Monien yritysten kasvu ja toimintakin jo kärsii, koska työvoimapula on niin huutava!
Tiedättekö, kuinka valtavan suuria rekrytointivaikeuksia monilla yrityksillä on löytää kokenutta, kouluttautunutta ja osaavaa henkilökuntaa töihin? Lisäksi yritykset tarjoaisivat kilpailukykyistä palkkaa, eli 2000 eurosta ylöspäin, hyvät kehittymis- ja etenemismahdollisuudet ja lisäksi huippuluokan työympäristön.
Mutta ei, työttömiä ei kiinnosta. On ilmeisesti hauskempaa jäädä kotisohvalle makaamaan, kun etuudet ovat niin hyvät. Suomen liian suuret työttömyysetuudet passivoivat ihmisiä ja ovat karhunpalvelus koko tälle yhteiskunnalle. Etuudet pitäisi laittaa oikein kunnolla leikkuriin ja ison vastikkeellisuuden alle. Mitä on tapahtunut, että nykyisin yhteiskunnassa on oikein isossa kuvassa asenteena joukkokieltäytyminen työntekoa kohtaan?
Kommentit (35)
Jaa-a. Missähän ne työt oikein luuraavat? Miksi ihmeessä työtön kieltäytyisi kokopäivätyöstä jos siitä tienaa moninkertaisesti työttömyyskorvauksen verra? Olen ollut vuosia työttömänä. Eipä ole meikäläisen sohvalle asti vielä yksikään työtarjous ehtinyt jotta olisin edes voinut siitä kieltäytyä. Ja aina kun itse haen työtä olipa se sitten koulutusta vastaavaa tai alempiarvoista niin valitettavasti valinta ei osunut tällä kertaa kohdallenne. 150 hyvästä hakijasta valitsimme herra/rouva xxx:n.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Missähän ne työt oikein luuraavat? Miksi ihmeessä työtön kieltäytyisi kokopäivätyöstä jos siitä tienaa moninkertaisesti työttömyyskorvauksen verra? Olen ollut vuosia työttömänä. Eipä ole meikäläisen sohvalle asti vielä yksikään työtarjous ehtinyt jotta olisin edes voinut siitä kieltäytyä. Ja aina kun itse haen työtä olipa se sitten koulutusta vastaavaa tai alempiarvoista niin valitettavasti valinta ei osunut tällä kertaa kohdallenne. 150 hyvästä hakijasta valitsimme herra/rouva xxx:n.
Ei ne työt tule sinua sohvalta hakemaan, sinun on itse mentävä paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa itkevät maksuhaluttomat ja riistomeiningillä toimivat yrittäjät. Esimerkiksi joku laskettelupaikka perii vielä vuokraa vaikka palkka on pieni. En ihmettele jos ei tekijöitä sillä tavalla löydy. Hyvää tai edes kohtuullista palkkaa maksavilla ei ole mitään ongelmia saada tekijöitä.
Juuri niin. Kämpätä pitäisi kolmen hengen huoneessa ja työtä tehdä valmiusasemissa ympäri vuorokauden. Kun sesonki, n.kuukausi, on ohi, potkaistaan pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Oliko siellä muitakin kuin näitä robotiikkapaikkoja? Mielelläni haen. Sain 3000 edellisessä työpaikassa yo-merkonomin koulutuksella. Vähintään 2500e pitää palkan olla.
Millä oikeudella sinä vaadit, että palkan pitää olla se ja se? Tiedätkö, että ihminen saa nykyään olla tyytyväinen jo siitä, että edes työpaikka on. Ei pidä olla liian vaativa palkan suhteen!
Eestiläiset tulee tuolla periaatteelle mielellään töihin. Tosin eivät Suomeen jätä latiakaan, viinatkin on omasta takaa.
Voin kyllä mennä töihin mutta ei ole koulutusta tai työkokemusta muuten kuin mt-potilaana. Että oma vikanne jos ette palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kukaan ei kelpaa, ollaan niin nirsoja, valikoidaan ja valikoidaan mutta etsitään vielä.
Ja tuollaista puhetta en kuuntele ollenkaan sillä jos joku sen naamatusten sanoo.
Niinhän ne tekevätkin. Varsinkin it-alan firmat hakevat sellaisia moniosaajia joita ei ole olemassakaan. Pitäisi hallita kaikki mahdolliset erikoisalat, olla kortit ja erikoisammattipätevyydet ja tietenkin kaikki tämä perusduunarin palkalla. Sitten iteketään lehtien palstoilla kun ei tullut yhtään pätevää hakijaa.
Olen viiskymppinen työtön DI. Olisiko mulle töitä?
Vierailija kirjoitti:
Eestiläiset tulee tuolla periaatteelle mielellään töihin. Tosin eivät Suomeen jätä latiakaan, viinatkin on omasta takaa.
Ei käy. Piti olla kokenutta, kouluttautunutta ja osaavaa työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kyllä luki aivan muuta. Sen mukaan työttömät joukkokieltäytyvät työstä jääden sohvalle makaamaan. Minulle ei ole tarjottu yhtäkään paikkaa josta olisin voinut kieltäytyä ja valita sohvan. Toki ottaisin työn vastaan jos sitä tarjottaisiin vaan kun ei sitä työtä ole. Kuten sanoin niin olen hakenut lukuisia työpaikkoja oma-aloitteisesti mutta ei tärppää kun Suomessa on työpaikkapula eikä työvoimapula. Paras suoritus oli vuosia sitten varasija haastattelun jälkeen ja siihenkin paikkaan oli 100 hakijaa.
Yritysten oma moka. Mitäs eivät suunnitelleet henkilöstötarvetta ja kouluttaneet tarvittavia ihmisiä. Nyt yritykset pyrkii sosialisoimaan perehdyttämisen ja työssä oppimisenkin veronmaksajille. Vieläkö niitä yrityksiä pitää lisää tukea, vaikka saavat miljarditolkulla muutenkin tukea? Sellainen yritys, joka ei vedä osaajia, joutaa mennä konkurssiin. Konkurssi vapauttaa tilaa muille yrittäjille.
Työnhakutietoni ovat työvoimatoimistossa työnantajien saatavilla. Sinne vaan tekemään hakua ja jättämään työtarjousta niin tulen töihin. Vähän voisi aktiivisuutta odottaa työnantajienkin taholta jos kerran niin kova pula työntekijöistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työpaikkapula eikä työvoimapula.
Suomessa on pula sellaisista työpaikoista, missä maksetaan oikeaa palkkaa. 9 euron orjille kyllä löytyy töitä vaikka hamaan tulevaisuuteen asti.
Se on muuten oikeasti jännä, että jos yrittää hakea jonnekkin töihin niin sanotaan, ettei töitä ole. Mutta samassa työpaikassa saattaa olla useita 9 euron orjia ja kuulemma heille töitä on vaikka ylitöiksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau! Oikein 2000 euroa! Siinäpä kilpailukykyinen palkka kouluttautuneille, kokeneille ja osaaville työntekijöille.
Juu, ei kiitos.
Mulle kelpaisi.
Mistä saada tää työpaikka?HYKS hakee ammattitaitoisia ja osaavia kirurgeja.
Niitähän me saatiin sieltä paholaisvyörystä tuhansi
Oliko siellä muitakin kuin näitä robotiikkapaikkoja? Mielelläni haen. Sain 3000 edellisessä työpaikassa yo-merkonomin koulutuksella. Vähintään 2500e pitää palkan olla.