Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät - nyt etsitään kuumeisesti venäjän taotoisia myyjiä, oletko se sinä?

Vierailija
15.08.2018 |

Itärajalla joulumarkkinoille avautuva Zsar Outlet -ostoskylä on törmännyt yllättävään ongelmaan: sinne ei ole löytynyt tarpeeksi työntekijöitä. Itärajalle nouseva ostoskylä tarvitsee noin 400 työntekijää.

https://yle.fi/uutiset/3-10352168

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt venäläisten, ja neuvostoliittolaistenkin!, kanssa kauppaa useassa eri myymälässä ihan englannilla ja elekielellä. Hyvin on sujunut. Entisaikaan tulivat Seppälään ostamaan farkkuja mitat mukana, ja niin vaan löydettiin yhdessä mieluisat ostokset. En edes usko, että tykkäisivät täällä shopata, jos ei olisi länsimainen meininki.

T. Venäjänkielitaidoton myyjä

Venäjän kieltä taitamaton.

Vierailija
42/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katja

Hyi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi ei merkitse kontekstissa yhtään mitään. Pakkovenäjällä ei sitä voi korjata. Ihmiset valitsevat opiskelukielensä, eikä heitä kiinnosta opiskella venäjää. Ruotsin kuitenkin valitsee todella moni a kielekseen, eikä syy ole se että sitä olisi osattava jos mielii virkamieheksi, vaan se halutaan oikein valita erikseen, koska se on helpompi oppia kuin venäjä.

No, ihmisiä ne ovat nekin, joita se venäjän oppiminen kiinnostaa ja heitäkin tässä maassa (onneksi) sentään on.

Mahdollisuus oppia sitä jo koulussa pitäisi kyllä olla useammalla, valitettavasti nykyisin ei vain ole. .

Vierailija
44/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi ei merkitse kontekstissa yhtään mitään. Pakkovenäjällä ei sitä voi korjata. Ihmiset valitsevat opiskelukielensä, eikä heitä kiinnosta opiskella venäjää. Ruotsin kuitenkin valitsee todella moni a kielekseen, eikä syy ole se että sitä olisi osattava jos mielii virkamieheksi, vaan se halutaan oikein valita erikseen, koska se on helpompi oppia kuin venäjä.

Kieliä ei opiskella niiden helppouden takia vaan tarpeellisuuden takia. Ihmiset haluavat opiskella venäjää ja muita tarpeellisia kieliä vaikka ne eivät ole yhtä helppoja kuin ruotsi. Motiivi on kaiken opiskelun tärkein osa. Turhan ruotsin kielen opiskelu on todettu vähiten motivoivaksi kieleksi. Ilman motiivia ruotsin kieli on vaikea kieli. Siksi suomalaiset eivät sitä osaa vuosien opiskelun jälkeen.

Vierailija
45/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma aina nää utiset ettei ole venäjän taitoisia vaikka MAA ON PULLOLLAAN VENÄJÄLTÄ TULLEITA

Vierailija
46/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kieliä ei opiskella niiden helppouden takia vaan tarpeellisuuden takia."

Unohdat mielenkiinnon. Minä en tarvitse viron kielen taitoa, mutta halusin oppia sen ihan mielenkiinnosta.

Vierailija
47/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opiskellut venäjää viisi vuotta, ensin kaksi vuotta yläasteella ja sitten kolme vuotta lukiossa. Yläasteen opettaja osasi itse venäjää, en tiedä minkä verran, mutta opettaa hän ei osannut, oli siis epäpätevä. Lukiossa venäjä alkoi taas aakosista. Minulla ei ole oikein kielipäätä enkä siis venäjääkään oppinut puhumaan, lukeminen ja kuuntelu meni paremmin. Minä myös kirjoitin venäjän ja sain hämmästykseni B:n. Osaan sanoa venäjäksi muutaman oppikirjan lauseen ulkomuistista, mutta siinä se.

Vierailija
48/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Itsekin joskus itärajan tuntumassa asunut ja siitä innostuneena opiskelin venäjää, "koska kielen taitajia tarvitaan aina". Vitut tarvita! Ainoastaan venäläistaustaiset natiivilla kielitaidolla kelpasivat myyjän töihin.

Tämä on totta. Itsekin myynnin venäjän kielen koulutuksen käyneenä jään nuolemaan näppejäni rekryissä. Olgat ja Tatjaanat painavat ohi ainakin Lappeenrannassa, vaikka työmotivaatio ja asiakaspalvelu venäläisillä on pyöreä nolla.

Vierailija
49/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvitse viron kielen taitoa, mutta halusin oppia sen ihan mielenkiinnosta.

Samat. Itse aloitin tuon viikko sitten, kun löysin sattumalta netin kätköistä hyviä oppimateriaaleja. Seuraavaksi listalla kiina, arabia, portugali ja se venäjä. Toistaiseksi hallussa ruotsi, saksa, englanti, ranska, italia ja espanja.

T. Työtön tohtori

Vierailija
50/51 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse opiskellut venäjää viisi vuotta, ensin kaksi vuotta yläasteella ja sitten kolme vuotta lukiossa. Yläasteen opettaja osasi itse venäjää, en tiedä minkä verran, mutta opettaa hän ei osannut, oli siis epäpätevä. Lukiossa venäjä alkoi taas aakosista. Minulla ei ole oikein kielipäätä enkä siis venäjääkään oppinut puhumaan, lukeminen ja kuuntelu meni paremmin. Minä myös kirjoitin venäjän ja sain hämmästykseni B:n. Osaan sanoa venäjäksi muutaman oppikirjan lauseen ulkomuistista, mutta siinä se.

Sinä olet pakkoruotsin uhri. Ei kielitaito viidessä vuodessa kehity enää tuossa iässä. Kielen opiskelu pitää aloittaa ala-asteella mieluiten ekalla. Pakkoruotsi vie yhden tärkeän kielen suomalaisten kielitaidosta.

Vierailija
51/51 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä olisi pitkälle pötkinyt työuralla jos tuonne olisi mennyt töihin.

Kymmeniä miljoonia kankkulan kaivoon, paikka todennäköisesti myydään n. 70 tuhannella eurolla:

https://yle.fi/a/74-20061894

Sopiihan tuonne monta kirpputoria varmasti... tosin onko suomalaisilla ostovoimaa enää edes niiden hintatasolle...

Massive, epic failure!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi