Mitä teen kun tilillä on 60€ ja loppukuu pitäisi pärjätä?
Palkka ei työnantajan ilmoituksen mukaan tulekaan enää 15. päivä vaan kuun vika päivä. En ollut valmistautunut kun tänään kysyin palkasta ja tuon sain vastauksena! Miten pärjään? Ihan kauhea ahdistus ja tuntuu etten pärjää mitenkään.
En elä edes yksin, minulla on kaksi lasta. Toinen aloitti juuri koulun eli oletettavasti erilaisia kuluja tulee vaikka miten paljon...
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Tätä en tosiaan suosittele, mutta pieni pikavippikin on mahdollinen ratkaisu. Mikäli sinulla ei niitä aiemmin ole ja luottotietosi ovat kunnossa, niin saat korottomana.
Pikavippi EI OLE KOSKAAN ratkaisu.
Kyllä se nyt vaan toisinaan on.
Jaha. Trolli tuli palstalle.
En ole trolli. Ei se pikavippi mikään ilmestyskirjan peto ole, jos sitä käyttää harkiten. Voi tulla sellainenkin tilanne että pikavipin korot rasittavat taloutta vähemmin kuin ne seuraukset mitä sen käyttämättömyydestä aiheutuisi.
Mitäköhän kauheata tässä nyt aiheutuisi, jos ei seuraavan 2 viikon aikana ottaisi sitä pikavippiä?
Ei koulun aloituksesta mitään kuluja tule. Sä oot ostanut jo valmiiksi repun ja penaalin. Muut saa koulusta.
Lapsilisät tulee viikon päästä. 60 euroa riittää hyvin siihen. Itse ostin s-marketin tupla-alesta kolmellakympillä kaksi kassia ruokaa.
Mutta näissä trolleissa on se ongelma ettei mikään ehdotettu käy ja se ettei ap:ta ole olemassa.
Aloin muuten miettiä että onko työnantajalla näin vain oikeus muuttaa palkanmaksupäivää?
Ennen tullut aina 15. päivä ja nyt yhtäkkiä muuttuu, tähän jää siis 1,5 kuukautta väliä.
Kouluun nyt tuskin tarvitaan mitään ihmeellistä mutta aika pienillä lapsilla on jo ryhmäpaineita että on oikeanlaiset kynät ja kumit ja lelut mukana koulussa tai mikä nyt onkaan suurin trendi. Lapset huomaa nopeasti jos jollain ei ole ja alkavat syrjiä, en halua näin käyvän lapselleni. :(
Vierailija kirjoitti:
Aloin muuten miettiä että onko työnantajalla näin vain oikeus muuttaa palkanmaksupäivää?
Ennen tullut aina 15. päivä ja nyt yhtäkkiä muuttuu, tähän jää siis 1,5 kuukautta väliä.
Kouluun nyt tuskin tarvitaan mitään ihmeellistä mutta aika pienillä lapsilla on jo ryhmäpaineita että on oikeanlaiset kynät ja kumit ja lelut mukana koulussa tai mikä nyt onkaan suurin trendi. Lapset huomaa nopeasti jos jollain ei ole ja alkavat syrjiä, en halua näin käyvän lapselleni. :(
Hahahahaa! Just yläpuolella oli: "Mutta näissä trolleissa on se ongelma ettei mikään ehdotettu käy ja se ettei ap:ta ole olemassa.". Lisätään se, että juttu muuttuu, kun tulee toimivia ehdotuksia.
Mihin täältä hävisi suositus sihteeriopistosta? Onko kyse kaupallisesta palvelusta (on niitä muitakin) vai moraalisesta moderoinnista, mikä olisi kovin kyseenalaista? Laillisesta tulonhankinnasta kuitenkin kyse.
Ja ap jatkaa: tietysti JOS mitään yllättävää ei tapahdu pärjätään lapsilisillä ja sitten niillä sinnitellään palkanmaksupäivään. Päässä jyskyttää silti huoli ja kauhu: entä jos jääkaappi hajoaa? Entä jos lapsi sairastuu ja tarvitsee asap kalliita lääkkeitä? Entä jos tulee vesivahinko? Entä jos olen unohtanut jonkun laskun?
On vaikea ajatella järkevästi kun joku pikku juttu voi ajaa meidät kaaokseen. :(
Palkkapäivän muutokset hoidetaan yleensä niin että palkkapäivää aikaistetaan, ei myöhästetä. Eli viime kuun viimeinen päivä olisi pitänyt saada kaksi palkkaa. Kysy liitosta heidän kantansa.
Tässä ruokalista
-aamuisin kaurapuuro (kaurahiutalepurkki on 1.29e) yksi purkki riittää loppukuuksi
tee se punaiseen maitoon niin vie nälän paremmin (2 litraa maitoa 1.80).
Tänään kaupan pinaattilettuja (2pkt 2.50). Porkkanaraastetta (2kg porkkanoita 2e). Pyöräytät itse sämpylöitä pellillisen (jauhoihin ja hiivaan 2e). Pakasta osa sämpylöitä niin pysyy tuoreempana. Metwurstipaketti 2E ja margariini 1.5E leivän päälle.
Huomenna jauhelihakeitto (iso pussi keittojuures-peruna sekoitusta 1.70e ja siihen 400g Sikanautaa 2.2e). Jatka vedellä, tätä syö kaksi päivää.
Viikonlopuksi välipaloiksi arkijugurttipurkki 1kg 0.90e. Laatikollinen tarjoushedelmiä 2e (persikoita esim. On ollut tarjouksessa).
Jäähdytä itse mehujäätä jos sattuu kotona olemaan tiivisteen jämää.
viikolla lapset saa onneksi kouluruoan/päiväkotiruoan.
Ma
Pussi makaroneja (0.30c) ja kermapurkki (0.80) ja broilerin paistisuikaleita 400g 2.5e.
Kurkku 0.80e
Ti.
Perunamuussi 1.29e perunat, maito 0.80c
Kalapuikot (iso paketti ei fileisiä 2.5e). Pilko porkkanaa joka jo ostettu ja kurkkua joka jo ostettu lautasen reunaan.
Ke tarjoushedelmiä 2.5e ja tomaattipussi 1.5e
1kg jugurttia 0.90. Tee iso makaronilaatikko ( makaronit 1e, munat 1.5e, maito 1e jauheliha 5e ja juustoa 2e
To eilistä makaronilaatikkoa.
Pe perunasipulisekoitus 1.5kg 2.5 ja kermaa 2prk 1.80e ja savukinkkua 5e pilko sekaan. Tätä kinkkukiusausta syö 2-3 päivää.
Tee marjarahkaa 1prk kermaa 0.8e ja 500g rahkaa 1.20e ja itse poimimia marjoja ja sokeria.
Nyt lapsilisät onkin jo tullut mutta tähän 10 pvn ruokalistaan ei mennyt kuin 50e.
Ja tuossahan on karsimisen varaa, esim kaikki lihat voi korvata soijarouheella joka on edullista tai paljon säästät jos teet kasvisosekeittoa tai kesäkeittoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Palkkapäivän muutokset hoidetaan yleensä niin että palkkapäivää aikaistetaan, ei myöhästetä. Eli viime kuun viimeinen päivä olisi pitänyt saada kaksi palkkaa. Kysy liitosta heidän kantansa.
Paitsi, jos firmalla alkaa talous yskiä. Tulee just parin viikon myöhästelyjä, maksetaan 50-75% ja loput joskus myöhemmin. Pienet ja keskisuurethan tätä tuntuu harrastavan joillakin aloilla lähes jatkuvasti. Aina on jokin diili tulossa heti kohta parin viikon päästä ja sitten pitäisi olla rahaa...
Työnantajalla on mahdollisuus siirtää palkanmaksupäivää. Silloin se tiedotetaan ja se on pysyväisluonteinen muutos. Jos palkanmaksu siirtyy kahdella viikolla "yllättäen" joku sisäinen tiedote on tainnut jäädä lukematta tai peräti toimittamatta. Ehkä asiasta on tiedotettu tiedotustilaisuudessa ja hyväksytetty ratkaisu henkilöstöllä. Silloin olisi pitänyt avata suu ja kertoa että asia tuottaa ongelmia,
Silloin siirtymäkautta pitää rahoittaa palkkaennakolla tms. neuvotteluratkaisulla.
Lapsilisällä ostat lapsille ruokaa.
Sama vika täällä olen laskenut pärjääväni.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei työnantajan ilmoituksen mukaan tulekaan enää 15. päivä vaan kuun vika päivä. En ollut valmistautunut kun tänään kysyin palkasta ja tuon sain vastauksena! Miten pärjään? Ihan kauhea ahdistus ja tuntuu etten pärjää mitenkään.
En elä edes yksin, minulla on kaksi lasta. Toinen aloitti juuri koulun eli oletettavasti erilaisia kuluja tulee vaikka miten paljon...
Auttaako sossu harkinn varaisesti, SRK tai joku muu taho et lapset edes saa välttämättömän? Haleja.
Vierailija kirjoitti:
Männyn kaarnasta voi tehdä jauhoa, ns. pettua, josta saa maistuvaa leipää. Kovin aliarvostettua nykyään, mutta sillä on ennenkin vaikeista ajoista selvitty.
Terve suolisto on täysin yliarvostettu asia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä hoideta. Palkkapäivän muutoksellahan pyritään (lähes) aina tasaamaan yrityksen kassatilannetta ja siksi palkkapäivää muutetaan myöhemmälle, jotta kassassa riittää rahaa laskujen maksuun. Tämä on sallittua, kunhan siitä ilmoitetaan tarpeeksi ajoissa, en tosin nyt muista mikä tuo ilmoitusaika on ja onko esim. TES-riippuvainen tmv.
AP:lle vinkkinä: itse olen kahdesti yrityksessä nähnyt näitä palkkapäivän muutoksia pidemmälle. Kummallakin kerralla kielivät pahoista kassavaikeuksista ja pian paukkuikin yt:t, lomautukset ja irtisanomiset sekä kaikista eduista karsittiin. Tämähän ei tilanne välttämättä ole teillä, mutta sinuna varuilta vähän haistelisin tilannetta ja kasvattaisin vaikka pakolla pientä varmuusrahastoa. Myös muiden duunipaikkojen silmällä pitäminen ei ole pahitteeksi, niinkuin ei toki koskaan.
Sinähän se oikein porvari olet, 60€llä pärjää hyvin pari viikkoa. Itsellä tällä hetkellä tilillä 35 senttiä, onneksi makaronia ja nuudeleita kaapissa, ei ainakaan nälkään kuole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä hoideta. Palkkapäivän muutoksellahan pyritään (lähes) aina tasaamaan yrityksen kassatilannetta ja siksi palkkapäivää muutetaan myöhemmälle, jotta kassassa riittää rahaa laskujen maksuun. Tämä on sallittua, kunhan siitä ilmoitetaan tarpeeksi ajoissa, en tosin nyt muista mikä tuo ilmoitusaika on ja onko esim. TES-riippuvainen tmv.
AP:lle vinkkinä: itse olen kahdesti yrityksessä nähnyt näitä palkkapäivän muutoksia pidemmälle. Kummallakin kerralla kielivät pahoista kassavaikeuksista ja pian paukkuikin yt:t, lomautukset ja irtisanomiset sekä kaikista eduista karsittiin. Tämähän ei tilanne välttämättä ole teillä, mutta sinuna varuilta vähän haistelisin tilannetta ja kasvattaisin vaikka pakolla pientä varmuusrahastoa. Myös muiden duunipaikkojen silmällä pitäminen ei ole pahitteeksi, niinkuin ei toki koskaan.
Joo, on pieni työpaikka... lisät tulee välillä myöhässä ja olen kyllä ajatellut vaihtaa työpaikkaa mutta en ole kerinnyt pahemmin etsiä.
Ei tässä ehdi tulla mitään laskuja, joita ei voisi hoitaa kuun vaihteessa.
Eli huoli pois.
Jotkut luulee, että lasku on aina maksettava eräpäivään mennessä. Ei tarvi.
Kahden viikon kuluttua tulee muistutus ja lain mukaan siitä ei saa periä kuin viisi euroa lisää.
Johonkin ulosottoon on todella pitkä matka. Totta kai kannattaa välttää perintätoimistoja, mutta tilanteesi ei tod. vaikuta katastrofaaliselta.