Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankki ryöstää minut!

Työttömän kova arki
20.08.2018 |

Alunperin kun sovittiin uudelleen opintolainan lyhennyksestä, sovittiin tuolloin summaksi 20 plus kulut. Pitkään olikin että tilitä lähti automaattisesti noin 22 euroa lyhennykseen. Nytten kuitenkin kesällä summa alkoi hitaasti kasvamaan, ensin veloitettiin noin 26 eiroa, sitten noin 30 euroa ja tässä kuussa pankki ryöväsi jo 35 euroa! Onneksi soviittiin lyhennyt summa pienemmäksi, pelottaisi ajatella paljonko pankki silloin ryöstäiso kun alunperin lyhennys summa oli 100 euroa ja siihen päälle noin 25 käsittelykulut.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin olen työttömänä, saan ihan sitä pienintä työmarkkinatukea. Olen lisäksi yh. Lainan takaisinmaksua ei voi enää lykätä eikä niitä todellakaan anneta anteeksi!

Olen maksanut lainaa takaisin runsaat 100 e / kk. Nyt kesän alussa huomasin, että summa oli yhtäkkiä noussut 130 e:oon. Yhä vähemmän jää elämiseen rahaa, toimeentulotuessakaan kun ei huomioida opintolainaa.

Tässä on tosi paha loukku, joka pilaa elämää: koulutuksella ja hakemallakaan ei ole töitä eikä rahat meinaa riittää millään. Pitäisikin tinkiä vain omasta ruuasta ja tarpeista, mutta että lapsenkin... Pää hajoaa, kun kituuttaminen vaan jatkuu eikä voi antaa lapsille juuri mitään. Ruoka on sentään riittänyt, mutta arvatakaa, missä vietetään kesät ym...

Minäkin olen neuvotellut maksusuunnitelmasta pankin kanssa. Muutokset maksoivat silloin 10 e/ kerta, nykyään ne maksavat jo 50 e/kerta. Tämäkin kaikki ihan Suomen Osuuspankissa.

Vierailija
22/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosia ne virolaispankit on. Oliko nopeetakin rahaa?

Ei kyllä se ihan suomalainen Osuus-pankki on.

Ap

Se nyt vaan on tyhmää ottaa sieltä lainaa ja kuvitella että 20 euroa riittää lyhennykseen. Mitä sä oikein mietit, totta hitossa korkojen ja kulujen osuus on lopuksi  enemmän kuin se ap lainasumma tuolla lyhennystahdilla.

Minulle ainakin markkinointiin silloin että opintolaona on koroton valtion takaama laina. Joten ihmettelen tätä korko hyssytystä.

Koroton? Sellaista ei varmasti ole kukaan luvannut.

Opintolaina on kallein luotto mitä minulla on koskaan ollut. Jopa autolainat ovat olleet halvempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sulla on lainaa?

Jaa, kai sitä opintolainaa joku vähän vajaat 6 000 euroa myönnettiin silloin kun olin opiskelemassa. Se oli silloinen opintolainan määrä.

Ap

Jos 6000 euron lainaa lyhennät 20 € kuussa, menee 25 vuotta, että laina on maksettu. 

Vierailija
24/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet nyt siis sellaisessa tilanteessa että velka kasvaa korkoa suunnilleen samaa tahtia kuin mitä pystyt maksamaan sitä takaisin? Eli vaikka lyhennät lainaa niin se ei ainakaan mainittavasti lyhene?

Jos tilanne on oikeasti tuo niin ota yhteyttä velkaneuvontaan.

Joo, niin se varmaan on että kk-erä on 20€, mutta niin että jos korko ylittää tuon summan niin sitä ei lisätä velkaan, vaan se pitää maksaa. Tai sitten maksupiäivinä ei ole ollut rahaa tilillä, joten siitä on lisätty 5€ muistutusmaksuja.

Vierailija
25/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap otti ylipäätään edes sitä lainna jos ei pysty maksamaan sitä pois? Luulisi että aikuisella ihmisellä olisi edes sen verran järkeä päässä että älyisi elää tulojen mukaan eikä yhtään yli. Ap:n tilanteessa olisin jättänyt lainan ottamattaa, ei se maailmaa kaada.

Opintolainaa otetaan siksi, että voidaan opiskella että saadaan töitä. Se olisi tarkoitus maksaa sitten valmistumisen jälkeen, kun ollaan töissä ja saadaan kunnon palkkaa. Ei niin tuntuisi missään silloin ja kävisi kohtuullisessa ajassa. Hyvällä, kalliilla koulutuksella on joskus maailmassa saanut myös hyvää palkkaa, nyt ehkä työmarkkinatukea. Kenen vika...

Vierailija
26/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kelalta korkoavustusta.

https://www.kela.fi/korkoavustus

Korkoavustus

Korkoavustus tarkoittaa sitä, että Kela maksaa valtion takaaman opintolainasi korot kokonaisuudessaan. Et joudu maksamaan niitä takaisin Kelalle.

Kuka voi saada korkoavustusta?

Voit saada korkoavustusta, jos

tulosi eivät ylitä tulorajaa ja

pankki ei enää lisää korkoja opintolainaasi vaan on alkanut laskuttaa korot sinulta.

Pankki ei laskuta sinulta opintolainan korkoja niin kauan kuin saat opintotukea. Sinä aikana korko lisätään lainan pääomaan eli pääomitetaan. Kun et enää saa opintotukea, pankki pääomittaa korot vielä yhden lukukauden ajan. Sen jälkeen se alkaa laskuttaa korot sinulta.

Jos esimerkiksi saat viimeisen kerran opintotukea keväällä 2017, pankki pääomittaa opintolainasi korot vielä joulukuussa 2017 ja alkaa laskuttaa korot sinulta kesäkuussa 2018.

Jos sinulla on vanhaa korkotukilainaa (myönnetty vuonna 1994 tai aiemmin), voit saada korkoavustusta, jos et ole saanut opintotukea koronmaksupäivää edeltävien 5 kuukauden aikana.

Jos olet suorittamassa asevelvollisuutta, Kela maksaa opintolainojesi korot sotilasavustuksena.

Et voi saada korkoavustusta lainoista, jotka Kela on maksanut pankille takausvastuun perusteella ja jotka nyt ovat Kelan perittävinä.

Tulorajat

Korkoavustuksen saaminen edellyttää, että tulosi eivät ylitä tulorajaa. Tuloraja on korkeampi, jos sinulla on alaikäisiä lapsia tai luonasi asuu avio- tai avopuolisosi alaikäisiä lapsia. Avopuoliso voi olla myös samaa sukupuolta. Seuraavat tulorajat ovat voimassa helmikuun 2020 loppuun asti:

ei lapsia: 1 350 e/kk

yksi lapsi: 1 559 e/kk

kaksi lasta: 1 616 e/kk

kolme tai useampia lapsia: 1 712 e/kk.

Vierailija
27/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhentää pitää silti. Korkoavustusta voi saada ehkä 2 vuotta, ainakin silloin sai, kun minä sen sain. Sitten loppui. Loppuista lyhennyksetkin joskus tai edes korot! Tätä vauhtia olen joskus vuosien päästä maksanut pankille lainaamani summan moninkertaisesti takaisin.

t. se, joka lyhentää työmarkkinatuesta.

Vierailija
28/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös täällä on tietoa opintolainan takaisinmaksuvaikeuksista kärsiville

https://www.kela.fi/opintolainan-takaussaatavan-perinta

Vierailija
29/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kai sitä opintolainaa joku vähän vajaat 6 000 euroa myönnettiin silloin kun olin opiskelemassa. Se oli silloinen opintolainan määrä.

Ap

Jos 6000 euron lainaa lyhennät 20 € kuussa, menee 25 vuotta, että laina on maksettu. 

No eikä mene vaan vielä kauemmin! 25 vuotta menisi, jos olisi koroton laina, mutta laina kasvaa korkoa joka kuukausi, joten takaisinmaksukin karkaa aina vaan kauemmas. Toki, opintolainan ja vähäisen summan (6000e) ollessa kyseessä korkokulu on kuussa varmaan jotain 3-5e korosta riippuen ja toinen samanlainen käsittelykuluja päälle (en ihan ymmärtänyt ap:n aloitusviestiä nousseista kuluista?), joten takaisinmaksuaika on varmaan jotain +30v - tällä tahdilla, joka on aivan järjetön! 

Vierailija
30/30 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Valtion takaus on 30 vuotta. Sen verran on opintovelkaisilla maksuaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän