Onko vika nuoressa vai työssä?
Palkattiin yksi nuori tekemään meille toimistotöitä, mutta ahkeran ja intohimoisen työnteon sijaan nuori vain istuskelee päivät pitkät alakuloisena tuetokoneen ääressä ja työteho laskee päivästä toiseen.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuori ei tiedä miten paljon töitä on tarkoitus tehdä.
Itse ainakin teen aina töissä aina sen minimimäärän, jos asiasta ei tule palautetta.
Muistan kun kerran yhdessä työpaikassa tuli pomo huoneeseen ja kysyi heti että "mättääkö tässä työssä joku?" ja minä olin ihan ihmeissäni että ei ja miten niin?
No oli kyse tallennustyöstä ja hän oli seurannut työntekijöiden tallennusnopeuksia ja toisella uudella työntekijällä oli paljon nopeampi tahti kuin mulla.
Mistä minä olisin sen voinut tietää että minua kytätään tuolla tavalla?
Siitä voisi sanoa kohteliaamminkin että olisi tarpeen lisätä työnopeutta eikä tulla vain kysymään että "mättääkö joku".
Tuo on juuri se merkillisyys ”teen työssä minimimäärän” - miksei tehdä kunnolla jos kerran tehdään?
Pomollesi oli lupa töksäyttää tuo kysymys varsinkin jos kanssa-työntekijäsi käskemättä tekee työtä tehokkaammin. - firmassa kyse on kuitenkin siitä, että yritys saa riittävästi työpanosta /maksettu palkkaeuro.Aplle: Itse meillä on tältä kesältä hyvä kokemus parista nuoresta kesätyöntekijästä. Heille kerrottiin työn kuva ja se työtahti mihin työntekijä noin keskimäärin pystyy. Molemmat jättivät kännykän tauoille ja tekivät ”listassa olevat” työt - ja tarvittaessa kysyivät ohjeistusta tai jopa ”mitä Mä sitten teen”. Toinen myöhästyi yhtenä aamuna ja toinen pyysi yhden perjantain palkattomaksi vapaaksi. Työ on tylsää pakkaamotyötä mutta kuitenkin suht siistiä sisätyötä. Saivat hyvät työtodistukset ja lupasimme suositella heitä seuraavaan työpaikkaan (ja toivotimme myös meille takaisin) - heitä yhdistävä tekijä oli (ehkä sattumaa?) se, että molemmat olivat perheistä, joissa ainakin toinen vanhemmista oli yrittäjä (eli työmoraali oli ehkä opittu jo kotona?) hyviä työntekijöitä löytyy kaiken ikäisistä ja ne hyvät pääsevät kyllä myös hyvälle työpolulle.
Koska oma palkka ei muutu siitä nykyisestä mihinkään vaikka työtahti nopeutuisi.
Miksi tekisin firmalle voittoa turhaan? Ei minua liikuta yhtään miten sillä firmalla menee.
Hanttityössä on hanttimotivaatio. Eri asia tietenkin jos kyseessä olisi oma firma tai jos olisi urakkapalkka tai provisiopalkka. Työntekijällä pitää olla joku kannuste tekemään enemmän töitä.
Miksi en selaisi nettiä työaikana jos saan sillä saman palkan..?
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä vuosien mittaan joutunut/saanut perehdyttämään noin 15-20 uutta nuorta toimistotyöntekijää ja YKSI heistä erottui joukosta vanhan ajan työmoraalillaan; töihin tullaan tekemään töitä ja se tehdään tehokkaasti ja mahd hyvin. Kaikki muut olisivat mun puolesta joutaneet saada potkut. Istuvat netissä, räläävät älypuhelimiaan, tauot venyvät ja ravaavat vessassa. Tämmöstä tää nykynuoriso!
Hyvä kun teillä sentään perehdytätte työhön. Moni työpaikka saisi parantaa tuossa osa-alueessa.
Olen tehnyt paljon sijaisduunia jne aloilla joihin minulla ei koulutusta ole ja työnantajat ihmettelee kun työ ei ekana parina päivänä nopeaan suju kun kukaan ei ohjeista! Sanotaan että kysy jos et tiedä mutta jos kysyy niin huudetaan naama punaisena että tuhlataan toisen aikaa ja jos yrität olla oma-aloitteinen niin siitäkin huudetaan. Tosi huonoja kokemuksia itsellä vaikka teen ahkerasti ja meen töihin töitä tekemään, eikä luuri ole kädessä kuin vapaa-ajalla. Oma työmoraali on korkealla mutta rapistuu kyllä kun sitä ei arvosteta..
t: 26v nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuori ei tiedä miten paljon töitä on tarkoitus tehdä.
Itse ainakin teen aina töissä aina sen minimimäärän, jos asiasta ei tule palautetta.
Muistan kun kerran yhdessä työpaikassa tuli pomo huoneeseen ja kysyi heti että "mättääkö tässä työssä joku?" ja minä olin ihan ihmeissäni että ei ja miten niin?
No oli kyse tallennustyöstä ja hän oli seurannut työntekijöiden tallennusnopeuksia ja toisella uudella työntekijällä oli paljon nopeampi tahti kuin mulla.
Mistä minä olisin sen voinut tietää että minua kytätään tuolla tavalla?
Siitä voisi sanoa kohteliaamminkin että olisi tarpeen lisätä työnopeutta eikä tulla vain kysymään että "mättääkö joku".
Tuo on juuri se merkillisyys ”teen työssä minimimäärän” - miksei tehdä kunnolla jos kerran tehdään?
Pomollesi oli lupa töksäyttää tuo kysymys varsinkin jos kanssa-työntekijäsi käskemättä tekee työtä tehokkaammin. - firmassa kyse on kuitenkin siitä, että yritys saa riittävästi työpanosta /maksettu palkkaeuro.Aplle: Itse meillä on tältä kesältä hyvä kokemus parista nuoresta kesätyöntekijästä. Heille kerrottiin työn kuva ja se työtahti mihin työntekijä noin keskimäärin pystyy. Molemmat jättivät kännykän tauoille ja tekivät ”listassa olevat” työt - ja tarvittaessa kysyivät ohjeistusta tai jopa ”mitä Mä sitten teen”. Toinen myöhästyi yhtenä aamuna ja toinen pyysi yhden perjantain palkattomaksi vapaaksi. Työ on tylsää pakkaamotyötä mutta kuitenkin suht siistiä sisätyötä. Saivat hyvät työtodistukset ja lupasimme suositella heitä seuraavaan työpaikkaan (ja toivotimme myös meille takaisin) - heitä yhdistävä tekijä oli (ehkä sattumaa?) se, että molemmat olivat perheistä, joissa ainakin toinen vanhemmista oli yrittäjä (eli työmoraali oli ehkä opittu jo kotona?) hyviä työntekijöitä löytyy kaiken ikäisistä ja ne hyvät pääsevät kyllä myös hyvälle työpolulle.
Koska oma palkka ei muutu siitä nykyisestä mihinkään vaikka työtahti nopeutuisi.
Miksi tekisin firmalle voittoa turhaan? Ei minua liikuta yhtään miten sillä firmalla menee.
Hanttityössä on hanttimotivaatio. Eri asia tietenkin jos kyseessä olisi oma firma tai jos olisi urakkapalkka tai provisiopalkka. Työntekijällä pitää olla joku kannuste tekemään enemmän töitä.
Miksi en selaisi nettiä työaikana jos saan sillä saman palkan..?
No meillä esim se joka ei selannut nettiä ja alvariinsa rampannut röökillä, joka teki sen verran kuin kohtuudella pystyi (ei sii vain absoluuttisen minimin) valittiin jonkin ajan kuluttua erään alueen vastaavaksi (ja sai lisäpalkkaa) ja sen jälkeen häntä on myös pyydetty muihin projekteihin mukaan, esim messuille, joista hänkin on aina saanut erilliskorvauksen.
Ehkäpä siis siksi voi joskus kannattaa tehdä työ joka tapauksessa Ok ja ainakin semi-motivoituneesti ?
Nii-in. Valintoja, ap, valintoja. Mitäs et palkannut minua, introverttia ihmistä joka nauttii siitä että saa tehdä töitä eikä kukaan häslää vieressä. Tyttö luultavasti ekstrovertti ja tykkää enemmän olla ryhmässä kuin hiljaisuudessa tujottaa koneen näyttöä, ei ketään chattaamassa vieressä.
Plus olet luultavasti jättänyt perehtymisen joko kokonaan tai osittain välistä
Olen itse joutunut kahteen työpaikkaan jossa perehdytys on ollut aivan olematonta (kaupan ala). Eli ensimmäisenä päivänä näytetään jutut ja sitten vain oletetaan että osaat kaiken. Ja näissäkin työpaikoissa oli todella vähän työntekijöitä ja on vieläkin, että avun saaminenkin on hankalaa ja usein työkaverinikaan eivät tietäneet mistään mitään. Ei heillekään ollut kukaan kertonut mitään. Eikä edes esimies osaa kysyttäessä selittää asioita oikein.
Minä. Olen ollut työelämässä 11 vuotta ja koko elämäni toimistotöissä. Olen tässä hyvä ja olen äärimmäisen kiitollinen että mulla on tämä työpaikka. Työ on helppoa eikä stressaa liikaa. Olen (liiankin) tunnollinen työntekijä ja ahdistun kun seuraan muiden työntekoa kun eivät selvästikään ole yhtä tunnollisia kuin minä.