Televisiottomat lapsiperheet!
Päätin tehdä radikaalisti? ja poistin tv n kodistamme arjen alettua. Meillä on leikki-ikäinen ja koululainen.
Koin, että passiivinen ruudun tuijotus vie niin ison osan ajasta, että arkeen ei jää tarpeeksi tunteja tehdä kaikkea kivaa velvotteiden päälle.
Ja mitä kävi? Ei mitään, lapset eivät ole kaivanneet sitä. Tv-aukon ovat paikanneet äänikirjoilla, kirjoilla, musiikilla, leikillä ja ulkoilulla! Nyt useampi viikko takana ja olen todella tyytyväinen päätökseen :) Lisäisin myös, että meillä ei pelata tabilla, eikä ohjelmia katsota siitäkään kuin poikkeustapauksessa. Äänikirjoja ovat kyllä katsoneet.
Tuntuu, että kaikki ovat rauhallisempia ja tyytyväisempiä. Onko muilla kokemusta ruutuajan minimoimisesta? Aikaisemmin ollaan oltu kohtuullisia ruudun kuluttajia, joten ehkä siksi mitään kitinää ei ole ollut.
Kommentit (97)
Voihan se olla ihan hyvä päätös teidän perheessä, ja ymmärrän kyllä. Mutta mun mielestä tv:n katsominen on myös yksi tapa viettää yhteistä aikaa. Verrattuna siihen, että jokainen tuijottaisi yksinään omaa älylaitettaan, tv:n katselu on sosiaalisempaa. Sitähän on sanottu, että tv olisi passiivisempaa, että siitä puuttuisi INTERAKTIO. Mutta mun mielestä se voi kyllä lisätä perheen vuorovaikutusta. Voidaan katsella yhdessä elokuvaa, voidaan keskustella siitä, nauraa yhdessä vitseille, arvuutella juonenkäönteitä jne. Verrattuna yksinäiseen pelailuun, se tv tuntuisi olevan kyllä sata kertaa interaktiivisempaa. Itse olen kyllä sitä mieltä, että vanha kunnon tv on raikas tuulahdus ainaisen älylaitteiden kanssa nyhväämisen rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätin tehdä radikaalisti? ja poistin tv n kodistamme arjen alettua. Meillä on leikki-ikäinen ja koululainen.
Koin, että passiivinen ruudun tuijotus vie niin ison osan ajasta, että arkeen ei jää tarpeeksi tunteja tehdä kaikkea kivaa velvotteiden päälle.
Ja mitä kävi? Ei mitään, lapset eivät ole kaivanneet sitä. Tv-aukon ovat paikanneet äänikirjoilla, kirjoilla, musiikilla, leikillä ja ulkoilulla! Nyt useampi viikko takana ja olen todella tyytyväinen päätökseen :) Lisäisin myös, että meillä ei pelata tabilla, eikä ohjelmia katsota siitäkään kuin poikkeustapauksessa. Äänikirjoja ovat kyllä katsoneet.
Tuntuu, että kaikki ovat rauhallisempia ja tyytyväisempiä. Onko muilla kokemusta ruutuajan minimoimisesta? Aikaisemmin ollaan oltu kohtuullisia ruudun kuluttajia, joten ehkä siksi mitään kitinää ei ole ollut.
Lestadiolaiset tuon älysivät jo ammoin sitten! Asia josta heitä on eniten pilkattu ja naureskeltu.
Keskustelin asiasta lestadiolaisen työkaverini kanssa. Myönsi että tietokoneelta voi katsoa kaikkea saastaa, telkkarista vanhemmat ja itsekin voi valita mitä katsoo.
Olemme lestadiolais perhe ja meillä mies puhuu työn ja kavereiden takia paljon englantia lasten kuullen ja opettaakin sitä lapsille. Ei ole televisiosta kiinni osaako sitä. Nykyään englannin kielestä ja kuulemisesta ei voi muutenkaan välttyä maailmal.
Meillä on tv, mutta ei televisiolähetyksiä varten. Katsotaan semmoisia sarjoja/leffoja mitä halutaan katsoa ja milloin. Lapsi ei ole tosin vielä edes tullut maailmaan, mutta näin ajateltiin totuttautua jo nyt ettei töllötin vie meidän päivästä liikaa aikaa vaan että aika kuluu touhuten muita juttuja yhdessä. Älylaitteita ei olla lapsille hommaamassa, ehkä sitten isompana vasta jos on ihan pakko. Tietsikalla saa kotona olla tarvittaessa ja tehdä koulutehtäviä, näin ollaan ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
Olemme lestadiolais perhe ja meillä mies puhuu työn ja kavereiden takia paljon englantia lasten kuullen ja opettaakin sitä lapsille. Ei ole televisiosta kiinni osaako sitä. Nykyään englannin kielestä ja kuulemisesta ei voi muutenkaan välttyä maailmal.
