Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan muu ihan oikeasti järkyttynyt/kyllästynyt siihen miten paljon isompiin lapsiin menee rahaa?

Vierailija
15.08.2018 |

Tiedän, että tulee taas kuraa niskaan, että enkö osannut varautua tähän ja säästää kaikki pikkulapsivuodet, mutta kerron heti kättelyssä että en. Olin 22-vuotias ja opinnot kesken kun raskaaksi tulin ja mitään säästöjä ei ennen lapsia ollut. Lisäksi olen sairastanut, joten olen ollut monta vuotta pitkään sairauslomalla ja osa-aikaisella sairauslomalla töistä, joten tulot ovat olleet pienet.

Nyt onneksi pystyn tekemään täysipäiväistä työviikkoa ja sain terveen paperit vuoden vaihteessa.

Mutta tama syksy tuntuu siltä, että rahat menee sitä tahtia kun ne tulee... Esikoinen lukiokirjat maksaa, syksyn kirjoitukset maksaa, abivuosi maksaa , joten yritän säästää abiristeilyä (tai mikä Tallinnan reissu se onkaan varten), nuoren autokoulu maksaa, bussikortti maksaa ja kuopuksen harrastusmaksut tulivat nyt taas maksuun ja niihinkin menee monta sataa euroa plus urheuluvälineet ja vaatteet, joita saa olla tyyyliin tsiljoona, kun koulussakin hänellä on valinnaisena liikuntaa.

Aamulla esikoinen pyysi rahaa kampaajalle ja vaikka se on pieni summa tässä konkurssissa, niin tuntui siltä etten jaksa enää.

No kyllä me kaiken tämän maksamme ja olen iloinen että nuori opiskelee ja olen iloinen että kuopus harrastaa mieluisiaan lajeja, mutta ekan kerran tänä aamuna sain itseni kiinni ajatuksesta, että voi miten olisi ihanaa, että lapset olisivat jo omillaan ja saisi käyttää koko palkan itseensä.

No joo, raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa, samalla on ihanaa, että lapset ovat vielä kotona jne. Mutta olen kyllä onnellinen nyt, ettemme vauvakuumeissamme tehneet vielä kolmatta, millä ihmeellä hänet elättäisimme.

Luultavasti jommalla kummalla hajoaa puhelin tai jotain muuta vastaavaa ja se kampaamomaksusta harmistuminen tuntuu taas nin turhalta.

Jep, olen puhunut. Ja joo kyllä, olisi kannattanut tehdä lapset alunperin hyvään taloudelliseen tilanteeseen, mutta aina elämä ei mene niin. Toisaalta se ei olisi minua suojannut sairastumasta, joten elämä yllättää.
Kumpa nyt vaan pysyisi terveenä jatkossa.

Kommentit (270)

Vierailija
221/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiopäivät ovat työpäivän pituiset, siihen vielä läksyt päälle, kirjoitelmat ja kokeisiin lukemiset myöskin. Itse muistan olleeni aika rätti ilman töitäkin, varsinkin kun oli pari harrastustakin.

Ei se sen helpommaksi korkeakoulussa muuti, ja silloin viimeistään olettaiso työskentelevän opintojen ohessa.

Korkeakoulussa sai opiskella omaan tahtiin ja oli lepiä suurimman osan aikaa.

Mä olen käynyt yliopiston JA tehnyt töitä 15 vuotta, enkä silti ole koskaan tehnyt niin pitkää päivää kuin lukion kakkosella. 40-tuntisen viikon päälle kaikki ne läksyt, esseet, tutkielmat, runoanalyysit ja kokeisiin valmistautuminen.

No mutta, hyvinhän tuossa olisi ollut vielä aikaa jakaa tuntitolkulla mainoksia että pääsee kampaajalle... :) :) :) 

Vierailija
222/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiopäivät ovat työpäivän pituiset, siihen vielä läksyt päälle, kirjoitelmat ja kokeisiin lukemiset myöskin. Itse muistan olleeni aika rätti ilman töitäkin, varsinkin kun oli pari harrastustakin.

Ei se sen helpommaksi korkeakoulussa muuti, ja silloin viimeistään olettaiso työskentelevän opintojen ohessa.

Kyllä muuttuu. Yliopistolla ja (ammatti)korkeakoulussa on lyhemmät päivät monestikin ja saattaa olla viikossa monta vapaapäivääkin. Meillä nuori sanoi, että mitä korkeammalle luki, sen helpompaa opiskelu oli. Valmistui reilussa  neljässä vuodessa yliopistolta, joten ei lorvinut. Eikä meillä nuoret ole joutuneet töihin opiskelujen lomassa, jos eivät välttämättä ole itse halunneet. Tuilla pärjää, kun nuukasti elää ja me vanhemmat olemme sitten jelppineet jos on tarvetta ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä että aloittajan lapsi ei tajua rahan arvoa eikä vanhempansa taloudellista tilannetta. Jos raha on tiukilla niin ihan ensiksi karsitaan turhasta kuten kampaajakäynnistä, ja jos esim. abiristeilyyn tarvitsee erikseen säästää voi teini itse hankkia rahat sitä varten, ei ole mikään pakollinen meno.

Vaatteita ei tarvitse olla miljoonia, urheiluvaatteitakin riittää yksi vaihtokerta. Kalliista harrastuksistakin on jossain vaiheessa tingittävä.

Aloittajan lapsi on tottunut liian hyvään ja siihen että saa haluamansa kun kätensä ojentaa ja aloittaja on hänet itse tähän totuttanut.

Sinulla on myös oma elämä elettävänä, eikä sen tarvitse mennä niin että teini saa kaiken sinun selkänahastasi revittynä. Vähän vähempikin riittää.

Vierailija
224/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autokoulua ei ole mikään pakko kustantaa! Sano nuorellesi että säästää siihen ihan itse niin aktivoi häntä

etsimään työtä. Koiranulkoilutusta, lapsenhoitoa, lehdenjakoa ym.

Jos haluaa ehkäistä oman lapsen syrjäytymistä maaseutukunnissa, suosittelen repimään ne rahat siihen ajokorttiin vaikka persnahasta, tai opettamaan itse. On aivan saatanallisen epäreilua, että osa jää ilman ajokorttia, jota he ehdottomasti tarvitsisivat jatkossa. Kaikilla ei ole varaa korttiin pitkään aikaan.

T. Olen ajo-opettajana 33-vuotiaalle miehelleni, koska isänsä ryyppäsi ajokorttirahat

Kurjaa. Mutta siis mitä miehesi on tehnyt ikävuodet 18-33, jos nyt vasta saa aikaiseksi hankittua kortin?

Mäkään en saanut kotoota rahaa autokouluun. Kävin autokoulun 21-vuotiaana kun valmistuin ammattiin ja menin töihin. Ihan tarpeeksi aikaisin sekin oli.

Vierailija
225/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä tosi kiitollinen omalle äidille joka jaksoin panostaa meidän harrastuksiin ja kouluun. Ollaan kaikki kolme saatu mopo/autokortit, lukiokirjat, harrastusvälineet. Nyt aikuisenakin (tosin opiskellaan kaikki vielä) tarvittaessa auttanut meitä.

Vierailija
226/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tyttöjen kampaajakäynnit katsotaan joksikin turhaksi ylellisyydeksi? Pitäähän niitä hiuksia leikata ja hoitaa - mielestäni se on osa perushygieniaa, jonka vanhemmat totta kai maksavat. Vai leikkaavatko manmat sekä omansa että tyttäriensä hiukset aina silloin tällöin lauantaisaunan jälkeen?

Vierailija
227/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tyttöjen kampaajakäynnit katsotaan joksikin turhaksi ylellisyydeksi? Pitäähän niitä hiuksia leikata ja hoitaa - mielestäni se on osa perushygieniaa, jonka vanhemmat totta kai maksavat. Vai leikkaavatko manmat sekä omansa että tyttäriensä hiukset aina silloin tällöin lauantaisaunan jälkeen?

Riippuu käynnistä. 150 euron leikkaus + väri on ylellisyyttä - ei välttämättömyys.

15 euron hiustenleikkuu on perustarve niin sanotusti.

Toisaalta jos äiti osaa leikata, niin miksi ei voisi leikata lauantaisaunan jälkeen? Onks se n0loA?+

Vierailija
228/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneehän lapsiin rahaa, tietysti. Mutta vaikka se ikävältä varmasti tuntuukin, niin lapselta voi myös kieltää aktiviteetteja - kuten abiristeily - jos siihen ei yksinkertaisesti ole varaa.

Ainakin voit ehdottaa että tekee itse jotain töitä, kuten mainosten jakamista. Sinne pääsee helposti, palkka on huono käytettyyn aikan nähden, mutta auttaa varmasti ymmärtämään rahan arvon, ja sitten kun etenee pidemmälle opiskeluissaan ja etsii joko kesätöitä tai niitä ihan oikeita töitä, niin näyttää hyvältä CV:ssä että on tehnyt jotain jo lukioikäisenä.

Vierailija
229/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu käynnistä. 150 euron leikkaus + väri on ylellisyyttä - ei välttämättömyys.

Toisaalta jos äiti osaa leikata, niin miksi ei voisi leikata lauantaisaunan jälkeen? Onks se n0loA?+

Minä kyllä maksan tyttäreni hiustenvärjäykset jos tämä näin haluaa tehdä, maksanhan omanikin enkö koe sitä mitään turhuutena. Mieluummin siisti ja huoliteltu ulkonäkö kuin teinin Prismasta ostetulla hiusvärillä tekemä epäsiisti hius”värjäys”...

En tiedä, missä peräkylällä asutte, mutta harvassa kaupungissa muuten saa edes taaperon hiustenleikkuuta 15 eurolla.

Vierailija
230/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten hiustenleikkuu valitettavasit maksaa yleensä jotain 50 euroa. Pelkkä leikkaus. Jos haluaa jotain muuta niin sitten ollaan tuolla yli sadan euron akselilla. Vaikka Suoemsssa kiellettiin kampaajilta sukupuolen perusteella hinnoittelu jo useita vuosia sitten, niin jostain syystä tämä on edelleen vallalla joka ikisessä kampaaja-parturi-liikkeessä? Ei puhettakaan että leikkauksen hinta tulisi sen mukaan onko lyhyet vai pitkät hiukset tm, vaan miesten lyhyille ja naisten lyhyille (ja sama muille malleille) on omat hinnastot, ja naisilla hinta keskimäärin 2-3 kertaa kalliimpi.

Vierailija
231/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tytär käy kampaajalla ja leikkaa minun hiukseni saunan jälkeen. Ei ole rahaa käydä kampaajalla.

Vierailija
232/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä maksan tyttäreni hiustenvärjäykset jos tämä näin haluaa tehdä, maksanhan omanikin enkö koe sitä mitään turhuutena. Mieluummin siisti ja huoliteltu ulkonäkö kuin teinin Prismasta ostetulla hiusvärillä tekemä epäsiisti hius”värjäys”...

En tiedä, missä peräkylällä asutte, mutta harvassa kaupungissa muuten saa edes taaperon hiustenleikkuuta 15 eurolla.

Asun Turussa. Ja minulla on pitkät hiukset. Ja leikkautan ne hintaan 15-20e, kyllä löytyy esim. timman kautta halpojakin leikkuuaikoja.

Värjäys ei ole mikään välttämättömyys. En itsekkään värjää hiuksiani ja haluan antaa sillä esimerkin myös lapsilleni. Hiusvärit on terveydelle haitallisia, jopa vaarallisia. Ja minusta sekä minä itse että tyttäreni ollaan kauniita ihan sillä omalla luonnollisella hiusvärillä.

Jos tyttö haluaa värjäillä omia hiuksiaan niin suosittelen hänelle ammattilaista, mutta 18-vuotias voi hankkia siihen sitten jo itse rahansa niin ymmärtää senkin asian arvon paremmin.

Vierailija
233/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Turussa. Ja minulla on pitkät hiukset. Ja leikkautan ne hintaan 15-20e, kyllä löytyy esim. timman kautta halpojakin leikkuuaikoja.

Värjäys ei ole mikään välttämättömyys. En itsekkään värjää hiuksiani ja haluan antaa sillä esimerkin myös lapsilleni. Hiusvärit on terveydelle haitallisia, jopa vaarallisia. Ja minusta sekä minä itse että tyttäreni ollaan kauniita ihan sillä omalla luonnollisella hiusvärillä.

Jos tyttö haluaa värjäillä omia hiuksiaan niin suosittelen hänelle ammattilaista, mutta 18-vuotias voi hankkia siihen sitten jo itse rahansa niin ymmärtää senkin asian arvon paremmin.

Googlettaisitko minulle 15 euron naisten kampaamokäynnin vaikkapa Helsingistä? 😉Minustakin 17-vuotias tyttäreni on oikein kaunis omalla hiusvärillään. Mutta jos hän ei ITSE ole sitä mieltä, en minä voi sille asialle mitään. Ja todellakin maksan sen värjäyksen ammattilaisella, enkä pistä vaikkapa jakamaan mainospostia pitkien lukiopäivien ja harrastusten päälle.

Vierailija
234/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia noita ei todellakaan ole pakko maksaa. 18-vuotias on ehtinyt jo monta kesää olla töissä ja säästää tuhansia euroja. Eiköhän siitä liikene kampaajalle JOS se on niin tärkeää.

Vierailija
235/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]

Täh? Mitä tukiopetusta kunta ei tarjoa? Ja mikä kirja??[/quote]

Helsingissä ei saa kaikissa kouluissa oppikirjoja. Alakoulussa olen itse ostanut niitä ja taas tuli näköjään kuopuksen uudessa yläkoulussakin vastaan sama tilanne. Ei kirjoja.

Tukiopetusta ei saa. Meillä se ei ole ongelma, koska osaamme itse opettaa, mutta eihän kaikki vanhemmat ole siinäkään samalla viivalla.[/quote]

Meillä Ylöjärvellä on pienessä kyläkoulussa ihan kaikki kirjat ja mahtava tukiopetus jos on tullut hätää oppimisessa. Yläasteella puututtu heti jos jotain ongelmia tullut. Mutta kyllä täällä oletetaan että vanhemmatkin on aktiivisia ja kiinnostuneita asioista.

Ehkä teidän kannattaa luopua puistoruokinnoista ja panostaa kouluun?

Kuulostaa kammottavalta paikalta tuo Helsinki.[/quote]

Pakko vastata tähän. Pitäisi ehkä oikeasti politiikkojen miettiä tarvivatko kuolevat kunnat (kuten Ylöjärvi) oikeasti niin paljon rahallista tukea helsinkiläisiltä veronmaksajilta vai voisiko kunkin alueen verorahoja kohdentaa enemmän sen alueen palveluihin.

Onhan se absurdia pk-seudun ja muutaman kaupungin elättää koko muuta maata ja kärsiä sitten itse huonommista palveluista.

Vierailija
236/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsesi opintotukea? Riittäisikö osa siitä kirjoijin ja bussikorttiin? Itse sain sitä melkein 100€/kk lukioaikana, vaikka asuin kotona. Sillä kustansin matkat ja kirjat (kannattaa yrittää ostaa käytettynä tai kaverin kanssa kimpassa jos kurssit eri aikaan!) Hmm se on myös ehkä vähän mihin on tottunut tai meidän perheessä kukaan ei esim. käy kampaajalla sinne saa varmaan isonkin summan upotettua. Ja yks vinkki on kirppistely! Naisten vaatteita saa sieltä pilvin pimein lähes ilmaiseksi ja on myös ekoteko. Luin just uutisen, että uusien vaatteiden tuottaminen saastuttaa enemmän kun lentoliikenne ja sitten nuoret aivopestään lehtien yms avulla shoppailemaan

Vierailija
237/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia noita ei todellakaan ole pakko maksaa. 18-vuotias on ehtinyt jo monta kesää olla töissä ja säästää tuhansia euroja. Eiköhän siitä liikene kampaajalle JOS se on niin tärkeää.

Edelleen kaipailsin konkreettisia vinkkejä siitä, mihin vaikkapa 14-vuotias NYKYPÄIVÄNÄ palkataan kaupungissa kesätöihin -ja vieläpä koko kesäksi...

Vierailija
238/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kaipailsin konkreettisia vinkkejä siitä, mihin vaikkapa 14-vuotias NYKYPÄIVÄNÄ palkataan kaupungissa kesätöihin -ja vieläpä koko kesäksi...

Eikö se raja ole 15-vuotias?

Vierailija
239/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlettaisitko minulle 15 euron naisten kampaamokäynnin vaikkapa Helsingistä? 😉Minustakin 17-vuotias tyttäreni on oikein kaunis omalla hiusvärillään. Mutta jos hän ei ITSE ole sitä mieltä, en minä voi sille asialle mitään. Ja todellakin maksan sen värjäyksen ammattilaisella, enkä pistä vaikkapa jakamaan mainospostia pitkien lukiopäivien ja harrastusten päälle.

No olenko estänyt sua maksamasta? 😂 Kaikki on kuitenkin sun oma valinta; niin hesassa asuminen (aina te hesalaiset jaksatte ruikuttaa hinnoista, siis ihan aina) kuin myös tyttären hiustenvärjäysten maksaminen. Pakollista se ei milläänmuotoa ole.

Kyllä siihen teiniin saa uppoamaan koko omaisuuden ja vaikka kymppitonnin velkaa päälle, jos niin VALITSEE tehdä.

Vierailija
240/270 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leppävaarassa Espoossa sai miesten hiustenleikkuun ainakin vielä pari vuotta sitten 10e päiväsaikaan. Stadistakin löytyy ainakin Kallio-Sörnäinen-akselilta useampia 10-20e paikkoja, eiköhän muualtakin. Sellaisia peräkyliä täällä, missäs itse asut kuin noin nohevana tulet muille pätemään?