Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö savolaiset ja karjalaiset ole sama asia?

Vierailija
21.08.2018 |

Miksi pitää erikseen puhua "karjalaisista"? Ymmärrän kyllä, että heillä maat ja omaisuus jäi rajan taakse mutta hyvänen aika siitähän on jo kohta sata vuotta..

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaaarrrgghhh

Vierailija
2/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut kieroista savolaisista ja puheliaista karjalaisista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalalaisilla on oma kieli ja kulttuuri, ovat siis eri rotua kuin savolaiset.

Vierailija
4/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Midä sie oppimaton hogalehat, joudavoa!

terv. suojärveläisen ukin lapsenlapsi.

Vierailija
5/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 vuotta melkein 100 vuotta? Koita uudestaan Iivana.

Vierailija
6/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo asui Savossa, mutta sukunsa oli kotoisin Kainuusta ja Karjalasta. Eli ei toi ap:n väite oo ihan mahdoton joidenkin kohdalla.  :)

Mummo oli iloinen ihminen, eikä todellakaan mikään kiero.

Vierailija
7/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole vielä pitkä aika. Olet varmaan kovin nuori?

Oma äitini on rajantakaisesta Karjalasta ja pikkulapsena sotavanki. Eli se siitä kaukaisuudesta.

Kyllä karjalaiset ovat eri asia.

T Savossa asunut ja en viihtynyt.

Vierailija
8/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärjistettynä se käsittääkseni menee niin, että savolaiset asuvat Kuopion tietämillä ja karjalaiset Lappeenrannan seuduilla. Joensuun alueella on kai savokarjalaisia. Näin keskisuomalaisena ole ymmärtänyt asian. Olen toki valmis muuttamaan näkemystäni, jos olen väärässä.

Vierailija
9/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini on rajantakaisesta Karjalasta ja pikkulapsena sotavanki. Eli se siitä kaukaisuudesta.

Karjalaisia ei otettu sotavangeiksi.

Vierailija
10/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, täällähän on ikuisesti ollut yksi ja ainut suomalainen monokulttuuri. Sama murre, samat tavat, samat kovat ei kun pehmeät leivät, samat umpipihat ei kun rakennukset hajallaan, samat lakeudet ei kun mäet ja laaksot... ja se tuimakin tarkoittaa kaikkialla suolaista ruokaa. Ei kun suolatonta.

Vierailija
11/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sama asia. Nykyäänkin Suomessa on Pohjois-Savo (Kuopio, Iisalmi jne.) ja Etelä-Savo (Mikkeli, Savonlinna jne.), Pohjois-Karjala (Joensuu, Ilomantsi jne.) ja Etelä-Karjala (Lappeenranta, Imatra jne.). Ennen oli myös Kannaksen Karjala (Viipuri) ja Laatokan Karjala (Sortavala). Venäjällä on myös Itä-Karjala (Petroskoi) ja Vienan Karjala (Arkangel).

Vierailija
12/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Suomesta katsottuna savolaiset ja karjalalaiset asuvat molemmat Itä-Suomessa, joten vaikuttavat samalta porukalta. Todellisuudessa kuitenkin molemmilla erilaiset murteet, ruokaperinteet jne.

Uusimaalaisia ja varsinais-suomalaisia on paljon vaikeampi erottaa toisistaan kuin savolaisia ja karjalalaisia.

Vierailija
13/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Minulla on hyvinkääläinen mies eikä sillä ole mitään tekemistä turkulaisten kanssa. Ihan erilainen murre ja tapakulttuuri. Ennemmin minulla menee kiteeläinen ja savonlinnalainen sekaisin.

Vierailija
14/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ovat, vähän samaan tapaan kuin vaikkapa suomalaiset ja ruotsalaiset.

TT

P.s. esim Aasiasta katsottuna.

Vierailija
15/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pistä nyt piäs jiäkuappiin jiähylle ni ruppeet ehken ymmärtämmään jotta emmä oo sammoo porukkoo savolaissiin kanssa. T: pohjois-karjala :D

Vierailija
16/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalaisia ei otettu sotavangeiksi.

Kyllä sinne jäi kokonaisia kyliä - naisia, lapsia, vanhuksia. Osa karkotettiin Siperiaan ja tapettiin. Osa säilyi hengissä.

Oma sukulainen säilyi hengissä ja pääsi muuttamaan Suomeen vasta 90-luvulla Venäjältä, mutta molemmat hänen vanhemmat kuolivat sinne. Isä ammuttiin 40-luvulla. Ja onhan myös sotavankeja, jotka otettiin kiinni taisteluissa ja osa miehistä on varmasti ollut Karjalasta.

Vierailija
17/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Minulla on hyvinkääläinen mies eikä sillä ole mitään tekemistä turkulaisten kanssa. Ihan erilainen murre ja tapakulttuuri. Ennemmin minulla menee kiteeläinen ja savonlinnalainen sekaisin.

Minun on vaikea erottaa hyvinkääläinen rotu riihemäkeläisestä rodusta.

Vierailija
18/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset ja Karjalaiset sama assii. Noh huh huh. Myö karjalaiset ollaan anteliait, syötettään ja juotettaan tulija kun tulija. Savolaiset tuas suattavat anttoo tahi olla antamati. Miellumminnii jos ihe suavat jottai, sen parempi. Jos tarkkoja ollaan venäjänkarjalaisist eniten tais mennä Uudenmaan läänniin. Laitettaampa tuoho vakttoo vähän. Kannattaa kuuklettoo ;Karjalan historia - Luovutettu Karjala. Elikkäs vois kysseealasttoo onko Hesalaiset enemmännii enempi karjalaissii, ku Savolaiset?

Vierailija
19/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sama asia. Nykyäänkin Suomessa on Pohjois-Savo (Kuopio, Iisalmi jne.) ja Etelä-Savo (Mikkeli, Savonlinna jne.), Pohjois-Karjala (Joensuu, Ilomantsi jne.) ja Etelä-Karjala (Lappeenranta, Imatra jne.). Ennen oli myös Kannaksen Karjala (Viipuri) ja Laatokan Karjala (Sortavala). Venäjällä on myös Itä-Karjala (Petroskoi) ja Vienan Karjala (Arkangel).

Argangel on kylläkin Vienanmeren itäpuolella, Vienankarjala länsipuolella.

Karjalaiset on goldien alalaji, savolaiset sekarotuisia.

Vierailija
20/31 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea erottaa hyvinkääläinen rotu riihemäkeläisestä rodusta.

Samaa mieltä. :D Kaksoiskaupunki vaikka omasta mielestään niin erilaisia ja riitelevät yhteisen (!) paikallislehtensä tekstiviestipalstalla keskinäisestä paremmuudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän