Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pitkään pärjäisitte 150 eurolla?

Vierailija
20.08.2018 |

Pääsin kesällä lyhyeen määräaikaiseen työsuhteeseen joka päättyikin yllättäen irtisanomiseen taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Olin kuitenkin laskenut kaikki menoni sen perusteella että rahaa olisi tullut vielä jonkin aikaa ja tein muutaman isomman hankinnan joita olin lykännyt työttömyyteni ajan luottaen siihen, että saisin vielä kuitenkin rahaa säästöön ennen työsuhteen loppumista. No, näin ei nyt sitten käynyt vaan jouduinkin aika huonoon taloudelliseen tilanteeseen. Kuun viimeinen päivä tulee palkka viimeiseltä työviikoltani, joka riittää juuri ensikuun vuokraan ja toivottavasti tekemäni ylityöt yms korvaukset jotka saan palkan yhteydessä ovat tarpeeksi suuret opitolainaerän ja erään isomman laskun maksuun. En kuitenkaan voi tehdä liittoon päivärahahakemusta ennen kuin minulla on toimittaa heille tämä palkkalaskelma. Palkanlaskijaa on pyydetty kiirehtimään tapauksessani mutta voi olla hyvin todennäköistä että en saa sitä ennen kuun loppua, josta laskien päivärahahakemukseni käsittelyyn menee se 4-6 viikkoa. Suurin osa laskuista on maksettu, ja nyt käytössäni on 150 euroa jonka siis pitäisi riittää siihen asti että saan liitosta rahaa, eli pahimmassa tapauksessa vasta lokakuun puolella. Olen aina ollut pienituloinen, mutta ihan näin tiukassa paikassa en ole koskaan ollut ja ahdistaa aika paljon, onneksi olen yksinelävä niin ei tarvitse huolehtia kuin omasta syömisestä. Harmittaa etten pysty juurikaan näkemään kavereitani nyt moneen viikkoon, koska ei ole rahaa tehdä heidän kanssaan mitään (kaikki haluavat aina tavata kahvilassa tai lounaalla tms) ja kun bussikortista loppuu matkat niin en pääse edes liikkumaan mihinkään. Syyskuun lopussa on tulossa jo kesällä varattu, ja onneksi maksettu, viikonloppureissu kavereiden kanssa, mutta pelkään olevani matkan ilonpilaaja jos minulla ei ole rahaa tehdä niitä asioita joita kaverini haluaisivat. Jos tukien saapuminen viivästyy täytyy lokakuun vuokrarahatkin lainata jostain. Miten te pärjäisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuiko firma yrityssaneeraukseen, tuliko konkka?

Ap narraa , määräaikaisen voi lopettaa tuolloin ei muuten.

..ellei omistaja sitten potkassut tyhjää.

Tosin ap on voinut ryssiä hommansa ja työsuhde on PURETTU, ilman irtisanomisaikaa.

Olin vuokrafirman kautta isommassa yrityksessä töissä, en muuten olis lähtenyt vuokrafirman kautta mihinkään mutta tarjosivat pitkää pätkää niin uskaltauduin ottamaan. Talousvaikeuksista oli puhetta, mutta tuli silti aika puskista kun vuokrafirmalta soitettiin että asiakas on ilmoittanut ettei pysty enää pitämään minua sopimuksen loppuun asti. Ja siis kahden viikon irtisanomisaika oli, koska koeaika oli onneksi ehtinyt loppua kahta viikkoa aikaisemmin niin eivät voineet pistää suoraan pihalle.

AP

Vierailija
22/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuiko firma yrityssaneeraukseen, tuliko konkka?

Ap narraa , määräaikaisen voi lopettaa tuolloin ei muuten.

..ellei omistaja sitten potkassut tyhjää.

Tosin ap on voinut ryssiä hommansa ja työsuhde on PURETTU, ilman irtisanomisaikaa.

No niinhän ap sanoi tuolla, sokea paska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainskasn en lähtisi sinne reissuun vaan selvittäisin, voiko saada rahat siitä pois.

Ja eti hulluna niitä töitä!

Ei saa rahoja siitä reissusta enää pois. Ja niitä töitä onkin niiiiiin helppo löytää, kun tämänkin pätkän saaminen tuntui ihmeeltä lähes vuoden hakemisen ja "valintamme ei kohdistu sinuun" rumban jälkeen.

AP

Miten niin ei saa? Hotellin voi perua vielä samankin päivänä. Osan rahoista ehkä menetät, esim. halpoja bussi- ja junalippuja ei voi myydä takaisin. Mutta mieti niin päin, että reissussa sulla kuluu lisää rahaa aika paljon.

Vierailija
24/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään tuotannollisista ja taloudellisista syistä ei voi irtisanoa määräaikaista, firman toiminnan pitää tosiaan olla loppumassa että niin voi tehdä.

Ja kyllä, huonolla sängyllä voi nukkua pari kuukautta pidempään jos vaihtoehtona on nälän näkeminen. Sitäpaitsi esim Ikeasta saa ihan hyviä sänkyja patjoineen alle 200e. Ei ole pakko ostaa osamaksulla hästensiä... Hassua väittää vastaan etteikö päätös olisi ollut huono, kun nyt itse on kusessa sen takia.

Ps. Sosku ei muutes ota huomioon mitään osamaksuja, joten toimeentulotukea tuskin heruu jos rahat on loppu niiden takia.

Vierailija
25/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap ole sokea paska, mutta sä olet ilkeä ja sivistymätön moukka.

Vierailija
26/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en pärjännyt sillä kuin pari lausetta, sitten uuvuin tuohon viestiin.

Kappalejako olisi helpottanut lukemista. Samoin tiivistäminen; turhat rönsyt pois.

Yksielävänä ruokamenoni ovat n. kympin päivässä. Sillä syö jo ihan hyvin ilman mitään pihistelyjä.

No kyllä 10€ päivässä syö hyvin, mä pärjäänjo parilla eurollakin kun osaa tehdä halvoista raaka-aineista ruokaa.

Ihan en usko että aikuinen ihminen ruokkii itsensä 2 eurolla päivässä. Olettaen että kaikki käytettävät elintarvikkeet ostetaan kaupasta.

Joo, näin on. Kympillä päivässä syö jo ihan hyvin ja terveellisesti. Ilman pihistelyä.

Vierailija
27/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ruhtinaallista. Eräältä nuhjuiselta aikamiespojalta eräs sosiaalivirkamies kysyi, että miten te oikein olette tulleet toimeen kun teillä ei ole tuloja ollenkaan (ei edes toimeentulotukea). Mies vastasi, että "oikein hyvin olen pärjännyt ja onpa vähän vielä jäänyt säästöönkin!"

Vierailija
28/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnosta saa vielä vaikka mitä. Nyt kun sinulla taas työttömänä on enemmän aikaa, mene metsään, siellä on vielä mustikoita ja tulossa puolukoita. Vielä on tarjolla esim. voikukan lehtiä, maitohorsman lehtiä, ratamon lehtiä jne.

Katso Citymarketin tarjoukset. Tätä kirjoittaessa en nyt pääse itse katsomaan, mutta silmiin pisti pari päivää sitten, että esim. puhallettava varavuode oli puoleen hintaa, oli alle kympin. Sekin voisi olla itsellesi vaihtoehto väliaikaisesti. Minäkin jättäisin tuon kaveritapaamiseen väliin, ja vaikka myisin eteenpäin, saisi siitäkin rahaa.

Mutta kaikkea parasta sinulle, toivottavasti kaikki järjestyy.

Vierailija
29/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatodistuksen saa palkanlaskentalohjelmasta parilla napinpainalluksella joten en ymmärrä sitä miksi sen toimittamiseen menisi niin pitkä  aika. Jos sen vielä  lähettää sulle sähköpostin liitteenä  tai netpostiin niin samantienhän se on sulla.

Oisit ostanut vaan uuden patjan Ikeasta, miksi piti ostaa koko sänky?

Vierailija
30/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa sitten opit ettet tuhlaa rahojasi etukäteen. Nytkään ei mitään hätää olisi, jos et olisi tehnyt niitä isoja hankintoja.

Ps. Määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa kesken sopimuksen kuin ihan poikkeustapauksissa. Oletko varma ettei sinua potkittu pois koeajalla jostain muusta syystä 🙄.

Nii, oma syyhän se oli luottaa siihen että sopimus kestää sinne asti mitä paperissa luki, varsinkin kun kyse oli muutenkin lyhyestä työsuhteesta. Jatkossa vaan säästän, säästän, säästän, ihan sama mitä hajoaa ja pitäisi uusia. Nytkin tämä yksi isoista hankinnoistani oli niinkin turha kuin uusi sänky, kun vanhasta on tunkenut jouset selkään jo vuoden päivät. Hirveää tuhlausta tuommoinen, mitä ihminen sängyllä tekee.

Koeaika ehti onneksi loppua ennen kuin soittivat irtisanomisesta, muuten olisin ollut vielä pahemmassa kusessa. Nyt ehdin vielä tahkoa kaksi viikkoa irtisanomisajalla ylitöitä minkä jaksoin, että sain vähän lisää rahoja raavittua kokoon.

AP

Älä jaksa olla lapsellinen. Sen sängynkin hinta olisi pitänyt suhteuttaa tuloihin, että jotain jää tulojen laskiessakin.

Vierailija
31/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan pärjäisin kahden lapsen yksihuoltaja äitinä 6€/pvä, joten kyllä minä tuolla summalla pärjäisin ainakin kuukauden. Ns. hyvinä aikoina keräsin kuivakaappeihin ja pakastamineen ruokaa. Vessapaperia ja saippuaa jemmasin esim. kauppakeskusten vessoista.

Vierailija
32/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaisin kavereilta tai sukulaisilta rahaa reissuun. Myisin jotain tai veisin korun kaniin. Jos ei muita syöjiä tai lemmikeitä ole niin kauppalaskun saa 35 e viikossa, varsinkin jos ruokavarasto olemassa.

Voitko liikkua pyörällä? Lainaat vaikka.

Kaupasta esim. (Halpaversioina kaikki) Kahvia, teetä, halpa saippua ja shampoo, pyykinpesuainetta ja wc-paperia, mäntysuopaa ja klorittia. Maitoa, jauhoja, sokeria, perunoita, halpoja munia, halpaa hedelmää (käy poimimassa omenia, marjoja, sieniä), voita, näkkäriä, juustoa, tomaattimurskaa, ruokakermaa, spagettia, riisiä, porkkanaa, leivinjauhetta, fetaa, oliiveja, kaurahiutaleita, puolukoita, kermaviiliä, herneitä, valmis Hernekeitto ja pinaattikeitto, kalapuikkoja, kuivattuja luumuja, rusinoita, halpaa makkaraa, broilerinkoipia, pakasteseitä tai käy kalassa, sipulia, tomaattia ja paprikaa.Kinkkusuikaleita, perunasipulisekoitusta ja kermaa/tai maitoa. Makaronia, nautasikajauhelihaa, puuroriisiä.

Näistä saat:

Kalakeitto, broilerinkoivet ja riisi, uunimakkara ja perunaa, pasta carbonara, espanjalainen Munakas, riisi ja kalapuikot, feta-oliivi-makaroni pataa, Kinkkukiusausta, makaronilaatikkoa, pullaa, sämpylöitä, pannaria, puolukkakaurapaistosta ja kermaviiliä, kanakastiketta ja riisiä, maitokaurapuuroa luumulla ja rusinoilla, rusina-luumukiisseliä ja riisipuuroa. Voit tehdä isoja annoksia ja syödä monta päivää.

Vierailija
33/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronia, kananmunia ja ruokaöljyä.

Hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat.

Kyllä 150e riittää. Ketsuppia mukaan sunnuntaisin.

Vierailija
34/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpä minä olen ap:ta haukkunut. Kyllä tuo toteamus oli osoitettu ilkeilevälle SINULLE, minkä kyllä varmasti tajusitkin, koska kalikka näkyy kalahtaneen...

Vierailija
35/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vain X-TRA tms megahalpoja tuotteita. Irvistäen pitää syödä, mutta rahat riittää.

Vierailija
36/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tainnut missään mainita sängyn hintaa tai mistä se on ostettu? Ihan vaan tiedoksi että ei ole mikään hästens, vaan halvinta mahdollista mallia, kun oli hyvä tarjous johon kerrankin ajattelin raaskivani tarttua. Tosiaan kun on ollut koko ikänsä pienituloinen, niin sitä automaattisesti katsoo sen edullisimman, vaikka palkkaa tilillä olisikin. Tulee osasta viesteistä sellainen olo että pienituloinen ei saisi hankkia mitään elämänlaatua parantavaa, ei edes silloin kun on siinä uskossa että olisi taloudellisesti siihen varaa, vaan pitää verenmaku suussa vaan säästää. No, nyt voi tulla välillä vähän nälkä, mutta eipä oo selkä kipeä ja tuo sänky kestää mulla vuosia, kun edellinenkin kirppikseltä ostettu palveli lähemmäs 10 vuotta ennekö hajos alle.

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. Olen tehnyt ruokalistaa kuukaudeksi eteenpäin, katsonut mahdollisimman riittoisia ja edullisia reseptejä. Reissun perumisen suhteen on ristiriitaiset fiilikset, se on kuitenkin pitkään odotettu ja suunniteltu mahdollisuus viettää aikaa ystävien kesken, ja jos jättäydyn pois niin se vie matkafiilikset muilta. Ehkä lainaan yhdeltä lähtijältä sinne rahaa, jos tilanne on edelleen kuukauden päästä yhtä huono kuin nyt. Ärsyttää olla kenellekään velkaa, mutta joskus on näköjään vain pakko, ja tiedän että kaveri lainaa mielellään jos se tarkoittaa sitä että pääsen mukaan.

Toivon että palkanlaskija nyt saisi jonkun laskelman minulle kyhättyä tämän viikon aikana, ja saisin liiton paperiasiat rullaamaan. Samalla näkisin myös miten paljon tekemäni ylityöt ja muut korvaukset vaikuttavat, ja elän heikossa toivossa että sitä rahaa tulisikin ehkä enemmän mitä olen itse laskenut. Kai tää tästä, jotenkin.

AP

Vierailija
37/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpä minä olen ap:ta haukkunut. Kyllä tuo toteamus oli osoitettu ilkeilevälle SINULLE, minkä kyllä varmasti tajusitkin, koska kalikka näkyy kalahtaneen...

Oli eka kirjoitukseni tänne tänään.

Vierailija
38/38 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin taloutta pitävänä naisena tuolla summalla syö ja ostaa vessapaperit kuukauden ajan.

Toki tuohan olisi kieltämättä hyvä kuukauden haaste. Rahaa saisi kulua vain ruokaan ja hygieniaan. Toki tiedän monen elävän noin pakosta...