Kontrolloivat ihmiset
Mikä tarve joillain ihmisillä on neuvoa ja päteä melkeinpä asiassa kuin asiassa? Eikä asioiden toteuttamiseenkaan tunnu välillä löytyvän muuta keinoa, kuin heidän tapansa. Miksi pitää yrittää kontrolloida kaikkea?
Kommentit (29)
En tiedä, isäni on juuri tuollainen. Yrittää EDELLEEN kontrolloida elämääni vaikka olen jo 30-vuotias! Isäni on todella ahdistava ihminen ja välttelen häntä niin paljon kuin mahdollista. Olen aina pelännyt isääni, todella voimakas persoona.
Minulla johtuu oman ajan tarpeesta. Hoidan hommat nopeasti omalla tehokkaalla tavallani, jotta minulle jää enemmän aikaa vain olla, ajatella, lukea ja harrastaa. Iän karttuessa minulle on sama miten toiset asuvat ja elävät. Mielessäni vain pohdin, että onneksi minun ei tarvitse tehdä jotain noin hankalasti tai puolihuolimattomasti omassa kodissani tai onneksi ei tarvitse sietää jotain ihmistä kauempaa. Enää ei tarvitse tuoda ilmi tätä haluani näyttää toimivampia ratkaisuja!
Olen pohtinut yksityiskohtia ja kokonaisuuksia ja saanut arkeni mahdollisimman toimivaksi. Olen esteetikko, joten luovun kaikesta rumasta, ei iloa tuottavasta. Ihmissuhteissa en siedä oman edun tavoittelua, ongelmien vyöryttämistä muille eli minulle, harrastuksia, joissa nautitaan valmiista, eikä luoda uutta itse enkä turhan materian tai turhien ihmissuhteiden haaalimisesta ikäänkuin statussymboleiksi.
Tahdoin omanlaiseni elämän, mutta toiset ihmiset yrittivät vaikuttaa siihen liian kanssa, joten jouduin kontrolloimaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla johtuu oman ajan tarpeesta. Hoidan hommat nopeasti omalla tehokkaalla tavallani, jotta minulle jää enemmän aikaa vain olla, ajatella, lukea ja harrastaa. Iän karttuessa minulle on sama miten toiset asuvat ja elävät. Mielessäni vain pohdin, että onneksi minun ei tarvitse tehdä jotain noin hankalasti tai puolihuolimattomasti omassa kodissani tai onneksi ei tarvitse sietää jotain ihmistä kauempaa. Enää ei tarvitse tuoda ilmi tätä haluani näyttää toimivampia ratkaisuja!
Olen pohtinut yksityiskohtia ja kokonaisuuksia ja saanut arkeni mahdollisimman toimivaksi. Olen esteetikko, joten luovun kaikesta rumasta, ei iloa tuottavasta. Ihmissuhteissa en siedä oman edun tavoittelua, ongelmien vyöryttämistä muille eli minulle, harrastuksia, joissa nautitaan valmiista, eikä luoda uutta itse enkä turhan materian tai turhien ihmissuhteiden haaalimisesta ikäänkuin statussymboleiksi.
Tahdoin omanlaiseni elämän, mutta toiset ihmiset yrittivät vaikuttaa siihen liian kanssa, joten jouduin kontrolloimaan.
Et vain halua ottaa muita ihmisiä huomioon. Et välitä muista ihmisistä.
Jos kontrolloi vaan omaa elämää niin ei se mitään, mutta monella on taipumus levittää tätä omaa tapaansa jonkinlaisena täsmäratkaisuna kaikkeen.
Minulla on kollega, joka yrittää pomotella kaikkia, riippumatta siitä ovatko he hänen organisaatiossaan vai ei. Ajattelee olevansa maailman napa jonka pitää saada heti palvelua, vaikka jonossa on muitakin. Näkee vain omat hommansa, ei kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän osalti, mutta miksi toisen tapa on aina se "huono tapa"? Eikö sitä voi vaan hyväksyä, että kaikilla on eri tyyli tehdä asioita?
Itse olen tavannut ihmisiä, jotka haluavat sanella sanasta sanaan miten lähetät esim. sähköpostin tai vastaat puhelimeen, vaikka aivan hyvin osaisit nämä ilman neuvoja. Hyvin raskasta...
Piirre, josta yritän kasvaa ulos. Tiedän, että se on ärsyttävää. Joskus joudun oikeasti istumaan käsieni päällä ja puremaan kieltä.
Kertokaa esimerkkejä mitkä olette kokeneet kontrolloimiseksi.
10/10
- Esimerkiksi se, ettei tunne sanaa kompromissi. Ei käy, että töissä minä teen tavallani ja hän omallaan, vaan tuputtaa omaa toimintatapaansa.
- Puuttuu jokaiseen asiaan mitä teen. Aina löytyy huomautettavaa (joskus myös selostaa, että asia kannattaisi hoitaa näin ja näin, vaikka tein juurikin niin).
- Ja aina ei varsinaisesti ole kontrolloimista, mutta ärsyttävää pätemistä ja päsmäröintiä. Esim. ei kuuntele kun heille kertoo jotain faktoja, vaan hetken päästä toistavat nuo minulle ihan kun en ikinä olisi moisesta kuullutkaan.
Ja ei, nyt ei ole kyse siitä, ettenkö osaisi hoitaa töitäni.
Olen tavattoman nopea ihminen, mutta en siksi, etä ehtisin koko ajan vain paahtaa täysillä, vaan siksi, että ehtisin olla ja antaa ajatusteni vaellella uusiin projekteihini. On totta, että en tahdo ottaa toisia ihmisiä huomioon, mutta puolustaudun.
- En tahdo ottaa huomioon hidasta rytmiä, koska se on kaukana omastani
- En tahdo, että joku haluaa tehdä yhteistyötä asiassa, jonka hoidan nopemmin yksin. Miksi hän ei ole opetellut tekemään sitä ilman apua? Voin kyllä pyynnöstä näyttää mallia ja toinen saa opetella vierestä. Yhdessä tehtävät konkreettiset asiat sujuvat nopeiten, kun joku johtaa työtä. Tehdään yhdessä vain sellaisia asioita, joita voi tehdä sujuvasti ja joihin tarvitaan kaksi tai useampia.
- En tahdo katsoa samoja elokuvia uudestaan ja uudestaan, jutella lempielokuvistani, istua persettäni leveäksi kahvilassa valmiin pullan ääressä, katsoa illat teeveetä, tai mennä teatteriin pynttäytyneenä ja siten muka elämään, saamaan vaikutteita, olemaan sosiaalinen. Ylipäätänsä, miksi elätte mielikuvitusmaailmassa, ettekä kohtaa todellista elämää ihan itse? Teatterit eivät voi olla koko elämän sisältönä, vaikka joskus niissä voi käydäkin! Nämä ovat mielestäni passiivisia harrastuksia.
- En tahdo kuulla miten kätevä ja taitava olen ja että voisin siksi tehdä teille taas valmiiksi, vaan tahdon, että teette itse tai tosiaan olka ilman, kun koette, että kontrolloisin vain teitä. Lukekaa, pohtikaa ja opetelkaa, jos tahdotte ja tuokaa itse elettyä perspektiiviä, vaikka siihen teatterikokemukseennekin, jotta teillä olisi jotain annettavaa!
Kamelinpaskiaiset ovat nyhjyyviä anteeksi pyytämällä kontroloivia kunniattomia selkärangattomia ihmisten pahuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa esimerkkejä mitkä olette kokeneet kontrolloimiseksi.
Kamelinpaskajutut ja niitä puolustavat narsistit ovat sellaisia, katso 13/13
Jotkut ihmiset Dominoi ..toiset alistuu
Samanlaista käytöstä kuin apinalaumassa
Mä oon siitä rasittava, että mä halun väkisinkin neuvoa ja päteä.
