Mistä epäsäännöllinen (kuukautis)vuoto voi johtua? Tuskin kuukautiset 2vk välein on..
Mulla on nyt viime aikoina ollut omituista veristä vuotoa. Viimeisimmän 4kk aikana on yhtä kuukautta lukuunottamatta ollut "kuukautiset" parin viikon välein. Siis olo on vuodon aikaan sellanen kun kuukautistenkin aikaan ja vuoto kestää sen kolmisen päivää, kuten kuukautisenikin. Normaalisti kuukautisteni väli on lähes kellontarkasti 29päivää.
Mistä tällainen voi johtua? Voiko olla normaalia vai merkki jostain? Lääkäriin olen menossa, mutta aika on vasta muutaman viikon päästä.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Et kertonut ikääsi, voisiko olla vaihdevuosioireista kyse?
Olen 33v, ettei nyt ehkä vielä vaihdevuosioireita tai voihan nekin tulla normaalia aiemmin.
ap
Välivuotoa. Luultavasti ei vaarallista, mutta hyvä että olet menossa tarkistuttamaan asian.
Kyllä minulla on joskus kuukautiset kahden viikon välein, mutta kuukautiseni ovat muutenkin aina olleet tosi epäsäännölliset ja tulevat ihan milloin sattuu. Että ihan kuolemanvaarallisesta asiasta ei välttämättä ole kysymys.
Kolmen päivän menkat?!
Mulla kestää 7 päivää. Ja vielä tulee kuin hanasta valuttamalla.
Hyvä että olet menossa lääkäriin. Epäsäännöllinen vuoto voi olla merkki esim monirakkulaisista munasarjoista. Asia kyllä selviää gynen vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen päivän menkat?!
Mulla kestää 7 päivää. Ja vielä tulee kuin hanasta valuttamalla.
Ohis, mutta ei kaikilla ole yhtä runsaat menkat. Itseäni on siunattu myös ns. lyhyillä menkoilla, kestää 2-3päivää ja vuoto vähäistä, mutta kivut todella lamaannuttavat
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että olet menossa lääkäriin. Epäsäännöllinen vuoto voi olla merkki esim monirakkulaisista munasarjoista. Asia kyllä selviää gynen vastaanotolla.
Voiko ne alkaa oireilla ihan yhtäkkiä? Kuukautisten alkamisesta tähän päivään (poislukien viimeisin 4kk ja toki myös raskaudet) on ollut hyvin tarkka kuukautiskierto ja kierron väli se 29päivää.
ap
En halua pelotella, mutta mulla oli vähän vastaavaa epämäärästä vuotoa ja syyksi paljastui kasvaimet. Hyvänlaatuisia kuitenkin onneks.
Onko joku homooniehkäisy käytössä, näille on hyvin tavallista sotkea vuotoja ainakin aluksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne yhtäkkiä kolmekymppisenä sellaisiksi muutu? Ap sanoi kierron olleen säännöllinen tähän asti, PCOS kai oireilee murrosiästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ne alkaa oireilla ihan yhtäkkiä? Kuukautisten alkamisesta tähän päivään (poislukien viimeisin 4kk ja toki myös raskaudet) on ollut hyvin tarkka kuukautiskierto ja kierron väli se 29päivää.
ap
Eivät voi ja yleensä on muitakin oireita: akne, runsas karvankasvu, ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku homooniehkäisy käytössä, näille on hyvin tavallista sotkea vuotoja ainakin aluksi?
Ei ole mitään ehkäisyä
ap
Kilpirauhasongelmat on yksi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eivät voi ja yleensä on muitakin oireita: akne, runsas karvankasvu, ylipaino.
Mulla ei ole aknea tai runsasta karvankasvua ja paino on just ja just normaalipainossa, lähellä alipainoa.
ap
Et kertonut ikääsi, voisiko olla vaihdevuosioireista kyse?