"Koira saatiin lopulta vedettyä irti kasvoistani. Samalla iso osa huulestani ja nenästäni irtosi siihen paikkaan"
"Nyt kuolen", ajatteli Laura Salmela, 33, kun naapurin koira raateli hänen kasvojaan – karut tilastot paljastavat, ettei hän ole ainoa uhri.
Poliisille ilmoitetaan päivittäin yli kaksi koirahyökkäystä. Vuosittainen määrä on noussut lyhyessä ajassa viidestäsadasta liki kahdeksaansataan.
https://yle.fi/uutiset/3-10350971
Mutta ei se minun kullanpuppeli mitään tee...
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissani asui ennen sellainen tissit tanassa kulkeva tatuoitu blondi, jolla oli jonkinlainen mastiffi. Piti koiraansa irti lähimetsässä ja väitti aina "ettei se mitään tee" ja tottelee kyllä mua", kerran sitten koira syöksyi esittelemään hampaitaan minulle ja kiinanharjakoiralleni jonka nappasin syliin turvaan ja eukko kailottaa kauempaa rööki hampaissa että "tänne! Tänne nyt! Jumalauta!" Minä mietin, vain saanko kenkäistyä sitä petoa, huudanko apua vai vai yritänkö kiivetä puuhun oma koira sylissä.. Onneksi reagoi viimeinkin omistajansa kutsuun !
Oli kuulkaa kiva olla lenkillä, kun tuollainen Baskervillen koira juoksenteli siellä vapaana! :(
Uhitteli myös talon asukkaille, välillä nainen talutti ihan pokkana leikkipaikan vierestä tai päästi koiran irti rappuun. Lopulta koira sitten puri siivoojaa, en löytänyt lehdistä juttua tästä enkä tiedä miten pahasti kävi mutta rapussa oli verta. Tämän jälkeen koira katosi ja nainen kulki yksin sen näköisenä, että tekee mieli potkia lyhtypylväitä. Koira oli kai lopetettu.
Jos se olisi halunnut tappaa niin olisi sinut ja koirasi tappanut, joten ei ollut lähelläkään.
Se ei kuule lohduta, kun semmoinen peto murisee polun tukkeena ja antaa ymmärtää, että olet sen reviirillä !Vaikka kyseessä oli yleinen metsä.
Höpö höpö olisi hyökännyt jos olisi kokenut, että olet reviirillä.
Onko tuolla inttämisellä jotakin merkitystä sen suhteen, ettei niitä rakkeja saa pitää vapaana? Olen itse koiraihminen, mutta on alkanut viime aikoina vi**taa idiootit omistajat siihen malliin, että puolestani koko koiranpidon saisi kriminalisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissani asui ennen sellainen tissit tanassa kulkeva tatuoitu blondi, jolla oli jonkinlainen mastiffi. Piti koiraansa irti lähimetsässä ja väitti aina "ettei se mitään tee" ja tottelee kyllä mua", kerran sitten koira syöksyi esittelemään hampaitaan minulle ja kiinanharjakoiralleni jonka nappasin syliin turvaan ja eukko kailottaa kauempaa rööki hampaissa että "tänne! Tänne nyt! Jumalauta!" Minä mietin, vain saanko kenkäistyä sitä petoa, huudanko apua vai vai yritänkö kiivetä puuhun oma koira sylissä.. Onneksi reagoi viimeinkin omistajansa kutsuun !
Oli kuulkaa kiva olla lenkillä, kun tuollainen Baskervillen koira juoksenteli siellä vapaana! :(
Uhitteli myös talon asukkaille, välillä nainen talutti ihan pokkana leikkipaikan vierestä tai päästi koiran irti rappuun. Lopulta koira sitten puri siivoojaa, en löytänyt lehdistä juttua tästä enkä tiedä miten pahasti kävi mutta rapussa oli verta. Tämän jälkeen koira katosi ja nainen kulki yksin sen näköisenä, että tekee mieli potkia lyhtypylväitä. Koira oli kai lopetettu.
Jos se olisi halunnut tappaa niin olisi sinut ja koirasi tappanut, joten ei ollut lähelläkään.
Se ei kuule lohduta, kun semmoinen peto murisee polun tukkeena ja antaa ymmärtää, että olet sen reviirillä !Vaikka kyseessä oli yleinen metsä.
Onko tuolla inttämisellä jotakin merkitystä sen suhteen, ettei niitä rakkeja saa pitää vapaana? Olen itse koiraihminen, mutta on alkanut viime aikoina vi**taa idiootit omistajat siihen malliin, että puolestani koko koiranpidon saisi kriminalisoida.
Sinun harhaluuloisuutesi ei ole syy kiellolle, koska ne eivät pohjaudu todellisuuteen. Jos koira päättää tappaa se tappaa, eikä se mieti toista kertaa.
Eli nyt päädyttiin vähättelemään. Jos vaikka pikkukaupungissa olisi joku tietty arvaamaton huumeidenkäyttäjä joka aina välillä uhkailisi ihmisiä puukolla, vähäteltäisiinkö silloin uhkailtujen ihmisten kokemuksia? "Höpö höpö. Se olis tap9anut sut jos ois halunnut". No mitä sitten? Ei ihmisen kuulu joutua pelkäämään tällaisia asioita tai huonosti koulutettuja koiria arkensa keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen puute.
Nykyään ei viitsitä, ei jakseta, ei kiinnostuta siitä koiran hyvinvoinnista edes sen vertaa että se elikko koulutettaisiin....
Sitten ihmetellään täitä puru keissejä.
Ihmetelkää vaan. Syy on ollut jo kauan tiedossa.
Tämäpä. Ja sitten ihmisten pitäis tutustua rotuun jonka ottaa, ettei sitten ota koiraa jota ei osaa kouluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt päädyttiin vähättelemään. Jos vaikka pikkukaupungissa olisi joku tietty arvaamaton huumeidenkäyttäjä joka aina välillä uhkailisi ihmisiä puukolla, vähäteltäisiinkö silloin uhkailtujen ihmisten kokemuksia? "Höpö höpö. Se olis tap9anut sut jos ois halunnut". No mitä sitten? Ei ihmisen kuulu joutua pelkäämään tällaisia asioita tai huonosti koulutettuja koiria arkensa keskellä.
Koiran vapaana olo ei ole uhkailua ja huumeiden käyttäjä ei ole koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että lähialueen spugeilla on paljon koiria. Aina vähän mietityttää kun joudun niitä ohittamaan tiellä. en usko että koulutukseen on käytetty paljoa aikaa tai koiran pito muutenkaan ihan kunnossa.
Mikä on spuge? Vai spugi?
Tarkoitatko asunnotonta? Itse asiassa koiratutkimuksissa on käynyt ilmi, että asunnottomien koirat ovat onnellisimpia koiria, sillä he saavat koko ajan olla omistajansa kanssa eikä tarvitse jäädä suureksi osaksi päivästä yksin, ja lisäksi he saavat jakaa ruokansa isäntänsä kanssa. Ovat siis koko ajan "oman laumansa" kanssa. Tällainen koira saattaa kyllä puolustaa laumaansa häirikköjä vastaan, mutta muuten sillä ei ole rähistelyyn syytä.
Spuge. Puliukko, joka norkuu ostareilla ja viereisissä metsissä ja juo kaljaa.
Kaikkien niitä kookkaampia koiria ei vain pitäisi saada antaa pitää eikä siviilissä luonnossa tai kaupungilla pitäisi joutua ihmisten "lemmikejä" varomaan ja pelkäämään. Ei se voi niin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran pitäminen vapaana taajama-alueella osoittaa, ettei koiranomistaja noudata lakia. Siinä mielessä hän vertautuu täysin muihin rikollisiin kuten narkkareihin.
Kerran törmäsin tilanteeseen, jossa kaksi n. 5-6 vuotiasta tyttöä ulkoilutti isoa koiraa. Koira hyökkäsi oravan kimppuun ja raateli sen. En ehtinyt puuttua tilanteeseen. Tytöt oli tietysti tosi järkyttyneitä ja itkivät. Ilmoitin vanhemmille mitä oli tapahtunut. Ihmettelen, miksi pienille lapsille annetaan iso koira ulkoilutettavaksi, jota he eivät mitenkään voi hallita. Koira oli hihnassa, mutta sehän vei tyttöjä kuin litran mittaa.
Se on kohta Suomessakin kielto tietyille koiraroduille, kuten Tanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun harhaluuloisuutesi ei ole syy kiellolle, koska ne eivät pohjaudu todellisuuteen. Jos koira päättää tappaa se tappaa, eikä se mieti toista kertaa.
Kai se rakki voi purra ja hyökätä ilman mitään tappoaikeitakin? Ei se vihaisena muriseminen isolta koiralta mitään hyvää taatusti indikoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen puute.
Nykyään ei viitsitä, ei jakseta, ei kiinnostuta siitä koiran hyvinvoinnista edes sen vertaa että se elikko koulutettaisiin....
Sitten ihmetellään täitä puru keissejä.
Ihmetelkää vaan. Syy on ollut jo kauan tiedossa.Tämäpä. Ja sitten ihmisten pitäis tutustua rotuun jonka ottaa, ettei sitten ota koiraa jota ei osaa kouluttaa.
Pitäisi ja pitäisi, mutta ihmiset nyt vaan tuppaavat olemaan idiootteja eikä tuollaisilla ”toiveilla” ole mitään käytännön merkitystä. Vaarallisimpien rotujen täyskielto olisi ainoa toimiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Se on kohta Suomessakin kielto tietyille koiraroduille, kuten Tanskassa.
Toivottavasti. Myös Norjassa on ”taistelukoirat” kielletty.
Kuonokoppa julkisilla paikoilla pakolliseksi. Kaikille koirille tasapuolisesti.
Ei ole huonoja koiria, on vain huonoja kasvattajia. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien niitä kookkaampia koiria ei vain pitäisi saada antaa pitää eikä siviilissä luonnossa tai kaupungilla pitäisi joutua ihmisten "lemmikejä" varomaan ja pelkäämään. Ei se voi niin mennä.
Kukaan ei pakota pelkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran pitäminen vapaana taajama-alueella osoittaa, ettei koiranomistaja noudata lakia. Siinä mielessä hän vertautuu täysin muihin rikollisiin kuten narkkareihin.
Se ei tee siitä uhkausta. Punaisia päin kävelevä ei aiheuta pakokauhua sivullisissa, vaikka rikkoo lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se rakki voi purra ja hyökätä ilman mitään tappoaikeitakin? Ei se vihaisena muriseminen isolta koiralta mitään hyvää taatusti indikoi.
Jos on haluaa hyökätä hyökkää miettimättä kahdesti. Murina on valheeseen jälkeen päin keksittyä, koska koko tarina ei toimi jos koirien ajatuksista tietää.
Kyllä se suurin vika on ihmisessä, koiran omistajassa, jos koira hyökkää tai tosissaan puree ihmistä tai toista eläintä. Tällöin koiraa ei ole kasvatettu tai koulutettu. Tämän lisäksi johtajuusongelmia on aivan varmasti - koira ei pidä omistajaansa minään, vaan elelee laumansa kuninkaana tai kuningattarena ja käyttäytyy myös sen mukaisesti.