Onko täällä ulkomailla yliopiston käyneitä?
Olen ajatellut hakea ulkomaille yliopistoon (olen nyt tutkinut pääasiassa Iso-Britannian tarjontaa), mutta "ongelmana" on, että minulla on pohjalla ammattikoulututkinto, eikä ylioppilastutkintoa. Tietääkö kukaan, onko ammattikoulututkinnolla mahdollista hakea ulkomaille yliopistoon? Minulla on runsaasti kokemusta ja menestynyt yrittäjäura, josta varmasti saisin hakuprosessissa lisäpisteitä. Asun myös tällähetkellä ulkomailla, joten myös englannin kieleni on vahva.
Kiitos kokemuksista ja avustanne jo etukäteen!
Kommentit (3)
Miksei voisi hakea? Ihan samalla tavalla kuin Suomessa olet oikeutettu hakemaan yliopistoon olet muuallakin.
Briteissä on monenlaisia yliopistoja ja niien sisäänpääsyvaatimuksia ei ole säädelty lailla, jtn jokainen luo omansa. Periaatteessa systeemi perustuu A-levelsin arvosanoihin, ja eddes suomalainen ylioppilastutkinto ei ole automattisesti sama (koska arvosanatkin on eri asteikolla), vaan sun pitää hakea oman tutkintosi vastaavuutta erikseen. Oxbridge käyttää dit vielä muita kriteereitä. Saat parhaiten tietoa siitä, mitä sun pitää ja mitä voit tehdä, täältä : https://www.ucas.com
Huomaa lukukausimaksut ja varaudu niihin. Katso, että valitset kunnon yliopiston, sillä britteihin on viimeisen vuosikymmenen aikana rantautunut myös iso joukko epämääräisiä quasippetudta antavia diploma millejä, joiden antamalla todistuksella voi pyyhkiä takapuolensa. Tarkista valitsemasi opinahjon maine ja opetuskäytönnöt (jostain muualta kuin niiden omalta nettisivulta).
Aiotko luottaa suomalaiseen av-mammapalstaan tällaisessa asiassa? Eiköhän jokainen todellinen yliopistoon hakija tutkisi asian suoraan kyseisen yliopiston nettisivulta.