Mut sitku mun pitäis tehä jotain tai joku haluaa oikeasti kuulla mitä sanon, mä oon aivan peukalo keskellä kämmentä, itsevarmuus karisseena.
Ei tietoa, kuitenkin suurinosa lähipiiristäni ovat näitä. Neuvomisen, mielipiteiden kertomisen yms. Vielä sietäisi, mutta kun nämä tapaavat olla myös äärimäisen manipulatiivisia.
Valintojani ja elämääni pyritään kontrolloimaan mm. syyllistämällä, pakottamalla valitsemaan asioiden väliltä, puhumalla seläntakana kummallisuuksia, eli vaikuttamaan elämääni välillisesti muiden kautta yms.
Ja nämäkin ymmärtäisi vielä, jos tekemiseni vaikuttaisivat ko. Henkilöiden elämään tai jos tekemiseni olisivat sellaisia, että niistä olisi syytä huolestua terveyteni tähden (p
Esim. Päihde- tai muita vakavia ongelmia).
Mutta ei, en tiedä mikä on syynä. Onneksi aiemmin mainitsemani räikeämpi toiminta on kuitenkin nykyään harvinaista.
Jos on aina neuvomassa muita, kuvaa se usein sitä, että hän itse on hieman eksyksissä oman elämänsuuntansa kanssa.
Sain kaadettua kaksi suurehkoa koivua haloiksi, kun en ottanut appea mukaan avuksi. Hänen mielestään olisi tarvittu kaksi! Appi murjottaa, kun kontrolloin häntä. Sanoin vain, etten kaipaa apua, kun olen tottunut tekemään nämä työt yksin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tavattoman nopea ihminen, mutta en siksi, etä ehtisin koko ajan vain paahtaa täysillä, vaan siksi, että ehtisin olla ja antaa ajatusteni vaellella uusiin projekteihini. On totta, että en tahdo ottaa toisia ihmisiä huomioon, mutta puolustaudun.
- En tahdo ottaa huomioon hidasta rytmiä, koska se on kaukana omastani
- En tahdo, että joku haluaa tehdä yhteistyötä asiassa, jonka hoidan nopemmin yksin. Miksi hän ei ole opetellut tekemään sitä ilman apua? Voin kyllä pyynnöstä näyttää mallia ja toinen saa opetella vierestä. Yhdessä tehtävät konkreettiset asiat sujuvat nopeiten, kun joku johtaa työtä. Tehdään yhdessä vain sellaisia asioita, joita voi tehdä sujuvasti ja joihin tarvitaan kaksi tai useampia.
- En tahdo katsoa samoja elokuvia uudestaan ja uudestaan, jutella lempielokuvistani, istua persettäni leveäksi kahvilassa valmiin pullan ääressä, katsoa illat teeveetä, tai mennä teatteriin pynttäytyneenä ja siten muka elämään, saamaan vaikutteita, olemaan sosiaalinen. Ylipäätänsä, miksi elätte mielikuvitusmaailmassa, ettekä kohtaa todellista elämää ihan itse? Teatterit eivät voi olla koko elämän sisältönä, vaikka joskus niissä voi käydäkin! Nämä ovat mielestäni passiivisia harrastuksia.
- En tahdo kuulla miten kätevä ja taitava olen ja että voisin siksi tehdä teille taas valmiiksi, vaan tahdon, että teette itse tai tosiaan olka ilman, kun koette, että kontrolloisin vain teitä. Lukekaa, pohtikaa ja opetelkaa, jos tahdotte ja tuokaa itse elettyä perspektiiviä, vaikka siihen teatterikokemukseennekin, jotta teillä olisi jotain annettavaa!
Tällä nyt ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa, ellet sitten yritä taivuttaa muita samaan muottiin kanssasi.
Kontrollifriikkejä, se kuuluu niiden luonteeseen