Onko rekkakuskeja paikalla? Miksi te lähes aina jarrutatte alamäessä?
Eikö moottorijarrutus riitä ja vauhti kasvaa ilman jarruttamista liian kovaksi, vai mikä siihen on syynä?
Tänäänkin näin yhden täysperävaunun, joka melko loivassakin alamäessä painoi jarrua. Ihmettelin sitä juuri siinä, tuon mäen loivuuden takia.
Kommentit (17)
Rekoilla on nopeusrajoitus voimassa alamäessäkin, lisäksi ajopiirturit joita poliisit kyyläävät.
Mees ap kokeilemaan, niin ymmärrät paremmin :)
Esim renkaat ei kestä kun max 80-90 km/h, jarrut voi "kadota" liian isossa vauhdissa ja tietenkin nopeusrajoituksia täytyy noudattaa.
T:rekkakuskin avokki
Suurin sallittu nopeus on raskaalle kalustolle 80 km per h. Alamäessä esim kehä 3 ikean ja tikkurilan välissä voi vauhti nousta sataan kilometriin tunnissa. Ajopiirturi tallentaa tuon talteen ja viranomaiset voivat sakottaa ylinopeutena kun tarkistavat ajohistorian.
Koska alamäet ovat pelottavia. Loivatkin.
Uudemmissa Scanoissa on myös sähköinen hidastin, eli auto ei mene edes lujempaa alamäessä.
Rekkakuskin avokki
Mies kysyy vastavuoroisesti miksi ajatte 80 alueella 75 km/h ettekä sitä 80km/h?
Rekkakuskin avokki
Varmaan vakionopeudensäädin päällä joka jarruttaa tarvittaessa jarruilla jos moottorijarrutus ei riitä. Sama juttu henkilöautoissakin. Ei kai rekkakuskit matka-ajossa kaasupoljinta juurikaan käytä? Ei moni henkilöauton ajajakaan enää.
Onko rekat nykyään hybridejä? Kuulostais ainakin järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Esim renkaat ei kestä kun max 80-90 km/h, jarrut voi "kadota" liian isossa vauhdissa ja tietenkin nopeusrajoituksia täytyy noudattaa.
T:rekkakuskin avokki
No ei varmasti ole renkaiden kestävyys noin hilkulla ja eikä jarrutkaan, jollei niissä ole jotain vikaa. Ja rekathan ajavat koko ajan ylinopeutta! Kaikki rekat ajaa yli tuon 80 km/h, miksi niille se sallitaan, mutta alamäkiylitystä (joka on vain hetkellinen) ei muka sallittaisi. Kyllähän tuo olisi aika helposti selitettävissä ratsioissa.
Ja 5:lle, ettei kortti riitä kokeilemaan, vaikka mukavaahan se varmaan olisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies kysyy vastavuoroisesti miksi ajatte 80 alueella 75 km/h ettekä sitä 80km/h?
Rekkakuskin avokki
Koska iso osa on nysväreitä jotka eivät vaan osaa.
Mutta koulun kohtaa kun on 40 rajoitus niin siinä ei hidastella! Perusvärinen pikkuauto menee hyvin kovaa ja kuskilla katse kännykässä.
Ei kai mikään vakionopeudensäädin tai nopeudenrajoitin autoa jarruta missään tilanteessa. Ne vain "ottaa jalan pois kaasulta". Ei ne aktiivisesti jarruta samalla tavalla kuin jarrupoljinta painaessa. Jos auton jarruvalot syttyy niin kyllä siellä on kuski jarrupolkimella silloin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään vakionopeudensäädin tai nopeudenrajoitin autoa jarruta missään tilanteessa. Ne vain "ottaa jalan pois kaasulta". Ei ne aktiivisesti jarruta samalla tavalla kuin jarrupoljinta painaessa. Jos auton jarruvalot syttyy niin kyllä siellä on kuski jarrupolkimella silloin.
Paremman luokan autoissa auto kyllä jarruttaa itse. Ja varsinkin silloin jos on aktiivinen vakionopeudensäädin päällä -silloinhan nimenomaan seurataan edelläajavaa.
Vierailija kirjoitti:
Esim renkaat ei kestä kun max 80-90 km/h, jarrut voi "kadota" liian isossa vauhdissa ja tietenkin nopeusrajoituksia täytyy noudattaa.
T:rekkakuskin avokki
Mutta toisaalta sitten voidaan välistä ajaa sitä 90 - 95 km/h nopeutta. Ei renkaat tai rajoittimet paljoa paina...
0/5 mut äm-mille menee täydestä:D
Pena