Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko olla enää ystävä jonkun kanssa joka sairastanut psykoosin?

Vierailija
21.08.2018 |

vai loppuisiko ystävyys siihen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, voisin. Ja oonkin. Kerroppa nyt miksi sä tämmöistä kysyt.

Vierailija
2/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loppuisi, minulla on kaksi tällaista ystävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tottakai. Olen tosin itsekin sellainen, joten tämä kysymys ei välttämättä ollut mulle suunnattu. :D

Vierailija
4/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä!

Vierailija
5/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt keksi tähän yhtään järkevää syytä sille, miksi en voisi.

Vierailija
6/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuisi ehdottomasti. En pystyisi.

Vierailija
7/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh en usko että loppuis... En tiedä miten vaikuttaa muuhun elämään tai olemiseen. Mut jos se ei olis joku rikollinen nii joo .:D

Vierailija
8/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin, mutta se edellyttäisi henkilöltä sairaudentuntoa ja aktiivista hoidon halua ja seurantaa.

Vierailija
9/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin ja itseasiassa olenkin.

Vierailija
10/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastanut psykoosin ja muutama tyyppi hylkäsi sen jälkeen. Ei kivalta tuntunut, sen voin sanoa. Tunnen muita mt-ongelmaisia jonkin verran, enkä halua heitä hylätä, jos heillä on huonompi kausi. Osa heistä on toipunut jo aika hyvin, ja ihan normaalia elämää viettävät. Mistä syistä joku ei sitten voisi olla psykoosin sairastaneen ystävä?

Vierailija
11/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin, mutta se edellyttäisi henkilöltä sairaudentuntoa ja aktiivista hoidon halua ja seurantaa.

Entä jos ei ole sairas tai tarvitse seurantaa?

T. 10 v terveenä ja ilman lääkitystä sairastettuani yhden psykoosin

Vierailija
12/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sairaus on pahimmillaan, niin ystävä voi olla todella vaikeaa seuraa. Kuitenkin, koeta nähdä häntä vaikka pienin annoksin kerrallaan. Normaalit kontkaktit edesauttavat toipumista. Tosin kävin erästä ystävääni katsomassa lataamossa useamman kerran, eikä hän myöhemmin edes muistanut että olen käynyt siellä. 

Vierailija
13/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, mutta päivittäinen, useamman minuutin kestävä puhelimenpirinä kertaa 4-8 per päivä pistää hermot koetukselle.

Vierailija
14/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin ja olen myös. Eräs ystäväni koki pahan psykoosin ja joutui sairaalahoitoon. Muisti aina toisinaan vuosia myöhemmin sanoa, että jos alkaa näyttää siltä, että jokin episodi on joskus laukeamassa ja huomaan sen, niin ole kiltti ja kerro siitä hänelle. Toimita hoitopaikkaan, vaikka hän itse ei juuri sillä hetkellä tuntuisi sitä haluavan - koska sairaudentuntoa useinkaan ei näissä hetkissä ole. Lupasin eikä ole tarvinnut kuskata.

Hän kertoi näistä jo ystävyytemme alkumetreillä eikä se minua mihinkään pois pelottanut. Ihmisillä on kokemuksia ja historiaa, aina ei voi omaa osaansa valita.

Vierailija
15/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voisin! Sen sijaan jos käy ilmi että kaveri/ystävä on joskus nyrjäyttänyt nilkkansa, hylkään heti.

Vierailija
16/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää mikä tahansa sairaus.

Vierailija
17/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin. 

Vierailija
18/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosiin voi mennä monesta syystä. Jos on muuten ilkeä päihteidenkäyttäjä, en olis muutenkaan sellaisen kaveri.

Jos joku muuten "normaali" esim alkaa muistaa lapsuuden hyväksikäyttöön liittyviä asioita, on aivan normaalia, että mieli menee epäkuntoon. Se mitä ystävä voi tehdä on ohjata hoitoon. Psykoosi ottaa aikansa kuten muukin sairaus, mutta menee myös aikanaan ohi.

Vierailija
19/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, tottakai voisin. miksen muka voisi? etkö sä ap voi?

Vierailija
20/23 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ja olenkin ja olen itse mt-ongelmainen myös. Ihmeen suvaitsevaista sakkia täällä mukamas. Totuus on se, että moni hylkää tuossa tilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme