Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmislapsen kasvattaminen aikuiseksi on ihan jumalattoman suuri työ!

lapset 3v ja 6v
20.08.2018 |

Olen ihan nääntynyt vaikka olen vasta aika alussa tässä vanhemmuudessa. Jokainen, joka on siitä alleen kakkivasta ja maailman itsekeskeisimmästä räänsyöjästä kasvattanut yhteiskuntakelpoisen yksilön, niin ansaitsisi mitallin. Oikeasti. Kiitos äiti ja isä.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on huomattu, moneen otteeseen. Niinpä ihan sydämen pohjasta onniteltiin ystäväpariskuntaa, joka juuri kertoi vauvauutisen.

- 17-vuotiaan äiti

Vierailija
2/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pieleen se menee kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoin pelkään. Enpä olis lapsettomana uskonut että voisin olla näinkin p*ska, vaikka kuinka antaisi itsestään sen 150% 🤔 Lapset on armottomia.

Ap

Vierailija
4/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hirveä kiukuttelu, inttäminen ja jatkuva riidan haastaminen vaikka kuinka yrittää pitää kuria, asettaa rajoja ja selventää sääntöjä. Oli helpompaa vielä silloin kun lapsi totteli ja teki kiltisti mitä pyydettiin, ei tarvinnut rangaistuksia, ei arestia, ei jäähypenkkiä.

Tinilapsen vanhempi

Vierailija
6/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoin pelkään. Enpä olis lapsettomana uskonut että voisin olla näinkin p*ska, vaikka kuinka antaisi itsestään sen 150% 🤔 Lapset on armottomia.

Ap

Toisaalta, koska menee kuitenkin pieleen, ei kannata liikaa stressata.

Vierailija
7/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä, lapset on pääosin helppoa ja mukavaa seuraa.

Menevät siinä sivussa kuten äitiyskin.

Toisaalta vanhemmuutta kokemuksena ei voi vertailla juuri siksi, kun kukin kokee sen niin eri tavoin ja lapsetkin on yksilöitä.

Mutta itse tykkään enkä ole ikinä päässyt sisään ajatukseen, että olisi hirmu rankkaa tai että lapset olisivat jotain kiittämättömiä ja itsekkäitä likaläjöjä.

Vierailija
8/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa! Vanhemmuus on rankka laji. Elämänpolku on täynnä vaaroja. Vaikka kuinka tekisi vanhempana kaikkensa, mitä tahansa voi silti sattua. Jatkuva pelkääminen ja huolehtiminen on uuvuttavaa ja riittämättömyyden tunne on alati seurana.

Vierailija
9/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa se olisi, jos saisi käyttää maalaisjärkeä, vaistoja ja huomioida lapsen yksilöllisen persoonan. Ei siis mitään kaltoin kohtelua. Mutta stasi-suomen tarkka määrittely lasten normin mukaisesta kasvatuksesta ja lasun uhka sekä kyttäävä järjestelmä tekee asiasta todella stressaavan. Älkää tehkö lapsia Suomeen. 

Vierailija
10/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja kaikki ovat jo opiskelemassa. Vaikka he kuinka ovat fiksuja ja pärjääviä nuoria aikuisia, silti vieläkin painaa huoli heistä. On vaikea antaa heidän tehdä kaikki päätökset itse ja on vaikea vetäytyä takavasemmalle, kun on jo niin kauan tottunut huolehtimaan heistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Tuntuu kuin selkäytimeen olisi iskostunut automaatti, joka luotaa asioita, jotka voivat olla lapselle pahaksi ja vaaraksi ja on vaikea hyväksyä, että enää ei ole sananvaltaa, vaan täytyy uskoa, että kasvatustyö on tuottanut sen verrran hedelmää, että lapset pärjäävät ja osaavat tehdä hyviä päätöksiä.

Vierailija
11/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ? Vaiko sitä elämää mitä on halunut elää. Näin ainakin itsellä. Ei se elämä aina helppoa ole, ei ilman lapsia tai lapsien kanssa, mutta kun on itsensä näköistä elämää niin on hyvin mielekästä.

Vierailija
12/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ollut rankkaa. Lapsen mihinkään kehitysvaiheeseen sitä ei ole itse valmis vaan aina on kysytty kasvua myös meiltä vanhemmilta. Onneksi esikoinen täyttää kohta 17. Nuoremmalla on vielä useampi vuosi täysi-ikäisyyden mutta todellakin voiton puolella alamme olla.

Vierailija
13/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti me naisetkin usein vähätellään omaa työmääräämme kutsumalla itseämme "vain kotiäidiksi". Kun oikeasti pitäisi sanoa Kotiäiti tai Äiti.

Vierailija
14/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä, lapset on pääosin helppoa ja mukavaa seuraa.

Menevät siinä sivussa kuten äitiyskin.

Toisaalta vanhemmuutta kokemuksena ei voi vertailla juuri siksi, kun kukin kokee sen niin eri tavoin ja lapsetkin on yksilöitä.

Mutta itse tykkään enkä ole ikinä päässyt sisään ajatukseen, että olisi hirmu rankkaa tai että lapset olisivat jotain kiittämättömiä ja itsekkäitä likaläjöjä.

Kiva jos sulla mennyt helposti. 👍

Onhan lapset aika itsekeskeisiä. Ja ainakin tähän ikään saakka sotkuisia (terv: taas kerran pissat sohvasta siivonnut).

Lukemattomat kerrat teet ne samat asiat läpi. Sanot ja toistat samoja asioita. Hoidat, putsaat, siivoat, järjestät, huolehdit, ennakoit, korjaat...

Järjestät lapsille kivan reissun ja kotiudut hyeenalauman kanssa..

Mutta tätäkin kaikkea rankempaa on kyllä tuo ikuinen huoli siitä että olenko minä riittävän hyvä vanhempi/ kasvattaja, annanko kaikki tarvittavat eväät elämään, saako lapsi meidän perhe-elämästä jotain traumoja kun ei olla läheskään täydellisiä vanhempia, miten se lapsi pärjää elämässä, saako kavereita, miten löytää paikkansa maailmasta...

Enpä tiedä. Olen ollut äiti nyt 6 vuotta ja tuntuu että vanhentunut olen sinä aikana ainakin tuplasti...

Ap

Vierailija
15/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ollut rankkaa. Lapsen mihinkään kehitysvaiheeseen sitä ei ole itse valmis vaan aina on kysytty kasvua myös meiltä vanhemmilta. Onneksi esikoinen täyttää kohta 17. Nuoremmalla on vielä useampi vuosi täysi-ikäisyyden mutta todellakin voiton puolella alamme olla.

Totta. Vanhemmuuteen todellakin kasvetaan itsekkin... kyllä sinä periaatteessa tiedät niitä asioita. Mitä kasvuvaiheita lapselle tulee.. mutta ei niihin silti ole koskaan täysin valmis. Jotkut vaatii paljonkin itseltä myös kasvua.

Ap

Vierailija
16/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Vanhemmuuteen todellakin kasvetaan itsekkin... kyllä sinä periaatteessa tiedät niitä asioita. Mitä kasvuvaiheita lapselle tulee.. mutta ei niihin silti ole koskaan täysin valmis. Jotkut vaatii paljonkin itseltä myös kasvua.

Ap

Ja vanhempana sitä tulee aina vähän jäljessä; vaikka kuinka olisi teoriassa valmistautunut, joutuu ne kasvun paikat käymään läpi jotenkin äkisti, kun pieni lapsi oppii itsenäisemmäksi ("ai, sä osaat jo") - ja samoin silloin, kun on ison lapsen kanssa myönnettävä, että enää ei voi kuin neuvoa ("ai, sä tiedät jo")...ja toivoa työn kantaneen hedelmää. :) -1

Vierailija
17/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta ja kaikki ovat jo opiskelemassa. Vaikka he kuinka ovat fiksuja ja pärjääviä nuoria aikuisia, silti vieläkin painaa huoli heistä. On vaikea antaa heidän tehdä kaikki päätökset itse ja on vaikea vetäytyä takavasemmalle, kun on jo niin kauan tottunut huolehtimaan heistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Tuntuu kuin selkäytimeen olisi iskostunut automaatti, joka luotaa asioita, jotka voivat olla lapselle pahaksi ja vaaraksi ja on vaikea hyväksyä, että enää ei ole sananvaltaa, vaan täytyy uskoa, että kasvatustyö on tuottanut sen verrran hedelmää, että lapset pärjäävät ja osaavat tehdä hyviä päätöksiä.

.

Ei se huoli häviä mihinkään koko elämän aikana.

Nyt kannattaa ottaa rennosti ja nauttia elämästä siihen asti, kun lapsenlapset syntyvät.

Sitten alkaa uusi kierros ja jos mahdollista lapsenlapsista on jopa enemmän huolissaan kuin aikanaan omistaan.

Vierailija
18/34 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi soittaa sossuun ja sanoa ettei jaksa. Kyllä ne tädit hakevat pois lapsen.

Vierailija
19/34 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tsemppiä. vanhemmuus on alipalkattua ja aliarvostettua.  onneksi ne lapset kasvaa jatkuvasti. toiset ikävaiheet on rankempia kuin toiset. Täydellisiä vanhempia ja perheitä ei ole olemassa ja aina ei jaksa! 

Vierailija
20/34 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut!

Pojat 14 ja kohta 17 vuotta.

Siksi arvostan äitejä jolla monta lasta koska en olisi jaksanut yhtään enempää,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi