Miksi ajattelet, että vapaaehtoistyö on aina pyyteetöntä auttamista, tyyliin mummojen ulkoilutusta?
Itse teen vapaaehtoistyötä yhdelle seuralle. Se on harrastus siinä missä joku muukin. Se ei ole "auttamista", se on osa toimintaa. En saa siitä mitään sädekehää.
Kommentit (12)
Kansainvälisessä vapaaehtoistyössä vetävät isoja tilejä päivärahoineen.
Mua hieman ärsyttää ihmiset, jotka tekevät vapaaehtoistyötä jossain järjestössä ja aina "ohimennen" mainitsevat asiasta. Moni auttaa paljon lähipiirinsä apua tarvitsevia ihan siinä omassa järjestöttömässä arjessaan, eikä sitä siitä asetella lauseita keskusteluun tai cv:hen.
Mistä sä päättelit et ihmiset ajattelee noin?
Ja mikä oli sun motiivi aloitukselle?
Kyllä sä todennäköisesti silti jotain tuolla toiminnallasi autat, mutta älä nyt yritä vähätellä vapaaehtoistyön merkitystä.
Ulkomailla tuota tekevät yleensä rikkaista perheistä jotka haluavat parantaa maailmaa ruusunpunaiset lasit silmillä. Ei köyhilla varaa matkustaa omilla rahoilla ja kustantaa elämistä ja sitten silitellä katukissoja pari kk ja voi taas päivittää facrbookkiin kuinka on parannettu maapalloa.
aaww kirjoitti:
Ulkomailla tuota tekevät yleensä rikkaista perheistä jotka haluavat parantaa maailmaa ruusunpunaiset lasit silmillä. Ei köyhilla varaa matkustaa omilla rahoilla ja kustantaa elämistä ja sitten silitellä katukissoja pari kk ja voi taas päivittää facrbookkiin kuinka on parannettu maapalloa.
No tässä minun vapaaehtoistyössäni monet ovat koulutettuja, keski-ikäisiä tai vanhempia naisia. Että kyllä hyväosaisuus korreloi tässä hommassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä oli sun motiivi aloitukselle?Kyllä sä todennäköisesti silti jotain tuolla toiminnallasi autat, mutta älä nyt yritä vähätellä vapaaehtoistyön merkitystä.
Olen törmännyt usein siihen, että ihmiset assosioi tuollaista. Erityisesti se yhdistetään kirkon tai SPR:n tekemään työhön. (Arvostan kyllä itse molempia.)
Ei se vähättelyä ole.
ap
En minä niin ajattelekaan koska tiedän paremmin joten ihmettelen miksi sinä kuvittelet ihmisten olevan noin lappusilmäisiä. Se että sinä kuvittelet noin, kertoo että pidät muita ihmisiä tyhminä. Ei hyvä.
Jotkut jaksaa vetää juniorien pallo harrastuksia. Arvostan eniten niitä jotka tsemppaa myös hitaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä oli sun motiivi aloitukselle?Kyllä sä todennäköisesti silti jotain tuolla toiminnallasi autat, mutta älä nyt yritä vähätellä vapaaehtoistyön merkitystä.
Olen törmännyt usein siihen, että ihmiset assosioi tuollaista. Erityisesti se yhdistetään kirkon tai SPR:n tekemään työhön. (Arvostan kyllä itse molempia.)
Ei se vähättelyä ole.
ap
On tuo sun asenteesi kyllä todella typerä. On kaikki vapaaehtoisvoimin tehty työ arvokasta, oli se sitten seuroissa tai järjestöissä tai missä vaan.
Joku irvokas uusi tapa korottaa itseään? ("Kyllä minäkin teen, mutta muistan mainita miten vähäpätöisenä pidän asiaa")
Vierailija kirjoitti:
En minä niin ajattelekaan koska tiedän paremmin joten ihmettelen miksi sinä kuvittelet ihmisten olevan noin lappusilmäisiä. Se että sinä kuvittelet noin, kertoo että pidät muita ihmisiä tyhminä. Ei hyvä.
Juu ap selvästi on tosi ylimielinen oikeesti. Just sellanen tyypillinen malli ihmisestä, joka korottaa itseään muka alentamalla.
Kävin vapaaehtoistyön messuilla joskus. Ne oli jonkun toisten messujen yhteydessä. Olin itse traumaperäisen psyykkisen romahduksen takia yrittänyt saada keskusteluapua, ja etsin jotain.
Mutta siellä oli vain pirtsakoita vanhustyö mummeleita aivan intona käsipuolessa roikkumassa. Kysyin onko psyyken kuntoutujille mitään. Ei tietenkään missään. Kun mainitsin että olen ollut hoitaja, he repivät käsistä melkein väkivalloin, juoksin pakoon tuota zombielaumaa, joka ei tajunnut mitä olin juuri kertonut. Vapaaehtoistyöhön hakeutuu ihmisiä jotka on itse avun tarpeessa. Messukeskuksen metalliramppia pois juostessani päätin, että ei ikinä.
Autan kyllä joitain ystäviä, mutta siitäkin maksoin kovan hinnan: näitä ystävää esittäviä hyötyjiä valitettavasti on, loisia jotka kuppaavat irti kaiken minkä voi.
Mulle tulee vapaaehtoistyöstä kyllä mieleen eläinsuojelutyö. Joko infoaminen tai se, että käy eläinten orpokodissa auttamassa.