Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vika nuoressa vai työssä?

Vierailija
21.08.2018 |

Palkattiin yksi nuori tekemään meille toimistotöitä, mutta ahkeran ja intohimoisen työnteon sijaan nuori vain istuskelee päivät pitkät alakuloisena tuetokoneen ääressä ja työteho laskee päivästä toiseen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoressa.

Vierailija
2/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäpä saitte. Olisitte palkanneet minut, mutta kun ette huolineet nelikymppistä, niin nyt jää sitten työt tekemättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan, valitsitte jonkun tekopirteän "nätin" tytön joka ei osaa muuta tehdä kuin hymyillä sen sijasta, että olisitte palkanneet ujon ja hieman epävarman ihmisen? Ihan oma syy. 

Vierailija
4/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijän palkkaaminen on aina riskaabelia ja potkujen jakamistakin katsotaan karsaasti.

Vierailija
5/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret on laiskoja ja saamattomia. Puuttuu motivaatio. Olisi kannattanut mieluummin palkata joku kunnollinen keski-ikäinen joka osaa ja haluaa tehdä töitä.

Vierailija
6/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Onko nuorella mitään ohjausta? Tietääkö hän oikeasti mitä pitäisi tehdä? Vai oletteko jättäneet hänet omilleen huonostimääriteltyjen ohjeiden kanssa?

Itse ainakin olen tehokkaimmillani kun saan selkeät ohjeet mitä pitää tehdä, ja vähän osviittaa siitä minkälaisessa aikataulussa.

Mikäli nuorella on paljon ohjausta ja selkeät työtehtävät mitä kieltäytyy tekemästä, niin vika on nuoressa.

Vierailija
7/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Onko nuorella mitään ohjausta? Tietääkö hän oikeasti mitä pitäisi tehdä? Vai oletteko jättäneet hänet omilleen huonostimääriteltyjen ohjeiden kanssa?

Itse ainakin olen tehokkaimmillani kun saan selkeät ohjeet mitä pitää tehdä, ja vähän osviittaa siitä minkälaisessa aikataulussa.

Mikäli nuorella on paljon ohjausta ja selkeät työtehtävät mitä kieltäytyy tekemästä, niin vika on nuoressa.

Luulisij jo että nuoret olisovat sen verran psaavia että pärjäisivät ilman ohjausta. Minä ainakin odottaisin omilta alaisiltani omatoimisuutta ja itseoppimista.

Vierailija
8/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisij jo että nuoret olisovat sen verran psaavia että pärjäisivät ilman ohjausta. Minä ainakin odottaisin omilta alaisiltani omatoimisuutta ja itseoppimista.

Aika ihmeellinen asenne sinulla! Harvoja töitä enää on jossa lonkalta oppii perusteet. Tietojärjestelmät, raporttien kirjaamiset, asiakkaan kohtaaminen - kaikki vaativat tiettyä perustaitoa jota toki harvoilla voi olla synnynnäisesti, mutta useimmat meistä joutuvat nämä oppimaan joko koulussa tai töissä.

Voi olla että sinäkin saisit alaisistasi enemmän irti mikäli antaisit vähän ohjausta.

Vierailija
9/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kovin moni nuori tarkoituksellaan jättää tekemättä. Enemmänkin luulen että nykyään työpaikoissa on muurahaiskulttuuri. Vanhat konkarit tuntevat itsensä hyväksi mutta uudet tulokkaat jäävät jalkoihin ja ovat jaloissa niin kauan kunnes konkari siirtyy eläkkeelle. Kuka jaksaa odottaa 20 vuotta että pääsee loistamaan? En minä ainakaan. Haen silloin vastuullisempia hommia missä minunkin työtä arvostetaan. Assistentiksi en hakenut. Sama oli toisessa työpaikassa. Sanottiin haastattelussa aivan toista ja lopulta lähti kiinnostus kun ei ollut myöskään mitään osaa eikä arpaa työhön vaikka oli työnjohtajana. Eli nykyään kaikki luovuus viedään työntekijältä ja se vasta on kurjaa. Ei tunne itseänsä hyväksi.

Vierailija
10/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakaan en ole kovin monessa työpaikassa saanut juuri minkäänlaista työhönperehdyttämistä, joten ei kai ihme, jos alussa työteho ei ole kovin nopeaa, kun ihan kaikki työtehtävät pitää täysin itsekseen selvittää.

Vierailija
11/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan miettineet että ihminen voi myös leipääntuä työhönsä? Minä erisin juuri vähän aikaa sitten vanhasta työstä jonka koin liian pitkästyttäväksi ja tylsäksi ja siirryin uuteen työhön. Nautin nyt enemmän asiakaspalvelutyöstä kaupan kassalla kun saan olla ihmisten kanssa tekemisisää kasvotusten vaikka palkka putosikin yli puolella. En vain viihtynyt edellisessä työssäni ja koin sen itselleni vääräksi.

Vierailija
12/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on ap:ssa.

Vierailija
13/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuori ei tiedä miten paljon töitä on tarkoitus tehdä.

Itse ainakin teen aina töissä aina sen minimimäärän, jos asiasta ei tule palautetta.

Muistan kun kerran yhdessä työpaikassa tuli pomo huoneeseen ja kysyi heti että "mättääkö tässä työssä joku?" ja minä olin ihan ihmeissäni että ei ja miten niin?

No oli kyse tallennustyöstä ja hän oli seurannut työntekijöiden tallennusnopeuksia ja toisella uudella työntekijällä oli paljon nopeampi tahti kuin mulla.

Mistä minä olisin sen voinut tietää että minua kytätään tuolla tavalla?

Siitä voisi sanoa kohteliaamminkin että olisi tarpeen lisätä työnopeutta eikä tulla vain kysymään että "mättääkö joku".

Vierailija
14/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on ap:n kaltaisissa "johtajissa". Monilla työpaikoilla on asiat pielessä huonon ja ammattitaidottoman johtamisen takia. Puutteita on myös taidoissa kohdata työntekijät ihmisenä. Usea myös kuvittelee, että nuori kesätyöntekijä osaa tuosta vaan hommansa ilman perehdyttämistä.

Vierailija
15/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten kanssa kannattaa keskustella niin kuin aikuistenkin kanssa keskustellaan. Palautetta kannattaa antaa niin hyvin kuin huonostikin tehdystä työstä. Onko työpaikallanne millainen ilmapiiri? Onko vain yksin vai otatteko häntä keskusteluihin mukaan? Millaista työhön ohjausta olette antaneet? Entä tavoitteita? Kukaan ei ole seppä syntyessään. Monet nuoret pelkäävät tulevansa leimatuiksi tyhmiksi ja eivät siksi uskalla kysyä apua. 

Vierailija
16/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä vuosien mittaan joutunut/saanut perehdyttämään noin 15-20 uutta nuorta toimistotyöntekijää ja YKSI heistä erottui joukosta vanhan ajan työmoraalillaan; töihin tullaan tekemään töitä ja se tehdään tehokkaasti ja mahd hyvin. Kaikki muut olisivat mun puolesta joutaneet saada potkut. Istuvat netissä, räläävät älypuhelimiaan, tauot venyvät ja ravaavat vessassa. Tämmöstä tää nykynuoriso!

Vierailija
17/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että olet huono pomo ja Sinulla ei ole realistisia käsityksiä juuri mistään. Ei kukaan voi aloittaa työtään ilman "ohjausta", eli työtehtävien selkeää määrittelyä ja opastusta niihin.

Olet varmaankin niitä pomoja, jotka eivät anna positiivista palautetta etkä kiitosta silloin kun siihen olisi aihetta, mutta huudat, rähjäät ja kohdistat henkistä väkivaltaa työntekijääsi senkin edestä, jos joku asia ei onnistu omien laiminlyöntiesi seurauksena: "Management by perkele".

Siks'toiseen, "oma-aloitteinen" on näennäispositiivinen kiertoilmaus röyhkeälle, toisten rajoja kunnioittamattomalle omavaltaiselle tunkeilijalle sekä asioitten sekoittajalle. Oma-aloitteisuus merkitsee yleensä tyhmyyttä ja ahkeruutta samaan aikaan.

Aivan harvinaisen vahingollista ihmistyyppiä arvostat.

Vierailija
18/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka suhtautuu intohimoisesti toimistotöihin?

Vierailija
19/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka suhtautuu intohimoisesti toimistotöihin?

Työnarkomaani konttorirotta.

Vierailija
20/27 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nuori ei tiedä miten paljon töitä on tarkoitus tehdä.

Itse ainakin teen aina töissä aina sen minimimäärän, jos asiasta ei tule palautetta.

Muistan kun kerran yhdessä työpaikassa tuli pomo huoneeseen ja kysyi heti että "mättääkö tässä työssä joku?" ja minä olin ihan ihmeissäni että ei ja miten niin?

No oli kyse tallennustyöstä ja hän oli seurannut työntekijöiden tallennusnopeuksia ja toisella uudella työntekijällä oli paljon nopeampi tahti kuin mulla.

Mistä minä olisin sen voinut tietää että minua kytätään tuolla tavalla?

Siitä voisi sanoa kohteliaamminkin että olisi tarpeen lisätä työnopeutta eikä tulla vain kysymään että "mättääkö joku".

Tuo on juuri se merkillisyys ”teen työssä minimimäärän” - miksei tehdä kunnolla jos kerran tehdään?

Pomollesi oli lupa töksäyttää tuo kysymys varsinkin jos kanssa-työntekijäsi käskemättä tekee työtä tehokkaammin. - firmassa kyse on kuitenkin siitä, että yritys saa riittävästi työpanosta /maksettu palkkaeuro.

Aplle: Itse meillä on tältä kesältä hyvä kokemus parista nuoresta kesätyöntekijästä. Heille kerrottiin työn kuva ja se työtahti mihin työntekijä noin keskimäärin pystyy. Molemmat jättivät kännykän tauoille ja tekivät ”listassa olevat” työt - ja tarvittaessa kysyivät ohjeistusta tai jopa ”mitä Mä sitten teen”. Toinen myöhästyi yhtenä aamuna ja toinen pyysi yhden perjantain palkattomaksi vapaaksi. Työ on tylsää pakkaamotyötä mutta kuitenkin suht siistiä sisätyötä. Saivat hyvät työtodistukset ja lupasimme suositella heitä seuraavaan työpaikkaan (ja toivotimme myös meille takaisin) - heitä yhdistävä tekijä oli (ehkä sattumaa?) se, että molemmat olivat perheistä, joissa ainakin toinen vanhemmista oli yrittäjä (eli työmoraali oli ehkä opittu jo kotona?) hyviä työntekijöitä löytyy kaiken ikäisistä ja ne hyvät pääsevät kyllä myös hyvälle työpolulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi