Kontrolloivat ihmiset
Mikä tarve joillain ihmisillä on neuvoa ja päteä melkeinpä asiassa kuin asiassa? Eikä asioiden toteuttamiseenkaan tunnu välillä löytyvän muuta keinoa, kuin heidän tapansa. Miksi pitää yrittää kontrolloida kaikkea?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
10/10
- Esimerkiksi se, ettei tunne sanaa kompromissi. Ei käy, että töissä minä teen tavallani ja hän omallaan, vaan tuputtaa omaa toimintatapaansa.
- Puuttuu jokaiseen asiaan mitä teen. Aina löytyy huomautettavaa (joskus myös selostaa, että asia kannattaisi hoitaa näin ja näin, vaikka tein juurikin niin).
- Ja aina ei varsinaisesti ole kontrolloimista, mutta ärsyttävää pätemistä ja päsmäröintiä. Esim. ei kuuntele kun heille kertoo jotain faktoja, vaan hetken päästä toistavat nuo minulle ihan kun en ikinä olisi moisesta kuullutkaan.
Ja ei, nyt ei ole kyse siitä, ettenkö osaisi hoitaa töitäni.
Tuo ettei kuuntele voi johtua oikeasti siitä, että henkilö on vähän vammainen. Sille oli joku diagnoosikin, kun lapsi ei ymmärrä kuulemaansa puheen sisältöä.
Kollegasi kyllä kuulee äänen muttei ymmärrä sisältöä. Siksi hänelle on turha kertoa faktoja. Hän kertoo ne sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Sain kaadettua kaksi suurehkoa koivua haloiksi, kun en ottanut appea mukaan avuksi. Hänen mielestään olisi tarvittu kaksi! Appi murjottaa, kun kontrolloin häntä. Sanoin vain, etten kaipaa apua, kun olen tottunut tekemään nämä työt yksin.
Ymmärrän sinua koko sydämestäni.
Yksin tekeminen on niiiiiiiiiiin paljon helpompaa. Toinen kun on siinä "apuna" niin sen urakan jälkeen on ihan poikki ja uupunut.
Miksi ajattelet että sinä muka olisit kontrolloiva ihminen? Siksi kun joku niin sanoin.
Et sinä ole kontrolloiva vaan itsenäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavattoman nopea ihminen, mutta en siksi, etä ehtisin koko ajan vain paahtaa täysillä, vaan siksi, että ehtisin olla ja antaa ajatusteni vaellella uusiin projekteihini. On totta, että en tahdo ottaa toisia ihmisiä huomioon, mutta puolustaudun.
- En tahdo ottaa huomioon hidasta rytmiä, koska se on kaukana omastani
- En tahdo, että joku haluaa tehdä yhteistyötä asiassa, jonka hoidan nopemmin yksin. Miksi hän ei ole opetellut tekemään sitä ilman apua? Voin kyllä pyynnöstä näyttää mallia ja toinen saa opetella vierestä. Yhdessä tehtävät konkreettiset asiat sujuvat nopeiten, kun joku johtaa työtä. Tehdään yhdessä vain sellaisia asioita, joita voi tehdä sujuvasti ja joihin tarvitaan kaksi tai useampia.
- En tahdo katsoa samoja elokuvia uudestaan ja uudestaan, jutella lempielokuvistani, istua persettäni leveäksi kahvilassa valmiin pullan ääressä, katsoa illat teeveetä, tai mennä teatteriin pynttäytyneenä ja siten muka elämään, saamaan vaikutteita, olemaan sosiaalinen. Ylipäätänsä, miksi elätte mielikuvitusmaailmassa, ettekä kohtaa todellista elämää ihan itse? Teatterit eivät voi olla koko elämän sisältönä, vaikka joskus niissä voi käydäkin! Nämä ovat mielestäni passiivisia harrastuksia.
- En tahdo kuulla miten kätevä ja taitava olen ja että voisin siksi tehdä teille taas valmiiksi, vaan tahdon, että teette itse tai tosiaan olka ilman, kun koette, että kontrolloisin vain teitä. Lukekaa, pohtikaa ja opetelkaa, jos tahdotte ja tuokaa itse elettyä perspektiiviä, vaikka siihen teatterikokemukseennekin, jotta teillä olisi jotain annettavaa!
Tällä nyt ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa, ellet sitten yritä taivuttaa muita samaan muottiin kanssasi.
Tuo ei mitenkään liittynyt asiaan. Jos tekee itse asiat niin ei sillon toisia kontrolloi. Jos sanoo miten toisten tulee tehdä asiat ja koska eikä ole pomo eikä vanhempi niin silloin kyllä yrittää kontrolloida toisen tekemisiä.
Ja tässä ei tarkoiteta mitään sellaista, että täytyy tehdä joku yhdessä. Joku haluaa vain hallita toisia vaikka asiat eivät hänelle kuulukaan. Tämä palsta täynnä näitä.
Dunnin-Kruger vaikuttaa tässäkin.
Mitä tyhmempi ihminen on niin sitä enemmän hän luulee liikoja itsestään. Mitä tyhmempi ihminen on, sitä huonompi hän on tunnistamaan älykkäämpiä ihmisiä.
On oikeasti aivan järkyttävän raivostuttavaa kun joku äo:ltaan 65-80 luulee ja uskoo vakaasti että roolit ovat toisin päin, vaikka toinen olisi 120-140.
Älykkäämmät kyseenalaistavat itseään. Tyhmä ei ikinä. Ei koskaan.
Alentuvasti ohjeistava "minä vaan neuvon" tyhmä on inhottava olento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10/10
- Esimerkiksi se, ettei tunne sanaa kompromissi. Ei käy, että töissä minä teen tavallani ja hän omallaan, vaan tuputtaa omaa toimintatapaansa.
- Puuttuu jokaiseen asiaan mitä teen. Aina löytyy huomautettavaa (joskus myös selostaa, että asia kannattaisi hoitaa näin ja näin, vaikka tein juurikin niin).
- Ja aina ei varsinaisesti ole kontrolloimista, mutta ärsyttävää pätemistä ja päsmäröintiä. Esim. ei kuuntele kun heille kertoo jotain faktoja, vaan hetken päästä toistavat nuo minulle ihan kun en ikinä olisi moisesta kuullutkaan.
Tuo ettei kuuntele voi johtua oikeasti siitä, että henkilö on vähän vammainen. Sille oli joku diagnoosikin, kun lapsi ei ymmärrä kuulemaansa puheen sisältöä.
Kollegasi kyllä kuulee äänen muttei ymmärrä sisältöä. Siksi hänelle on turha kertoa faktoja. Hän kertoo ne sinulle.
Semanttis-pragmaattinen dysfasia voi selittää sen, ettei kollegasi kuule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10/10
Semanttis-pragmaattinen dysfasia voi selittää sen, ettei kollegasi kuule.
Nämä kyllä osuvat ja melkeinpä myös uppoavat. Olen huomannut, että hänellä puuttuu ns. maalaisjärki monissa asioissa minulle ja muille itsestäänselvissä asioissa.
Hän ei tunnu näkevän syy-seuraussuhteita joissakin tilanteissa.
Yleensä sisäisesti turvattomat pyrkivät kontrolliimaan ympäristöään. Kärjistetysti: mitä konrolloivampi, sitä rajattomampi sisäisesti. Turvallisen (ei-rajattoman) tunne-elämän omaava on riittävän vahva ymmärtääkseen, että kannattaa satsata kokonaan muihin asioihin.
Tykkäävätkö he koskaan, kun heitä opastetaan oma-aloitteisesti? Miten suhtautuvat toiseen kontrolloijaan? Töissä ehkä liittoutuvat, jos kyse ilkeydestä?
Kontrolloinnilla yritetään hallita elämää ja tätä kautta se luo turvallisuudentunnetta.
Ts. Kontrolloiva ihminen pelkää.