No teidän perheessä on asiat hyvin sitten. Meillä lapsen lukutaito ja lukunopeus on kehittynyt just tv:n ansiosta valtavasti. Englanninkieltä on oppinut myös tv:n ja pelien kautta, vaikka kyllä me vanhemmatkin ollaan kielitaitoisia. Se motivaatio kielen haltuunottamiseen vaan on kasvanut exponentiaalisesti, kun on innostunut vaikka jostain pelistä. Ja kyllä: meillä on ruutuajat ja harrastetaan muutakin kun tv:tä ja pelejä.
Meillä on TV. Meillä kukaan ei ole käytöshäiriöinen.
Lähinnä katsotaan faktaohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on televisio, mutta se voi olla aukaisematta vaikka viikon tai kauemminkin. Lapsia on kolme. Ei tuo siis nyt niin hirveän iso teko varmasti ole kenenkään mielestä.
Ja niin kuin edellinen jo sanoi, kannattaa sinunkin harkita tämän palstan unohtamista. Täällä viettämäsi aika on suoraan pois lapsilta.
Röyhkeät ja loukkaavat väittämät on yhden av:n ihmistyypin ydinreaktio kaikkeen.
Onpa täällä hanakkaa puolustelua tv n puolesta, mahtavaa! :)
Me ei olla oltu tv:n ongelmakäyttäjiä ikinä. Puolison kanssa katsottu lähinnä dokumentteja, mutta täytyy sanoa että alkavat olemaan aika nähty ja aiheet pyörii samaa rataa kun niitä reilu kymmenen vuotta tuijottaa. Lapset ovat katselleet kyllä piirrettyjä ehkä n. tunnin-1.5 päivässä, mikä on paljon kaikesta pois. Kaikenkaikkiaan siis kohtuullista, mutta minusta ihmisellä on nykyään niin vähän aikaa, etten tiedä miksi sitä käyttäisi telkkariin.
Me emme ole teknologiakammoisia, päinvastoin. Toinen on it-alalla ja itsekin hoidan työt ja opiskelut lähinnä laitteilla. Jonkin verran tarkkoja (paljonkin) ollaan kyllä siitä, minkälaista sisältöä älylaitteilla käytetään. Joskus voi käydä katsomassa av n laatukeskustelut, somessa en kyllä pahemmin viihdy kuin pakolliset töiden puolesta.
Minusta tv on ruma, nautin nyt enemmän hifilaitteista ja huonekasveista sen tilalla. Kuten sanottu, asunto on pieni eikä tilaa piilottaa televisiota johonkin ole. Jännä, kuinka paljon tunteita tv herättää! Tokihan ohjelmiin pääsee edelleen vaikka tabilta käsiksi. Minusta on kumminkin kivempi että niitä katsotaan 40min viikossa kuin päivittäin.
Olen samaa mieltä, että puhelimet ja tabletit ovat tosi koukuttavia nykyään, mutta varmasti sitäkin omalla esimerkillä ja kohtuullisilla rajotuksilla voi pitää positiivisena. Pokemon on esimerkiksi ihan parasta ajanviettoa koululaisen kanssa :)
Meillä on televisio. Sieltä katsotaan luonto-ohjelmia ja lapsille sopivia ohjelmia max. tunti päivässä, sairaana enemmän ja usein menee monta päivää kun lapset ei sitä lainkaan avaa. Itse katson joka ilta lasten nukkumaan mentyä jotain seuraamaani sarjaa tai elokuvaa, se on mulle tärkeä rentoutumishetki. Taustalla ei koskaan ole pyörimässä ja lapset ei käytä mitään muita laitteita. Itsekin kotona ollessa käytän laitteita hyvin rajoitetusti, työni teen tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla ihan hyvä päätös teidän perheessä, ja ymmärrän kyllä. Mutta mun mielestä tv:n katsominen on myös yksi tapa viettää yhteistä aikaa. Verrattuna siihen, että jokainen tuijottaisi yksinään omaa älylaitettaan, tv:n katselu on sosiaalisempaa. Sitähän on sanottu, että tv olisi passiivisempaa, että siitä puuttuisi INTERAKTIO. Mutta mun mielestä se voi kyllä lisätä perheen vuorovaikutusta. Voidaan katsella yhdessä elokuvaa, voidaan keskustella siitä, nauraa yhdessä vitseille, arvuutella juonenkäönteitä jne. Verrattuna yksinäiseen pelailuun, se tv tuntuisi olevan kyllä sata kertaa interaktiivisempaa. Itse olen kyllä sitä mieltä, että vanha kunnon tv on raikas tuulahdus ainaisen älylaitteiden kanssa nyhväämisen rinnalla.
