanu vai onko ollenkaan. Minä elelen vauraudessa ja yltäkylläisyydessä, mut silti kaverit ja sisko tuo mulle kenkiä. Suurin osa ei ole mun ostamia. Pointti? Kun et tiedä, niin et tiedä. Johtopäätöstenkin kannattaa perustua johonkin.
Ohis
Mun kaikki Arabia on made in Finland, ei valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla hajoaa arabian lautanen kuin ikeankin jos lattialle tippuu.
Lautasista en tiedä, mutta juomalasien kohdalla Ikea oli valtava pettymys. Ostin sellaisia graafisesti kuvioituja juomalaseja koska ajattelin niiden olevan kivaa vaihtelua kirkkaille Aino Aalloille ja Kartioille, jotka ovat vanhimmat varmaan 15 vuotta vanhoja jo. Meniköhän puoli vuotta vai yhdeksän kuukautta, kun Ikeat hajoilivat yhtä lukuun ottamatta milloin mistäkin, noita "merkkilaseja" on saanut ihan oikeasti tiputtaa kivilattialle jotta menevät rikki, eikä silloinkaan sataprosenttisen varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt summia, joita lähipiirissänikin käytetään erilaisiin astiastoihin. Itse syön ikean astiastosta, enkä valita. Astiasto on kaunis, ja tämän vuoden mallistoa. Voin myydä sen sitten, kun haluan siirtyä seuraavaan mallistoon. Ja se on halvempaa kuin yhden arvokkaan astiaston 1 kahvikuppi...
Miten niin täytyy? Ei täydy mutta jotkut haluavat satsata asiastoon jota jaksavat katsella vielä 25-30 vuoden kuluttuakin. Sulta menee se sama summa tai enemmänkin samassa ajassa jos joka vuosi ostat itselles uuden asiaston Ikeasta satkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet on piirisi.
Kun ei edes ole! Monipuolinen ja suuri piiri, mutta enpä ole tällaiseen ilmiöön törmännyt. Jos tarkemmin mietin, niin eräs vanhempi sukulaisrouva vois olla oikeaa kohderyhmää... Mut muuten en ole huomannut ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
q
Ryijythän on taas in. Muutama vuosi sitten ryijyjä sai halvalla kun kukaan ei niistä välittänyt, nyt on hinnat nousseet moninkertaiseksi.
Mulla on antiikkiliikkeestä ostettu vanha Arabian astiasto, osia on kymmeniä. Kyllä juhla tuntuu juhlalta kun sen kattaa pöytään valkoisine pöytä- ja lautasliinoineen ja kynttilöineen. Mä tykkään näprätä tuollaisten juttujen kanssa. Kukin tavallaan, kaiketi.
Puhtaus on puoli ruokaa, kattaus on toinen puoli. Aterian tulisi aina olla myös esteettinen elämys, jotta myös sielu saisi ravintoa syödessä.
Näin opetti jo mummoni muinoin, kun lasna ollessain mummolassa kesälomia vietin. Mummolta opin paljon hyödyllistä, esim. kutomaan ja paikkaamaan villasukkia.
Ainot, kartiot, taigat ja teemat, nämähän ne on melkein jokaisen kaapissa. Ja tietenkin muumit! Kuin lampaat ostetaan samaa...
Minulla on Kultakeramiikan Punainen astiasarja ollut käytössä 30 vuotta. Tykkään siitä edelleen, aloin saada sukulaisilta ja kummeilta tätä astiasarjaa teininä lahjoiksi. Harmi, että sen tuotanto on loppunut aikoja sitten enkä saa enää korvaavia kappaleita tilalle. Alkaa olla jo vähän puutetta kakkulautasista.
Vierailija kirjoitti:
Ainot, kartiot, taigat ja teemat, nämähän ne on melkein jokaisen kaapissa. Ja tietenkin muumit! Kuin lampaat ostetaan samaa...
Valkoista Teemaa, vaaleansinisiä Kartioita ja Savoniaa ei voita mikään! MOT
Siksi kun haluan ja voin. Villeroy & Bochia usean tonnin edestä.
Mä ainakin rakastan kauniita astiastoja, lisäksi se viestii muille, etten ole tuollainen arvoton tusinamuija kuin ap.
Meillä on ollut yli 25 vuotta Villeroy&Bochin yksinkertainen laadukas astiasto, minkä hankin aikoinaan keräämällä pikkuhiljaa. Nautin joka päivä niistä, kauniit ja kestävät. Yleensä pyrin hankkimaan sellaisia tuotteita, astioita ja kalusteita mihin ei kyllästy ja mitkä tuovat minulle iloa, esteettistä ja käytännöllistä. Ajaton, laadukas tuote kyllä maksaa itsensä ja siitä on iloa vuosiksi. Ei Ikeassakaan ole mitään vikaa, varmaan hyvä hinta-laatusuhde ja jokainenhan saa hankkia itselleen sopivia ja mielihyvää tuottavia käyttöesineitä.
Mistä tiedät, ettei ne lenkkarit ollu kirppikseltä?