Jos miestä on pahoinpidelty lapsena, niin tuleeko hänestä väkivaltainen puoliso?
Olen kihloissa (ei asuta vielä yhdessä) miehen kanssa, jota on pahoinpidelty (hakattu, lukittu päiväksi huoneeseen) vakavasti lapsena. Pahoinpitelijänä äiti, ja pari kertaa kuulemma tuntematonkin hakannut.
Olen alkanut miettimään, että jos miestä on pahoinpidelty lapsena, tuleeko hänestä myös väkivaltainen aviopuoliso? Tai tulevaisuudessa väkivaltainen isä?
Kommentit (29)
Riippuu siitä miten hyvin on käsitellyt lapsuuden kokemuksia. Onko käynyt terapiassa? Saanut muuta apua? Ei käytöksen toistaminen tietenkään tapahdu automaattisesti, mutta käsittääkseni kuvaamasi lisää riskiä väkivaltaan. Ihmiset usein toistaa, tahtomattaan, lapsuuden perheen kuvioita.
Miksi olet kihloissa jos et asu yhdessä? Älä nyt ainakaan säntää naimisiin oppimatta tuntemaan miestä.
Tulee lähes 100% varmasti. Lisäksi hänestä tulee väkisin *naalittaja.
Jos lapsi kasvaa väkivaltaisen vanhemman vaikutuspiirissä, hän todennäköisesti omaksuu väkivallan osaksi vanhemmuutta. Eli todennäköisesti saattaa olla väkivaltainen kasvattaja, vaikkei muuten olisikaan. Riippuu varmasti myös paljon, onko hän päässyt esim. terapiaan purkamaan väkivaltaista lapsuuttaan ja kuinka tietoinen ja itsereflektoiva ote hänellä on itseensä. Mikäli tunnistaa tällaisen toiminnan mahdollisuuden, on mahdollista itse vaikuttaa siihen tarkkailemalla ja säätelemällä omaa käyttäytymistään.
Mä olen naimisissa tuollaista kokeneen miehen kanssa. Pahoinpitelijänä lapsuudessa oli äiti. Oli teini-ikäisenä hyvinkin aggressiivinen ja tappeli, nykyään ei. On erittäin huomaavainen, hellä ja herkkä. Ikinä ei ole minuun koskenut väkivaltaisesti. Eli on hyvin mahdollista että toisista tulee väkivaltaisia, ei kuitenkaan kaikista. Muut luonteen piirteet märittävät myös. Esim. Empatiakyky.
Äidin pahoinpitelemästä pojasta ei tule välttämättä.
Todennäköisyys tietysti siinäkin on moninkertainen verrattuna rakastavan ja keskustelevan kodin kasvattiin.
Isänsä pahoinpitelemästä pojasta suuremmalla todennköisyydellä. Löytyy enkuksi googlaamalla ja suomeksikin muistaakseni löytyy oikeuspoliittisen laitoksen sivuilta tilastoa tästä.
No ei välttämättä. Esim lapsena hyväksikäytetyistä useimmat eivät jatka tekoja. Näitä aloituksia ei kannata viljellä.
Tietoa on paljon enemmän saatavilla ja poikiakin voi kehoittaa puhumaan tunteistaan.
Useat selviää vaikeista oloista ilman että täytyy vahingoittaa muita, eikä vaikea lapsuus oikeuta minkäänlaiseen väkivaltaan.
Itse seurustelin joskus miehen kanssa, jolle oli tehty lapsuudessa seksuaalista väkivaltaa. Oli väkivaltainen.
Ei tule. JOS mies osaa käsitellä kokemuksensa ja on oppinut itse uudet normaalit käytösmallit. Jokainen ihminen on yksilö. Herää kysymys, miksi mietit tätä? Onko miehen käytöksessä nyt jotain, joka saa epäilemään mahdollista väkivaltaa? Miten mies käyttäytyy stressaantuneena ja paineessa. Onko hänellä hyvä tai tasapainoinen itsetunto. Minkälainen hän on humalassa jos käyttää alkoholia. Vaikea sanoa kun ei tunne ihmistä.
Ei välttämättä väkivaltainen puoliso, mutta väkivaltainen isä todnäk.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kihloissa jos et asu yhdessä? Älä nyt ainakaan säntää naimisiin oppimatta tuntemaan miestä.
Aika monikin menee kihloihin, vaikka eivät asuisikaan vielä yhdessä. Ennen näin oli ainakin tapana.
Vierailija kirjoitti:
Itse seurustelin joskus miehen kanssa, jolle oli tehty lapsuudessa seksuaalista väkivaltaa. Oli väkivaltainen.
Seksuaalinen väkivalta ei liity fyysiseen väkivaltaan.
50:60. Rikollisia on usein kohdeltu kaltoin lapsena, mutta kaikista lapsena kaltoin kohdelluista ei tule rikollisia.
Ei välttämättä, monista tuollaisen lapsuuden kokeneista ei tule. Ite oon kokenut lapsena laiminlyöntiä ja henkistä ja fyysistä väkivaltaa, esim. veitsellä pelottelua, mutta omalle lapselleni oon ihan hyvä vanhempi. Se on vaatinut terapiaa ja välien katkomista huonosti kohdelleisiin perheenjäseniin, eli näitä kahta suosittelisin myös miehellesi.
Tulee.