Onko isokin/monimutkainen homma tehdä yläkerran kylmä sivuvintti lämpimäksi tilaksi?
Eli liittää se osaksi huonetta. Nyt on yläkerrassa sellainen minihuone, jonka saisi järkevämmän kokoiseksi jos siitä ottaisi sivukkaan ja itse huoneen väliltä väliseinän pois. Huoneesta ja sivikkaasta on nyt lattia jo purettu pois. Sivuvintin puolella näkyy katon ja ulkoseinän tukirakenteet sekä ulkolaudoituksen takana oleva tuulensuojalevy, on siis ihan ”rakentamatonta” tilaa.
Kommentit (34)
Jos sinun pitää kysyä silloin et tiedä asiasta kun sen mikä nenästä suuhun valuu se tekee asiasta monimutkaisen ja liian vaikea sinulle.
No, homman suuruus on suhteellinen käsite. Se riippuu paljon saatavasta hyödystä. Pitää tietysti purkaa se väliseinä, eristää ja levyttää ja pintakäsitellä se sivuvintin osa
Vierailija kirjoitti:
Jos sinun pitää kysyä silloin et tiedä asiasta kun sen mikä nenästä suuhun valuu se tekee asiasta monimutkaisen ja liian vaikea sinulle.
Mites sitä muuten oppisi kuin kyselemällä ja tekemällä. Mä olen kyllä ihan hyvä oppimaan, kaikenlaista on jo tullut opeteltua kun on tätä projektia väkertänyt🙂ap
No sen riippuu mikä sinusta on iso homma. Ja teetkö sen itse ja onko taitoa?
Onhan siinä eristäminen, levytys, paklaamista, hiomista, maalaamista/tapetointi, katto ja lattia ym ym.
Vierailija kirjoitti:
No sen riippuu mikä sinusta on iso homma. Ja teetkö sen itse ja onko taitoa?
Onhan siinä eristäminen, levytys, paklaamista, hiomista, maalaamista/tapetointi, katto ja lattia ym ym.
Noita kaikkia on kyllä tullut tehtyä tässä remontoidessa paitsi paklaamista ja hiomista. Lähinnä mietityttää tuon eristys kattorakenteen kohdalla (tuuletus). Ap
Ne kaltevat katon osat ovat riskirakenteita. Pitäisi osata tuulettaa ja eristää talon kokonaisuuteen sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Ne kaltevat katon osat ovat riskirakenteita. Pitäisi osata tuulettaa ja eristää talon kokonaisuuteen sopivasti.
Joo. Huoneessa on vielä sellainen monimutkaisen mallinen se vinokatto. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aamen. Ja etenkin, jos kyselet neuvoja mammapalstalta. Unohda koko juttu.
Vaatii rakennusluvan, onkoa asia hoidettu jo, niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä vain tässä mietin, että jos tekee avauksen, jossa pohtii jonkin remontin mahdollisuutta, voiko tai pitääkö olla siinä vaiheessa rakennusluvat valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen. Ja etenkin, jos kyselet neuvoja mammapalstalta. Unohda koko juttu.
Ei tämä nyt toki ainoa tiedonlähteeni ole😁 kunhan piruuttani laitoin ajatuksen ilmaan tännekin. ap
Jos talo on rintsikka, niin älä tee sitä. Ne kylmät sivuvintit ovat siellä tarkoituksella tehty. Ihan kuin tuulettuva alapohjakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä vain tässä mietin, että jos tekee avauksen, jossa pohtii jonkin remontin mahdollisuutta, voiko tai pitääkö olla siinä vaiheessa rakennusluvat valmiina?
Mietinkin tarkkaan sillä kiinteistövero ja vakuutuksetkin nousevat, niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on rintsikka, niin älä tee sitä. Ne kylmät sivuvintit ovat siellä tarkoituksella tehty. Ihan kuin tuulettuva alapohjakin.
Vanhempi on kuin rintsikka. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin tarkkaan sillä kiinteistövero ja vakuutuksetkin nousevat, niinpä.
En mä oo mitään tuollaisia remontteja tekemässä, kysyin vain, pitääkö sinusta olla.
(Miksi pitää kirjoittaa "niinpä" tuonne loppuun?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasakatto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasakatto?
Ei ole tasakattoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä funktio niillä on? Meillä ei ole ne vintit koko ulkoseinän mittaisia, vaan suunnilleen puolen seinän mittaisia. Mä oon just purkamassa yhden huoneen sisärakenteita (90-luvulla tehtyjä, siis muovia on) ja ulkoseinässä on eristeissä homeessa, siis juuri siinä lappeen puolella. Toisella ulkoseinällä ei. Eristeitä ei ole vielä poistettu, joten en tiedä, mitä sieltä paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasakatto?
Jos talo on vanhempi kuin rintamamiestalo, miten siinä voisi olla tasakatto...?
Ei ole. Youtubesta löytyy videoita.