Tämä on hyvä huomio. En katsonut lapsena ja nuorena paljon telkkaria (no, eipä ollut paljon ohjelmiakaan), mutta kun katsoin, yleensä joku muukin perheestä katsoi. Ei joku Bill Cosby Show, Pätkis, Spede show olisi olleet lainkaan niin hyviä yksin katsottuna. Muistelen oikeasti lämmöllä noita perheen yhteisiä hetkiä. Meillä lapsi on nyt innoissaan, kun Fort Boyard alkaa tänään, ja vaikka en ole siitä niin kiinnostunut, taidan katsoa sen lapsen kanssa :)
Eihän nykynuoriso edes telkkua katso. Jos ne jotakin haluaa nähdä, ne katsoo tietokoneella / pleikalla / puhelimella. TV on out. Enkä katso minäkään tuota laitosta. Jos katson jotakin sarjaa, katson netistä omalla läppärillä ja silloin kun haluan.
Mutta mies tuijottaa tuota telkkua tosi paljon. Tai jos ei katso niin se on ainakin sillä päällä. Tai radio. Koko ajan kamalaa äänisaastetta.
Että helppoa tuosta töllöstä luopuminen on kun sieltä ei tule mitään nuorisoa (lapsia) kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä huomio. En katsonut lapsena ja nuorena paljon telkkaria (no, eipä ollut paljon ohjelmiakaan), mutta kun katsoin, yleensä joku muukin perheestä katsoi. Ei joku Bill Cosby Show, Pätkis, Spede show olisi olleet lainkaan niin hyviä yksin katsottuna. Muistelen oikeasti lämmöllä noita perheen yhteisiä hetkiä. Meillä lapsi on nyt innoissaan, kun Fort Boyard alkaa tänään, ja vaikka en ole siitä niin kiinnostunut, taidan katsoa sen lapsen kanssa :)
Sama täällä. On hyviä muistoja tv: n äärestä, kun koko perhe katsoi samaa ohjelmaa. Meillä harvemmin katsotaan mitään koko perhe yhdessä, mutta joitakin sellaisia ohjelmia on ollut. Ja lapsi on ollut niistä kyllä innoissaan. Odottaa aina sitä tiettyä ohjelmaa, mitä katsotaan yhdessä. Ei se ole yhtään sama asia tuijottaa yksin jotain ipadia tai läppäriä. Koko perhe sohvalla vieretysten tv:n ääressä. Siinä on tunnelmaa.
Ei ole ollut vuosiin telkkaria, mutta lapset viihtyvät älypuhelimilla, eikä niitäkään ole tällä hetkellä kaikille omaa kappaletta. Vaikkei lapsilla ole ikiomia älylaitteita, silti rasittaa, miten ovat niistä riippuvaisia. Tämän kanssa taistelen joka helv... päivä. Onneksi niistä laitteista viimeinenkin on kohta hajoamassa, niin sitten ovat ilman.
Erikoista miten tv:n katselu tuntuu tarkoittavan monelle sitä, että katsotaan nimenomaan niitä ohjelmia mitä sieltä lähetetään. Kyllähän se on ihan täysin samaa "tv:n katselua", jos katsoo siitä ruudulta netflixiä tai dvd:tä.
Kaikki eivät jaksa vanhemmuutta aina. Hyvä ap, kun jaksat. Ei lai lastenohjelmissa mitään katsomista estävääkään ole. Hyvä aina, jos saa virikkeitä muualtakin. Lastenohjelmat, tarha, koulu,kuulostaa putkelta, joka tuottaa samankaltaisia lapsia..
Vierailija kirjoitti:
Erikoista miten tv:n katselu tuntuu tarkoittavan monelle sitä, että katsotaan nimenomaan niitä ohjelmia mitä sieltä lähetetään. Kyllähän se on ihan täysin samaa "tv:n katselua", jos katsoo siitä ruudulta netflixiä tai dvd:tä.
Onko sillä sitten jotain olennaista merkitystä, että katsooko lähetystä vai jotain tallennusta? Se ei nyt kai ollut pointti. Ainakin itse ymmärsin, että tässä on puhuttu televisiosta välineenä.
Minulla on tv makuuhuoneessa , ja katson Netflixiä ja Ruotsin kanavia sen kautta, koska ruuti isompi kuin läppärissä
Meillä on TV, mutta lapsia ei kiinnosta. Seuraavat mieluummin YouTubea.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että myös sun onnea lisää, jos käytät omaa ruutuaikaasi johonkin muuhun kuin tähän palstaan.
Hieno päätös.
Tähän minäkin kiinnitin huomiota, ruuduton roikkuu ruudulla turhista turhimmalla palstalla kerjäämässä huomiota ja kehuja.
Lestadiolaiset tuon älysivät jo ammoin sitten! Asia josta heitä on eniten pilkattu ja naureskeltu.