Jos miestä on pahoinpidelty lapsena, niin tuleeko hänestä väkivaltainen puoliso?
Olen kihloissa (ei asuta vielä yhdessä) miehen kanssa, jota on pahoinpidelty (hakattu, lukittu päiväksi huoneeseen) vakavasti lapsena. Pahoinpitelijänä äiti, ja pari kertaa kuulemma tuntematonkin hakannut.
Olen alkanut miettimään, että jos miestä on pahoinpidelty lapsena, tuleeko hänestä myös väkivaltainen aviopuoliso? Tai tulevaisuudessa väkivaltainen isä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Äidin pahoinpitelemästä pojasta ei tule välttämättä.
Todennäköisyys tietysti siinäkin on moninkertainen verrattuna rakastavan ja keskustelevan kodin kasvattiin.
Isänsä pahoinpitelemästä pojasta suuremmalla todennköisyydellä. Löytyy enkuksi googlaamalla ja suomeksikin muistaakseni löytyy oikeuspoliittisen laitoksen sivuilta tilastoa tästä.
Nimenomaan toiste perin. Äidin pahoinpitely vaikuttaa poikiin paljon enemmän kuin isän.
Suurinosa sarjamurhaajista oli väkivaltaisen äidin kasvattamia. Kannattaisi katsoa dokumentteja ennen kuin avaa suunsa.
Ap miksi olet tuollaisen miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse seurustelin joskus miehen kanssa, jolle oli tehty lapsuudessa seksuaalista väkivaltaa. Oli väkivaltainen.
Seksuaalinen väkivalta ei liity fyysiseen väkivaltaan.
Seksuaalinen väkivalta on fyysistä väkivaltaa.
Ei välttämättä tule.
Isoa osaa vielä esim. -40-50 -luvuilla syntyneistä miehistä on pahoinpidelty lapsena. Vähintään tukkapöllyä on tullut, melkein kaikille selkäsaunojakin. Pahoinpitely oli tuon ajan kasvatusnormi.
Silti harva heistä on ollut väkivaltainen omia puolisoaan tai lapsiaan kohtaan, vaikka itse on kokenut väkivaltaa.
Mun puoliso taas on sanonut ettei koskaan halua lapsilleen samaa mitä itse on kokenut, eli ei todellakaan periydy. Ja sana on pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso taas on sanonut ettei koskaan halua lapsilleen samaa mitä itse on kokenut, eli ei todellakaan periydy. Ja sana on pitänyt.
Tämä kokemus minullakin on muiden asioiden suhteen. Esim. Alkoholin käyttämisessä. Eli jos päättää, se pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tule.
Isoa osaa vielä esim. -40-50 -luvuilla syntyneistä miehistä on pahoinpidelty lapsena. Vähintään tukkapöllyä on tullut, melkein kaikille selkäsaunojakin. Pahoinpitely oli tuon ajan kasvatusnormi.
Silti harva heistä on ollut väkivaltainen omia puolisoaan tai lapsiaan kohtaan, vaikka itse on kokenut väkivaltaa.
Näin. Minutkin kasvatettiin remmillä ja luunapeilla. En silti ole tehnyt samaa omille lapsilleni.
Ehkä en vain traumatisoitunut siitä.
Vm 1968
Ei tule. En voisi koskaan lyödä naista, mutta miehiä lyön ketkä käy päälleni.