Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelut kesken ja raskaana

Vierailija
19.08.2018 |

Minulla on amk kesken ja olen raskaana. Täytän jo pian 28 ja tämä olisi ensimmäinen lapseni. Olen vakituisessa parisuhteessa ollut lapsen isän kanssa jo useamman vuoden ja hän käy säännöllisesti töissä, eli meillä olisi varmaankin varaa kasvattaa lapsi. Halusin vain lähinnä kysellä kokemuksia. Minulla on opinnot vasta alle puolessa välissä. Onko opintojen loppuun suorittaminen hirveän rankkaa pikkuisen kanssa? Miten te järjestitte opinnot äitiyden ympärille? Haluan pitää lapsen ja haluan myös käydä koulun loppuun. Kokemuksia? :)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut 2 lasta yliopisto-opiskelun aikana. Olin molemmista yhden lukukauden äitiyslomalla, ja seuraavana syksynä lapsi meni päiväkotiin ja itse palasin täysipäiväiseen opiskeluun. Käyn opiskelemassa samaan tyyliin kuin joku muu käy päivätyössä, eli teen 8 h päivän ja kotona mietin muita juttuja. Opiskelu on tosi paljon tehokkaampaa kuin ennen lapsia, kun tiedän, että mulla on päivässä se 8 h aikaa. Olen kehittynyt tosi hyväksi lukusuunnitelmien tekijäksi ja saankin aina ajoissa tehtyä koulutehtävät. Ei tunnu mielekkäältä jättää roikkumaan tehtäviä.

Äitiyslomalla saattaa olla mahdollista tehdä jotain opiskelujen eteen, jos vauva sattuu olemaan hyvä nukkuja ja muutenkin tyytyväinen. Esikoisen äitiyslomalla luin paljonkin. Toisen lapseni olikin huono nukkuja, joten suosiolla jätin lukusuunnitelmat vähemmälle. Tärkeintä on kuitenkin nauttia vauvasta kun hän on sen yhden ainutlaatuisen vuoden ajan pieni. Mutta esim. kirjatenttien teko tai opinnäytetyön teko voisivat olla hyviä tavoitteita äitiysloman ajalle, JOS vauva ja oma jaksaminen opiskelun sallivat. Tiedän kyllä ihmisiä, jotka ovat vauva kainalossa olleet luennoillakin, mutta minulle itselleni sellainen ei tuntunut luontevalta.

Taloudellisesta kannalta olen miettinyt, että pienet lapset eivät paljon vaadi rahaa, ellei äiti itse halua ostella kaiken maailman merkkituotteita. Sitten kun lapseni menevät kouluun, olenkin jo valmistunut ja töissä, joten on varaa ostaa kännykkää, polkupyörää ym. harrastusvälinettä. Opiskelijana myös päivähoitomaksut ovat todella pienet. Opiskelen työllistävälle alalle, joten sitäkin kautta voin rauhassa keskittyä opiskeluun.

Vielä viimeinen plussa lastenhankkimisesta opiskeluaikana on, että opiskellessa päivät ovat kuitenkin yleensä pikkuisen lyhempiä kuin työelämässä. On kiva, että lapset voi välillä hakea päiväkodista vähän aikaisemmin tai joskus voi jopa olla vapaapäivä keskellä viikkoakin. Toki usein nuo vapaapäivät menevät tentteihin lukemiseen, mutta joskus voi hyvällä omallatunnolla pitää lomapäivänkin.

Onnea matkaa! Nauti ihanasta vauvasta ja opiskelusta myös!

Vierailija
22/22 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen kesken amiksen ja irtisanoin koulupaikkani ja jäin sille tielle. Halusin panostaa kaiken vauvalle ja tuleville sisaruksille. Pärjätään taloudellisesti hyvin ja palaan opiskelemaan sitten joskus kun siltä tuntuu. Lapset on pieniä vaan kerran, opiskella kerkeen koko iän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän